lördag 9 oktober 2010

Lördag o solsken.

Igår var jag, sonen, dottern o barnbarnet på Sjöfartsmuséet o sedan på Slottskogens stora lekplats så de två små fick röja av sig. Jättemysigt o alldeles för sällan vi gör saker tillsammans på det viset egentligen.

Idag vaknade man till strålande solsken, vilket jag gillar absolut :). Har lite panik nu för att jag inte går ner i vikt o skall opas på tisdag. Har två kg kvar att gå ner o de sitter som berget verkar det som. Så när det var solsken så kändes det mer motiverande att gå ut o gå en sväng. Dock skulle vi upp till Trollhättan o låta svågern fixa bilen. Men det går ju att gå där också. Sagt o gjort, mannen o svågern fixar bilen så den förhoppningsvis går igenom besiktningen. Sonen gick till kusinen som är jämngammal lekte där hela eftermiddagen, o svägerskan o jag gick ut o gick en ordentlig runda. Riktigt trevligt att ha någon att prata med. Tyvärr blir det ju inte så ofta vi har möjlighet att göra sånt här, men det är jättetrevligt verkligen. Vi pratade oavbrutet o diskuterade allt mellan himmel o jord :). Så nu hoppas jag att viss vikt gett sig av under tiden också ;). Håll tummarna för mig så jag inte blir hemskickad på tisdag för att jag inte gått ner tillräckligt. Jag har verkligen kämpat men det är så segt. Får väl bli vatten imorgon o på tisdag bara, så kanske det sista ger med sig.

Mätte mig i går, o på måttbandet har det ju iaf hänt lite saker. Men det hjälper ju inte eftersom det är vikten de går på. Har minskat 3 cm runt halsen, av alla ställen! Samma med överarmar o lår. Midjan 5 cm nästan men inget på bystmåttet. Det är ju konstigt att det inte syns på vågen kan jag tycka. Jag har ju en ny våg o jag tycker ju att den borde funka. Får väl se på tisdag helt enkelt.

Sedan var det det här med recepten. Här kommer de!

VIETNAMESISK KYCKLINGSOPPA

1 kg potatis i bitar
½ kg morötter i bitar
2 gula lökar i klyftor
1 burk kokosmjölk
3 tsk salt
2 tsk asiatiskt buljongpulver
ev 1 tsk socker
1 kg kyckling i bitar
3-5 tsk curry (beroende på hur stark smak man vill ha)
Olja

Hetta upp oljan i en gryta. Fräs curryn, passa så den inte bränns. Stek kycklingen så den blir nästan klar. Lägg i löken o bryn den lätt. Häll sedan i 1 liter vatten, buljong, salt, morötter o potatis. Koka i ca 10 min, tills potatisen blir klar. Häll i kokosmjölken o låt koka upp o smaka sedan av.

VIETNAMESISK CRABFISHSOPPA

1 hel kyckling kokas drygt ½ timma i vatten med 3 msk salt o 2 tsk asiatiskt buljongpulver.
Ta upp kycklingen, den skall inte användas mer i den här rätten. 
Tillsätt ett par paket crabfish som man dragit i sina trådar, alltså inte skurit.
Lägg i något som jag inte är riktigt hundra på vad det är. Min kompis kallar det för "fisk ballon", vilket skall vara någon del på fisken som är torkad o ser ut som typ stora majsbågar. Hon köper det i asiatiska affärer. Det skall vara ett paket av dem, de skall blötläggas o sedan sköljas några gånger o klippas i bitar. 
Tillsätt en burk med kokta, små, små ägg, också från asiatisk affär. 
Knäck 2 ägg i en skål, vispa lät o sila genom sil ner i soppan. Red av med potatismjöl. Blanda i ordentligt med svartpeppar o serveras med thailändsk soja, inte för mörk, och hackad salladslök.
Den här soppan är en proteinbomb så den måste ju vara kanon för oss att äta. Vet inte hur den blir mixad men det är ju bara att testa, det tänker jag göra efter op. Den är jättegod! O stark! Det som är lite tricky, kan jag känna, är det där med fisk ballon, förhoppningsvis vet de vad man menar när man frågar i kinaaffären :).

Lycka till :)!

Nu skall jag gå o hämta sonen hos svägerskan :). Ha en riktigt trevlig lördagskväll!

3 kommentarer:

  1. Hurra för recepten! TACK!!

    Gött att du fick tag på ngnstans att sova. :)

    Det ska nog på bra på tisdag ska du se, dom kan ju inte bara köra iväg dig därifrån, inte för 2 kilo. :) Då jävlar ringer du mig!! :))

    Imorgon firar jag 2 v med min nya magsäck. Ska ställa mig på vågen imorgon så får vi se vad den visar. :)

    Nu ska här göras soppor! :) Tack.
    Kramar Malin :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du gillar dem lika mycket som jag :). Hahaha, jag hotar med att Malin kommer o bråkar om det inte blir någon op ;). Du är go du!
    Spännande att se hur det gått för dig. Tur jag tar med mig datorn upp så jag kan kolla :). Koka på nu.
    Kram Imsavimsa

    SvaraRadera
  3. Ja du får HYTTA me näven från mig! :))

    SvaraRadera