fredag 22 oktober 2010

Blåser fortfarande

Alltså, visst, jag bor på Västkusten. Men för det behöver det ju inte ta i o blåsa orkanstyrka på det här viset. Igår kväll/natt trodde jag fönstrena skulle blåsa in minst. Var inte lätt att sova i det. Idag har det blåst också, men inte så mycket som igår. Men det var så man fick hålla i peruken när man gick ut ändå ;).

Idag har varit en ganska lugn dag. Har inte gjort nåt speciellt. Handlade lite innan jag hämtade sonen på fritids. Det var hans ordinarie fröken i klassen som var på fritids idag. Hon frågade om jag inte blivit opererad. Blev lite fundersam på vad sonen sagt egentligen, men det var inget sånt. Hon tyckte bara att jag såg alldeles för pigg ut för att ha blivit opererad för 1½ vecka sen. Tack för det :). Skönt att slippa höra att man ser ut som ett riktigt ras *hihi*.

Åkte hem o lagade middag. Blev tacokryddad laxsida i ugnen. Enkelt o gott, sånt gillar jag. Till det potatis som jag mosade o guacamole. Låter kanske som en knasig kombination men det var jättegott. Kan rekommenderas. Laxen är jättelätt att göra, sköter sig ju själv. Så här gjorde jag:

Tacolax

Ett ½ kg laxsida
Tacokrydda, alltså sån på påse
Teriyakisås el soja
Pressad citron

Sätt ugnen på 175 grader. Pressa citron över laxsidan. Pensla den sedan med Teriyaksås el sås. Jag tog Teriyaksås, men det blev kanske inte så mycket smak av det tror jag. Strö sedan tacokrydda över fisken o gnid in. O sedan in i ugnen ca 20 min el tills den känns nästan klar. Jag kör aldrig min lax tills den är helt klar för då blir den så himla torr. Så jag tar ut den strax innan klar.

Till det hade vi som sagt Guacamole. Älskar det o kändes nyttigt dessutom :). Såhär gör jag min guacamole:

Guacamole
1 mogen avocado som jag mosar ordentligt med gaffel. Pressar över ganska bra med citron. Blandar sedan i citronpeppar, salt, chilipulver el cayennepeppar o 1 pressad vitlöksklyfta el vitlökspulver. Rör ordentligt o tillsätter sedan antingen 1-2 msk créme fraiche el Kesella.

Kan verkligen rekommendera det här. Enkelt o snabbt. Jag kokar ofta min potatis med skal på eftersom det behåller nyttigheterna bättre då, o så är det bekvämt *hihi*. Så medan potatisen kokade o laxen stod i ugnen gjorde jag guacamolen. O allt var klart på ca 25 min. Det kan man väl kalla snabbmat eller?

Nu blir det en stunds tv-tittande på bl a Idol. Får se hur det går den här gången för Minnah, eftersom hon fick komma tillbaka igen. Åker hon ut igen, vad tror ni?

Så var det då vattenfrågan. Hmmm, sisådär. Igår lyckades jag med 1 liter innan det var dags att slå igen de blå. Ännu så länge är det bara 6 dl så jag får väl försöka jobba på det ikväll o ta itu igen med det imorgon.

Ha en skön fredagskväll.

8 kommentarer:

  1. Marie Odin på sophiahemmet sa till mig i går att om du häller i lite fun light i vattnet så funkar det bättre. varföt visste hon inte men så va det. Kan ju vara värt att prova =)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag provar det. Tycker bara att det blir så himla sött. Får testa en annan smak tror jag. Sen tycker jag inte om den syntetiska smaken på den heller.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte Fun Light som saft, men några skvättar i kesellan gör den supergod. Har, tack och lov, alltid gillat vatten. Men visst var det svårt att hinna med att dricka allt man skulle de första veckorna. Kram

    SvaraRadera
  4. Ok, och då har du den till? Jag har alltd kört med bubbelvatten men det funkar ju inte alls nu tyvärr. Men det blir säkert bättre. Lever på hoppet :). Kram

    SvaraRadera
  5. Det låter himla gott, det ska jag prova. Själv så brukar jag hälla en på tacokrydda i min köttfärs när jag gör Chili con carne och sen bönor och så. Till det äter man ris och naco-chips - urgott det med!!

    Kramen i

    SvaraRadera
  6. Åh mums så jäkla gott me laxen o guccan :) Ska ja absolut göra ngn dag!
    Fun light e väl inte ngn favorit för mig direkt. Har oxå hört att en del blandar ner detta i ligth kesellan, ska tydligen vara jätte gott. Kanske bra att ta då man är liet söt sugen. Gud va duktig du är som fått i dig 1 liter!!!

    SvaraRadera
  7. Gör det, för det var jättegott :). Jag provade att hälla fun lighten i keson igår, för jag behövde mer protein. Det var ju sött iaf ;). Hahaha, ja det var i fredags ja. Sen gick det utför igen :(.

    SvaraRadera