fredag 1 oktober 2010

Tankar

Ja, som överskriften säger så är det många tankar i huvudet just nu. Och det verkar som om det inte är bara i mitt huvud utan i flera andras. Jag funderar mycket på vad jag gett mig in på egentligen. Operationen, hur kommer det att bli? Jag är så jäkla hungrig mitt på dagen, varje dag, så jag blir nästan galen. Funderar på om jag kanske skulle ta o göra en omelett till lunch istället för soppan. Med bara tomater o gurka, el andra grönsaker på. Bara för att få tugga lite, o för att det skulle liksom räcka. Trots allt så säger de ju på Sophiahemmet att det är inte HUR man går ner i vikt utan ATT man gör det som är det viktiga. Jag menar, om jag äter 200 kcal soppa Modifast el typ omelett, som ju faktiskt inte innehåller några kolhydrater el sånt, kan det spela någon roll? Måste ringa dem o kolla imorgon. För jag har konstant huvudvärk, är trött som en gnu, o känner mig bara nedstämd.

Lämnade lilleman på skolan som vanligt o pratade med en av hans kompisars mamma länge. Hon sitter i brukarrådet som är en sammansättning av skolledare, lärare, förskollärare o  föräldrar i vårat rektorsområde. Jag vill att hon tar upp deras diskussioner om mat med barnen. Lilleman, som för övrigt är på gränsen till underviktig, eftersom han inte har tid att äta ordentligt, har flera gånger de senaste veckorna kommit o sagt att han kan inte dricka grön el röd mjölk för då blir han tjock. Han kan inte heller äta viss mat, typ kött med sås, av samma anledning. De har haft Må Bra-tema i skolan o där har de fått höra att den här typen av dryck o mat blir man tjock av. Hallå! Hur kan man säga till en grupp med växande 6-åringar att de inte skall dricka grön el röd mjölk?! Det ger liksom helt fel signaler till dem, anser jag. De behöver ju det för sitt skelett, så är det ju bara. Visst, socker, godis o kakor, fine, prata om det, men INTE mat! Jag blir så j-kla arg så jag nästan kokar över. Så detta skulle tas upp på nästa veckas brukarrådsmöte.

Visst, han vet om att jag skall opereras, eftersom det inte går att hålla hemligt. O jag tror på att ärlighet skapar trygga barn. Iaf när det är ärlighet som inte skadar dem. Han har fått veta att jag skall opereras för att jag skall kunna hänga med honom när han springer o för att jag inte skall bli sjuk. O när han undrade vad för sjuk man kan bli så pratade vi om det. Inget djupt läkarsnack utan enkelt så att han fick svar på sina frågor. O jag tror inte att det är detta som satt igång hans kommentarer om maten som man blir tjock av faktiskt. Dessutom talar han om att fröken säger att det är så. Kan ni förstå att jag inte är riktigt nöjd just nu eller?

När jag sedan hämtade honom från fritids så hade de fått en lapp om att det var drop in på fritids 13/10 för föräldrarna. Jag sa då att det kan jag inte vara med på, men pappa kan ju. Vad säger han då, den lille godingen?! Jo, att det visste han för då är jag i Stockholm o opereras. O sen kommer jag hem o då är jag smal! Simple as that :). Sen kom det efter ett par sekunder: Men mamma, då kommer du ju inte vara så mjuk längre! Älskade unge. Så ser han på sin mamma. He made my day :).

Sedan hem o laga middag till sonen o mannen medan jag tog min j-kla soppa. Visst, det är inget fel på smaken utan det är bara det att jag vill tugga! Är det värt det här? Klart att det är! Tänk på allt som blir så mycket lättare sedan. Har funderat lite på vad som blir lättare när jag blir lättare. O det är mycket.

Sen funderar jag mycket på det här med att åka hem från Stockholm. Har ju bokat tåg hem på torsdagen, 2 dagar efter op. Men tänk om jag börjar må dåligt på tåget! Vad gör jag då? Tänk om det inte finns en vänlig själ som kan hjälpa mig om det behövs med väskan? Vad gör jag då? Även om jag inte skall ha med mig så mycket så blir det ju lite grann iaf. O jag får inte lyfta mer än ett par kg. Hmm, ja, ni förstår att det är många tankar i huvudet just nu tror jag. O det lär väl inte bli färre ju närmare det kommer op-dag misstänker jag.

Aja, det får helt enkelt bli som det blir :). Nu är det en ny dag o en ny månad. Klockan är över midnatt, o jag är inte trött. Men skall snart gå o lägga mig iaf.

Sleep well!

2 kommentarer:

  1. Åhhh hej blogg vän, jag förstår dig så till fullo dina känslor o tankar. Jag lovar att återkomma mera när jag är lite piggare men man knaju säga att I´m back!!! Ångrar absolutej min op!!! :) Som sagt jag återkommer till dig o jag kommer oxå att uppdatera min blogg mera på Måndag, då fyller ju "nya" magen 1 vecka. :)
    Varma kramar fr lillamagsäcks Malin

    SvaraRadera
  2. Heeej blogg vännen :). Skönt att höra från dig :). O jag väntar med spänning till måndag :).
    Kram

    SvaraRadera