söndag 24 oktober 2010

Vad är det som händer egentligen?

Ja, inte med mig, utan nere i Malmö. Vad är det för idiot/er som håller på o skjuter varje dag. För nu har det ju faktiskt varit skottlossning mot än det ena än det andra där nere. Helt sjukt tycker jag, o många med mig tror jag. Hoppas att det är den de tagit in nu, så det kan få ett slut. Måste vara ett rent helvete att leva under den press som befolkningen där nere nu lever i. Tänk att inte kunna gå ut o känna sig lugn! Javisst, vi har risker överallt, men det här är ju extremt. Många utav dessa människor har ju dessutom upplevt krigets fasor i sina hemland, o tror sig komma till ett lugnare liv. O så härjar det såna här idioter. Jag blir så förbannad så jag vet inte vad jag skall ta mig till. Ursäkta språkvalet, men ja, jag blir upprörd över sånt här. Vad är det som rör i sig huvudet på de idioterna? Vad har de för problem? Både med sig själva o med andra människor. Måste vara en stor störning iaf, det kan ju inte vara annat. För det kan väl inte vara en "frisk" människa som gör så här?! Morr!

Igår var en tråkdag. Regn, regn, regn o åter regn! Hatar regn! O när det kommer på tvären som det gjorde igår, ja då blir jag så pisst. Hundarna tittade på mig som om jag var helt dum i huvudet när jag öppnade dörren o sa att de skulle gå ut. Gick ut snabbt ut o gjorde vad de skulle o sedan kom de o skällde o ville in igen. Då är det dåligt väder kan man säga. Annars kan de vara ute i några timmar o hitta på saker. Men inte när det är sånt busväder. O så kallar man det "hundväder". Det kan jag inte förstå varför. Kan säga att vi har iaf översvämning på gräsmattan o i dikena *suck*. Då har det verkligen regnat.

Vi gjorde inget speciellt egentligen på hela dagen. Hade en riktig slappedag, tyckte inte jag gjorde annat än åt. O familjen fick vackert hänga med på matturerna. Detta resulterade faktiskt i något positivt vad gäller sonen. Han brukar ju inte äta 6-7 mål om dagen precis, men han tyckte att det jag åt såg gott ut så han fick också, o på em/kvällen hade han fortfarande ett glatt humör kvar. Annars kan han dippa lite på em, för att uttrycka det milt *hihi*. Men han höll sig go o glad o han ritade, byggde med Lego, spelade spel med oss, spelade lite Wii bl a. Riktigt skönt faktiskt :).

Jag gjorde smoothie igår på banan, jordgubbar, keso, youghurt, apelsinjuice o lite mjölk. Den blev riktigt god, tyckte sonen också. Tog keso istället för ägg i för att jag har lite problem med gallan ibland o blir det för mycket ägg så funkar det inte riktigt bra. Keson gjorde att den blev krämig o fluffig på samma gång :). Gjorde köttbullar i sås till middag, till sonens stora förtjusning. Hans kommentar när han såg vad vi skulle äta till middag var : Mamma, det är jättebra när du opererat dig. Det får du göra fler gånger. Hahaha, goding. Nu är det inte så att jag inte serverar köttbullar, men det kanske inte blir jätteofta, gör hellre pannbiff. O det är ju inte samma sak, vad man än säger. Det tar ju lite tid att rulla köttbullar, men det är gott. Smakade väldigt bra :).

Nu har det lite lugnt o skönt en stund. Sonen o mannen är iväg o tränar en timma. Jag har precis ätit äggröra som jag gjorde med lite parmesanost i, kanongott. Kände att jag nog behövde lite mer proteiner. Det är inte lätt att veta om man gör rätt el inte, tycker jag. Men jag hoppas att det är rätt. Följer Maries matråd, ganska bra. Hon rekommenderar ju mellanprodukter på det mesta, alltså 1,5 % mjölk, fil etc, 15% matlagningsgrädde etc etc. Men vad gäller youghurt har inte jag hittat någon 1,5% utan har valt 3% istället. Vet inte om jag gör fel, men hon sa hela tiden att inte välja lättvarianterna. Men jag kan ju säga att det känns lite konstigt. Här har man i alla år hållit på o sett till att allt är så magert som möjligt, o light o nyckelhålsmärkt på allt, o nu skall man inte tänka på samma sätt längre. Så det blir lite kollission i skallen faktiskt. Hur tänker ni andra? Hur gör ni? Behöver lite feedback på det här, känner jag.

Ha en jättebra dag :)

6 kommentarer:

  1. Det jag har fått reda på är att vi skall INTE banta. Det tar ett tag att ställa om de tankarna kan jag lova. Ät normalt, undvik bara saker du inte mår bra av, och banta inte. Räkna inga kalorier, men tänk på att få i dig så mycket proteiner som möjligt. Kan ju tyvärr inte äta ägg då jag mår fruktansvärt illa av det, så för mig funkar proteinpulver. Du kommer nog också att få lägga till det, för det är väldigt mycket proteiner vi skall ha i oss. Det handlar ju om att man skall orka äta det också! Kämpa på! Kram

    SvaraRadera
  2. Ok, då tänker jag inte helt fel då. Marie sa att på ett ungefär så behöver vi som är opade ha i oss minst 80 g proteiner/dag. Jag har ju inte mått illa, inte trött, inget sånt eg så jag hoppas att jag får i mig tillräckligt nu. Under sopperioden var det nog värre, även om jag försökte berika dem med äggulor. Men som du säger, man skall orka äta allt protein också. Har faktiskt beställt proteinpulver som kan upphettas men har inte hämtat det ännu bara.
    Tack för dina goda råd :).
    Kram

    SvaraRadera
  3. Häruppe hos mig är det annorlunda. Här är det lightprodukter som gäller. Lättfil, lättmjölk etc. Det passar mig eftersom vi har ätit sånt länge och är sånt som maken vill äta.

    Jag har undrat varför det är sådana stora variationer mellan lasaretten. Det är ju lite förvirrande faktiskt, att vi får olika råd, vi har ju gjort samma operation.

    SvaraRadera
  4. Ok. Ja, det är mycket förvirrande. O mycket konstigt, men som jag o en kompis, som också är opad, diskuterade. Det kanske är så att de inte gör exakt likadant när de opar, vem vet. Några förkortar tunntarmen numera, några gör det tydligen inte osv. Kan kanske vara det som gör att det skiljer.

    Jag har ju en 6-åring hemma o han skall ju definivt inte äta lättprodukter så mellanprodukter passar oss väldigt bra.

    SvaraRadera
  5. Jag fick också rekomendationen att ta lätt produkter framför fetare. . just för att man lätt dumpar och magen inte mår bra på för feta produkter. . har inte provat de än så kan inte säga varken bu eller bä. .

    men det är gör knepigt att alla säger olika, vi gör ju nästan samma operation eller??!!??!!


    Stora kramar

    SvaraRadera
  6. Ja, vi fick ju naturligtvis inte rekommendation att använda helfeta produkter. Men inte lättprodukter heller. Visst är det konstigt att de inte kan ge samma besked överallt.
    Kram

    SvaraRadera