måndag 25 oktober 2010

Stygnen tagna idag :)

Japp, dagen började hos distriktssköterskan efter att ha skickat sonen till skolan o sedan skrapa fram bilen från all frost som satt stenhårt fast. Blev lite försenad innan jag kom iväg och hann bara äta hälften av frukosten. Ingen optimal start, o sedan kan jag säga att besöket hos distriktet var minst sagt optimalt heller. En elev kallade in mig o var jättetrevlig. Ville veta lite om GBP när hon nu fick chansen att fråga någon som gjort det. Då kom fröken sursköterska in o var allmänt sur o tvär. Började med att hon minsann ansåg att stygnen suttit för länge. Visst, men det var hennes kollega o jag som kommit överens om det. Hon fortsatte då med att kroppen försöker göra sig av med främmande föremål så det är inte alls bra att de suttit hela 4 dagar längre. Sen att det fanns en anledning var ju inget att bry sig. Eleven tyckte det hela var lite pinsamt märkte jag.

Jag tycker dessutom att det är lite obehagligt att ta stygn vilket jag talade om, men det var väl inget att bry sig om. Det var ju bara stygn o det kommer gå så bra, sa hon i lite snäsig ton. Visst, sa jag, men det är min kropp o jag tycker inte om det här. *fnys* till svar. Nåväl, när de kom till sista hålet, det översta, så är det lite infekterat vilket gör att det är ömt ju. O när hon tagit trådarna skulle hon tvätta o sedan i o pilla o rota i såret. Eleven försökte prata med mig om annat men till slut kände jag bara att nu räcker det. Så jag sa tvärt att NU räcker det! Nej, säger apan då, jag skall ta bort det här. Nej, sa jag, det skall du inte för nu räcker det! Nu andas du så jag får göra det, säger hon då. Men hallå eller. Då blev jag förbannad, irriterad var jag ju innan på henne, och sa att nej, antingen slutar du el också kräks jag på dig. För nu räcker det o jag mår illa nu, så sluta! O då fnyser hon igen. Då upptäcker jag att hon dessutom inte har handskar på sig, apan. Bara säger det, hon har en anmälan till sin chef att vänta. Jag råkar dessutom känna hennes chef, så hon har bråkat med fel person.

Hem o käka färdigt frukosten o bli som en människa igen. Sen hade jag ett långt trevligt samtal med Malin :). Made my day :). Thanks! Sedan var det iväg o handla lite efter att ha hämtat sonen. O när jag skall betala så har de ingen kontakt med banken! Men vad är detta?! Du kan hämta ut pengar i bankomaten, blir kassörskans lösning. 15 pers i kö, tid att passa, o dessutom förstod jag att flera i kön inte fick ut pengar där heller. Nepp sa jag, det kan jag inte, för jag hinner inte. Så jag skiter i det här. Vad vill du vi skall göra med varorna? Ja, sa jag, det bryr jag mig inte om, inte mina problem eftersom ni har problemet med banken. Så gör vad ni vill. Morrrrrrrr! Simskola nästa, o inte fick jag handlat alltså.

Till middag idag gjorde jag en kasslergratäng. Jättegott o smidigt med allt i en form. Jag gjorde så här:

Mjölig potatis till 4 pers skalas o skärs i typ cm-tjocka strimlor
400 g kassler skärs likadant
3½ dl mellanmjöl o 3½ dl matlagningsgrädde hälls i kastrull
Salta o peppra i mjölken o lägg i potatis o 2 hackade vitlöksklyftor
Koka upp o låt koka så det tjocknar
Lägg i ½ skivad purjolök o kassler så det får koka med en stund
Häll upp allt i en smord form. Lägg skivor av 2 tomater över o strö över lite riven parmesanost o lite gratängost. Gratinera i 225 grader så det får färg, typ ca 35 min.

Det var jättegott var hela familjen överens om.

Sedan har jag en fråga till någon som kanske vet något om det här. Ni som har blogspot, har ni fått ett mail som säger att ni skall flytta er blogg? Jag har fått det, o jag fattar inte innebörden riktigt i det hela. Går det att flytta över bloggen bara sådär, eller måste man göra något alls? Hoppas att någon kan hjälpa mig att räta ut de här frågetecknen.

Nu skall jag göra ett nytt försök att åka o handla, tror jag *suck*.

Simma lugnt.

10 kommentarer:

  1. Nej, jag har inte fått något "flyttmail".

    Tycker att det var bra av dig att säga ifrån, och det var MKT dåligt av henne att inte ha handskar!!! GO girl!!!
    Det är så trevligt att titta in till dig o få middagstips =) Allt låter så himla gott.
    Går det bättre med vattnet?
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Ok, då får jag höra om det är någon som fått det el om det är något jag inte fattar.
    Hihihi, jag är inte precis den typen som tar emot vad som helst.
    Vad bra att man kan ge lite matinspiration :). Jag gillar ju att laga mat o experimenterar mycket o gärna. O nu får det ju bli enl GBP-modellen :).
    Vattnet, mja, säger jag. Vet inte riktigt vad jag skall säga om det. Men jag tar det som det kommer lite.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Don't mess with the Imsavimsa!! Ha, de valde fel dag att förska ge sig på dig på. Vilken jäkla räpa till sjuksköterska! Anmäl henne! Bra att du har eleven som vittne.

    Jag har inte fått flyttmail från blogspot, däremot har jag fått ett liknande mail från Windows Live Spaces. Jag har msn-konto, fast det heter väl inte så längre. Mailet vände sig till de som hade blogg på Windows Live Spaces, och att de bloggarna skall flyttas till Wordspace. Är det inte ett sånt du har fått? Eller också kan det vara spam eller phishing som försöker få dig att göra något som du inte skall...

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hihihi, Lena, du har så rätt. Bråka inte med mig ;). För då j-r.
    O jo, precis ett sånt mail är det jag har fått. O det gäller inte det här blogg-kontot då eller? För spam är det inte, utan från Live spaces. Trodde att det gällde den här. Så då behöver jag inte göra någonting då eller?
    Kram i mörkret.

    SvaraRadera
  5. Vilken hemsk sjuksköterska. Tyvärr finns ju sådana lite här och var.
    Jag hoppas på en snäll en när mina ska tas.
    På torsdag blir det, en vecka efter op har vi häruppe. Jag vill bli av med dom, bort med plåster och då känner man sig lite friskare, hoppas jag ;)

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Ja, vet inte om det är arbetsbelastning som gör det men man kanske borde tänka sig för när man jobbar med människor. O speciellt om man jobbar med människor som söker vård av ena el andra anledningen. Vi har också en vecka, men pga sprucket snitt vid tidigt borttagande av agraffer valde vi att vänta lite. För visst är det skönt att bli av med dem, men inte om de går upp igen.
    Detsamma :)

    SvaraRadera
  7. TACK SJÄLV!!! Mycket mycket trevlig samtal, det får vi göra om. Don´t mess whit the bitches :))
    Mumma vikken go gratäng... smaksens, ja jag har ju itne smakat den ännu men den verkar smaskens iallfall.:)
    KRAMAR fr den andra bitchen :)

    SvaraRadera
  8. Japp, det hoppas jag :). Hihi, vilket team vi skulle bli. Det kanske hade varit ett bra namn på ett lag om man tävlade i något tillsammans *hihi*.
    Ja, den kan rekommenderas, gratängen alltså. Den kommer jag göra om igen.
    Kram :)

    SvaraRadera
  9. Alltså jag brukar säga att alla männiksor har rätt itll dåliga dagar MEN INTE sjukvårdspersonal. De är enda undantagen. Man är så extremt sårbar i dessa situationer. Bra att du sa till på skarpen. Heja dig!!
    Tycker du ska upplysa den där sköterskan om att mina agraffer satt i 16 dagar innan de togs bort. Då var det mellan brösten också rätt irriterat men att de skulle stötas bort-tycker hon skulle stötas bort istället. hahaha
    Kramen i

    SvaraRadera
  10. Precis, de får inte ha dåliga dagar alls. Men hon var väl van att kunna rumstera om med de stackars gamla pensionärerna som aldrig skulle säg emot. Jag upplyste henne lite syrligt om att det är ju konstigt att t ex höftopererade har kvar sina agraffer i minst 20 dagar, så det här var nog inte så farligt. *hihi*, det gillade hon inte heller. Kan säga att jag skall se till att inte träffa henne något mer.
    Tack för dina ord :). Kram

    SvaraRadera