onsdag 20 oktober 2010

Lite blandad onsdag......

Har det varit. Läste tyvärr inte sonens kontaktbok igår kväll, hade varit bra om jag gjort det. Gjorde det i morse o då visade det sig att han igår hade varit lite tyken mot fröken på lektionen o sedan gått ut därifrån o låst in sig på toaletten. Hmmmmm, hur trött kan man bli eg. Sedan hade ju då fröken "missat" att skriva vad som var anledningen till hela utspelet, för något måste det ha varit. O när jag frågade honom i morse så sa han bara att jag var trött o hon tyckte att jag skulle rita o jag tycker inte om att rita. Jaja, fick ju iaf börja dagen med en diskussion o det är ju aldrig roligt.

Scrappade klart ett album efter frukosten. Känns skönt, ett dåligt samvete borta.

Sen fick jag frågan om receptet på brödet o här kommer det:

Mycket lättbakat bröd
2 bröd

1 l minimjölk, el vatten
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk olja, valfri sort
1 msk ca sirap
2 l grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl

ev sesamfrön till garnering

Värm mjölken o lös upp jästen. Häll i resten av alla ingredienser o rör till en lös deg. Kör gärna i assistent några minuter, typ 5, så blir det luftigare. Häll upp degen i 2 smorda formar. Jäs i 1 timme. Grädda dem i 200 grader på nedersta falsen. Vill du ha sesamfrön på så pensla med lite uppvispat ägg o strö över efter jäsningen.
LYCKA TILL!

Nu är jag ju sån att jag alltid mixtrar o trixar med recept o gjorde det den här gången också. Hade inget grahamsmjöl så jag körde i 3 dl dinkelmjöl, fullkorn, 3 dl rågsikt, ca 2 dl vetemjöl o resten ett öländskt (tror jag det var) lantvetemjöl istället. Sonen äter inte mörkt mjöl så därför får man lura honom med mjölsorterna lite. Det funkade jättebra med det här, så jag tror att när det gäller mjöl så tror jag man kan ta vad man har.

Sedan har jag fått en utmaning av gulliga Malin. Självklart antar jag den!

4 tv program som jag ser: Är periodare vad gäller TV-tittande, just nu blir det lite mer än det brukar. Men det får inte kräva för mycket "tänkande" för det orkar jag inte just nu. Slötittande passar mig bättre.
Bonde söker fru
House
Ensam mamma söker
Sjukhuset

4 saker jag gjort idag:

Scrappat
Pratat i telefon
Ätit mjukmat för första gången efter operationen
Kämpat med det eländiga vattnet

4 saker som jag längtar efter:

Bli SMAL! El smalare iaf.
Andra barnbarnet som är beräknat till om ca 22 dagar :)
Våren
Julen, är en julmänniska även om jag inte gillar vinter.

4 saker på önskelistan:
En riktigt härlig semesterresa. Vart spelar inte så stor roll, bara det är varmt o skönt o full service på hotellet.
Ny bil
En obegränsad shoppingdag skulle ju inte vara fel :).
Att mina barn o barnbarn får ett långt, friskt o lyckligt liv.

4 saker som jag avskyr:
Regn på tvären, alltså när det blåser o regnar.
Elakt skvaller o förtal.
Lever!
När bilen krånglar!

Nu skickar jag denna utmaningen vidare till de här 4:a:
M
Skinnytorpet
Ewa
Ulrika

By the way så åt jag ju "middag" idag för första gången efter operationen. Alltså inte soppa. Det blev potatismos o fiskpinnar med borttagen panering. Helt ok, även om det inte var en kulinarisk höjdare precis. Det gick iaf bra, o det kändes ganska skönt att tugga igen.

Malin: Hur har vattenkampen gått idag? Jag har "lyckats" med 7 dl bara. Hoppas att det har gått bättre för dig.

Sleep well friends :)

7 kommentarer:

  1. Gött me nytt recept på bröd, lovar jag ska lägga ut ett brödrecept ja me som är gör gött kan ja tala om. Jo du.. vattenkampen.. hahahah nu står det 1-1 kan ja tala om för jag har nog bara lyckats med kanske 5-6 dl. Fan ja blir tokig på detta. :)
    Va skönt för dig att du vågade käka lite idag även om det inte var så kulinarisk som du skriver. Men hur mår du i magen då?

    Sleep well you to....Zzzzz zzzzz
    Hörs imörra
    M

    SvaraRadera
  2. Jag väntar med spänning. Älskar att baka bröd, det är så helande för själen tycker jag. Känslan man får när man knådar degen o sedan när det förhoppningsvis bra resultat får mig att må väldigt bra. Knäppt, ja kanske det, men sån är jag ;). Har fortfarande kvar klumpen så imorgon skall jag ringa upp till Sophiahemmet för en liten konsultation.

    Oj, kan inte vara möjligt att jag slagit dig i vattenkampen idag! Men ok, 1-1 dårå ;).
    Natti natti.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren i min blogg, kan anta den utmaning som du skrev om jag får lite mer förtydligande, trög tänkt kanske*L* har jag hajjat rätt om jag skriver så här: Dessa 4 saker av en det o en det andra är det sådant som jag gör /vill göra eller?? Och sedan ska jag skicka den vidare till andra ???

    SvaraRadera
  4. Du har uppfattat så rätt :). Tror inte alls att du är trögtänkt.

    SvaraRadera
  5. Det är skönt när man äntligen får tugga, även om det inte är nån gourmetmiddag man sätter i sig. Jag åt faktiskt färdigmat igår, vårrullar. Fick i mig nästan en hel och fem champinjoner till det.
    Inte heller nån höjdare, men ändock helt ok. Det är bara 5% fett i dem dessutom, så det var inte så onyttigt.

    Jag ska förresten lägga ut ett recept på ett "bröd" som du kanske vill testa. Kolla bloggen senare!

    SvaraRadera
  6. Hm, fixade du vårrullar alltså? Låter ju som om det där med degen runtom skulle vara jobbigt. O svamp är ju inte jättesnällt heller precis. Plåtmage kanske ;). Jag väntar med spänning på brödreceptet :).

    SvaraRadera
  7. Åh jag hade gärna åtagit mig utmaningen, men jag är ganska ny i bloggvärlden så jag vet inte 4 st att skicka till =(

    SvaraRadera