torsdag 21 oktober 2010

Hade rätt!

Var ju hos distriktssköterskan idag. Inga suturer togs, men jag hade rätt. Ett av hålen var lite infekterat. Men inte det som jag trodde att det skulle vara, alltså inte det som gjorde lite ont. Utan det som är högst upp var lite kladdigt. Nu hoppas jag att det berodde på, som hon sa, att den tejpen som de tejpat inte suger upp något o det gör dem som hon satte på nu. På måndag morgon blir det borttagning av stygnen. Huuuu, gillar inte det alls.

Sedan var jag o handlade. Mannen skulle mött mig där men han fastnade i en bilkö, så jag fick plocka om i kassarna o ta ett par extra så det inte blev för tungt. O sedan iväg o hämta sonen. Så ja, nu har jag kört bil första gången efter op också. Utan problem. Kan dock säga att det blev liiiite för långt mellan lunchen o mellanmålet. Så helt plötsligt började världen snurra till. Hade köpt knäckebröd o mjukost så det var bara till att ta fram det o käka det i bilen *hihi*. Så blev det ok igen.

Lunchen bestod av potatismos o tonfisk. Helt ok även om det kändes som en något mysko kombination. Middagen blev nötfärshamburgare, blomkål o potatismos. Någon har frågat mig om man blir mätt snabbt, men jag kan inte svara på det. Jag känner ingen skillnad på när jag börjar o när jag ätit. Konstig känsla, och det går inte att beskriva riktigt.

Var på hemvägen inne o hälsade på en kompis. Har inte pratat med henne efter operationen mer än i torsdags när jag kom hem. Hennes son som är 9 år kom o frågade vad jag opererats för, han visste bara att jag opererats. Han trodde inte på att jag opererats i magen, eftersom jag stod upp *hihi*, så det var bara att visa att jag hade fem hål i magen o förklara vad jag gjort. Fräckt tyckte han. Att de kan gå in i magen utan att använda vinkelslip *hihi*. Ungar är härliga.

Stormen viner utanför så det lär väl bli mer snö antagligen. Känns så iaf. Usch!

Pratade förresten med dietisten Marie idag. Bl.a. om det här med vattnet. Hon tyckte inte det var alarmerande alls, men jag skulle jobba på med det. Idag har jag ju pressat apelsin o morot till juice o blandat en del med vatten så idag har det gått bättre. Så 9 dl vätska har det blivit idag. Malin, hur har det gått för dig?

Läste inne hos en annan bloggare som hade fått bannor för att hon börjat äta för tidigt. O hon opades innan mig. Fattar inte att det skall skilja så mycket hos de olika läkarna o dietisterna. O varför det gör det. På Sophiahemmet har vi ju flytande i 7-10 dagar efter op, sedan mjukmat/puré i 2 veckor o sen vanlig mat. O Marie där säger att det är inte livsviktigt att det är finmixat under den här tiden heller, utan det skall gå att göra till mos inne i munnen. Går inte det skall vi inte äta det, simple as that. Medans en del säger att det får inte finnas minsta bit under de här veckorna. Hmmmmm, känns som det hade varit bra om alla dessa som jobbar med det här hade haft en gemensam konferens o kom fram till en enhetlighet. Men det är väl för mycket begärt att det skulle vara lika över hela landet kanske. Vad vet jag, jag är ju inte läkare.

Nu skall jag ta o fixa mig lite juice till.
Ha det bra därute i mörkret.

9 kommentarer:

  1. Tråkigt när alla ger olika bud. . men en ska väl gå på det man själv har gjort sin grej på. . antar jag. . själv har jag börjat testa lite mer nu. . gurka var väldigt gött kan jag säga..;)

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det är lite frustrerande. Ja, jag följer Sophiahemmets dietists råd. Men de är mycket humana måste jag säga. Hon är mycket av den åsikten att man skall använda sitt sunda förnuft. O det är ganska skönt. Ok, gurka? Åt du med skal också? För det nämnde hon att det kunde vara lite problem ev.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Sorry har inte svarat på din fråga vad jag tyckte om broccoli/basilika soppan jo då den var väl rätt okey går ner med extra kryddor annars vete sjutton men så är det ju med alla soppor utan kryddor inget gott men med är det bättre.

    SvaraRadera
  4. Ok, vilken tur att alla tycker olika. Jag tyckte den var fruktansvärd.

    SvaraRadera
  5. världens godaste rätt mamma :D

    Potatismos med
    1 burk Tonfisk stek (värm) med 1 burk creamfresh och massa aromatkrydda i! MMMMMM! :D

    puss

    SvaraRadera
  6. Tack mitt hjärta. Du är ju för söt. Men du, Aromat är inte världens bästa krydda. Massor med Glutamat i vilket INTE är bra. Triggar igång massa konstigheter i kroppen. Ge inte det till lilleman *säger mamma med sträng blick*.
    Puss

    SvaraRadera
  7. Bra sagt!! Jag håller med. Hur kommer det sig att direktiven man får efter op ser så annorlunda ut beroende på var i sverige du opat dig?? Jag tänkte jag skulle frågat min dietist det men jag glömde av det. Ska ta med den frågan nästa gång. Kan bli intressant.

    Kramen i

    SvaraRadera
  8. Halloj där! :)
    Håller fullständigt med dig här med att de skulle ha en gemensam konferans om detta för det är SÅÅÅÅÅÅ mkt olika bud från olika håll osv. Det är lite jobbigt ibland men jag går helt o hållet på vad jag har med mig från vårt överviktsteam här i Nyköping och vad de gett mig för info och programm att gå efter. Du o jag kör iallfall på samma lina.

    Kan säga att det här med vattnet är riktig riktigt svårt och herregud vad jag har uppsvälld buk, jag har gaser i magen utav dess like. Känns helt konstigt just nu i min mage av allt det vatten jag lyckas få i mig. Ja skall ringa in på Måndag ang detta. Men jag blir lite lugnare när jag läser hos dig nu att du pratat me din dietist. Fick ett tips av tjejen som har bloggen SkinnyTorpet att hon hade hört igår på sitt möte i Sthlm att man kunde blanda i lite Fun light saft/dryck i vattnet. Kanske går lättare då, ska iallalfall försöka.

    Du att bli helt matt så där som du blev när ni hade varit o handlat ja det går ganska snabbt har jag märkt, kan bli så när jag är ute på mina promenader me min söta cockerspaniel :) Ska börja ha en liten KnorrVie i fickan som jag kan få energi av har jagkommit på för ja tänker inte gå runt me en vattenflaska i näven dirket. :)
    Ja det är en weir kombination det här med tonfisk o potaismos :) Det körde jag de första dagarna på min puré föda. :)Inte så värst gott igentligen men ja blandade i lite sån där sötstark thai sås i tonfisken så det blev lite godare iallfall.
    Nu ska ja sluta o skriva för de blir hur långt som helst de hära :)

    Önskar dig o dina en super trevlig helg!

    KRAM M

    SvaraRadera
  9. Scrapmoster: Jag frågade min dietist när jag var uppe o opererades o hon tyckte det var jättekonstigt att det inte gick att få till lika riktlinjer. Hon trodde att det hade mycket med prestige att göra. O då är det ju helt åt skogen.

    Malin: Skönt att höra från dig. Nyköping o Sophiahemmet kanske har varit på samma kurs ;). Ja, det där med FunLight fick jag tipset om också. Har testat det men det blir så himla sött tycker jag. Har nog valt fel smak. Får väl testa en annan. För idag har det varit uselt med vattnet. Igår gick det dock bättre.

    Ha en jättefin helg du med :).
    Kram Imsavimsa

    SvaraRadera