söndag 17 oktober 2010

Smoothie o äppelsoppa

Gjorde en jättegod smoothie, i stor sats, idag på fm. Tänkte vara lite rationell o göra lite mer när jag ändå höll på. Det här hade jag i:

1 paket fryst exotisk frukt, 275 g
1 banan
2½ dl youghurt naturell
½ dl mellanmjölk
2 jumboägg

Stoppade allt i mixern en bra stund så den blev skummig. Att det blev både youghurt o mjölk var för att jag inte hade tillräckligt med youghurt så jag skakade ur paketet med mjölken. Jumboägg är något jag köper här hos min lokala äggproducent. Det är STORA ägg som oftast har 2 gulor i. Hade äggen i för proteinets skull. Den var kanongod!

Kokade sedan äppelsoppa för att ha till mellanmål också. El lite till frukosten, el när som. Det var enl receptet i Marie Odins bok för oss som är GBP-opade. Lätt o gott.

6 äpplen, skalade o i bitar
8 dl vatten
ev 1 kanelstång
Koka det här tills äpplena är mjuka.
Ta av kastrullen o rör i redning av 1 msk potatismjöl o vatten. Ställ tillbaka på spisen o låt koka upp, max en bubbla får komma upp om den inte skall bli seg.
Söta med sötningsmedel om man vill, 1-2 msk.

Jag har tagit den som ett mellanmål nu på em med kall mjölk. Funkade jättebra. Kan inte dricka mjölk så jag får hitta på sätt att få i mig mjölken på annat sätt.

Tänkte bara dela med mig lite :).

Ha en fortsatt trevlig söndag.

7 kommentarer:

  1. Låter kanon gott!! Har du köpt boken?
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Det där är samma recept som jag gjorde till min dotter när hon var bebis och skulle börja med smakportioner. Lustigt. kommer ihåg att det var jättegott så det ska jag göra igen. Tack för tipset.
    Kramen i

    SvaraRadera
  3. Linda: Ja, jag köpte boken nu när jag var uppe. Har väldigt många kokböcker, men det var mycket annat som jag tyckte var bra att ha samlat på ett o samma ställe.

    Scrapmoster: Ok, med andra ord, vi går tillbaka till barnstadiet ;). Jag mixade min soppa. Hade säkert inte behövts, enl Marie dietisten, men jag tänker minsann inte chansa på något.

    SvaraRadera
  4. vad roligt att du delar med dig tycker jag, ska prova äppelsoppan någon dag :)

    SvaraRadera
  5. Gör det. Går att byta ut mot päron också, men då skall man ha lite citron också.

    SvaraRadera
  6. Kanon att du delar med dig av dina recept.
    Soppan låter ju kanon god, ska jag göra ngn dag. Smoothien gör jag likadan som du fast jag har inte haft i ägg men det var en gör bra ide ju då man får i sig bra me proteiner. :)
    Blir så glad när du delar med dig av dina tips. :)

    SvaraRadera
  7. Inga problem, jag får ju tips från er så då får jag ju försöka jag med :). Äggen har jag fått tips från viktop om. Känner att det är lite svårt med proteinerna nu under sopperioden, även om Marie sa att det inte var så farligt. Men de fyller ju ändå en funktion liksom.
    Trevligt när man kan glädja någon :).

    SvaraRadera