måndag 8 november 2010

Moussaka med lamm och potatis

Här kommer receptet på moussakan jag gjorde igår. Himla bra recept ur proteinsynpunkt känns det som. O går bra under mjukmats/puréperioden för oss GBP-opererade. O sen också naturligtvis :).

Beräknat till 4 normala portioner. Många GBP-portioner blir det :).

1 msk oliv- el annan bra olja
1 finhackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
500 g lammfärs, mager
425 g krossade tomater, gärna med örter
1½ dl grönsaksbuljong
2 msk majsmjöl
2 msk vatten
1 stor skivad aubergine
500 g potatis, kokt i 10 min, skivad
2 ägg
115 g cream cheese
1½ dl naturell yoghurt
salt, peppar
55 g riven ost med smak, gärna pecorino

Värm oljan i kastrull, fräs lök o vitlök i 3-4 min. Lägg i färsen o stek i 5 min, allt skall bli brynt. I med tomater o buljong, koka upp o sjud i 10 min. Rör ut majsmjölet i vatten o rör ner i såsen. Koka under omrörning hela tiden tills såsen blivit tjock.

Lägg hälften av såsen i en ugnsfast smord form. Täck med aubergineskivorna, ev kan man steka dem lätt i liiiite olja, de blir mjukare då. Lägg över resten av såsen o sist skivad potatis överst.

Vispa ihop ägg, cream cheese o yoghurt, salta o peppra. Häll smeten över potatisen så den täcks helt. Strö riven ost över.

Kör gratängen i 190 graders varm ugn i 45 min tills täcket har stelnat o är gyllenbrunt. Garnera ev med slätbladig persilja o salladsblad (gjorde inte jag). Serverade den med tzatziki.

TZATZIKI

4 port
Riv en ½ stor gurka på grova sidan på rivjärnet. Låt rinna av i sil, pressa ur så mycket vätska som möjligt.
3 dl grekisk yoghurt blandas med 1 stor pressad vitlöksklyfta, 1 kryddmått vinäger, salt o peppar. Blanda i gurkan. Låt stå i kylen tills moussakan är klar. Häll en msk god olivolja över röran o ev lite grovmald svartpeppar när den serveras.

Så gôtt! Smaklig måltid :)

2 kommentarer:

  1. Detta blir verkligen något att se fram emot =) Tack för att du delar med dig.
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Det gör jag så gärna :).
    Kram

    SvaraRadera