söndag 7 november 2010

Mmmmmmmmoussaka :)

Det blev det till middag här idag. På lammfärs som jag fick av kompisen i fredags, eftersom de hade slaktat o styckat lamm i fredags. Gjorde den på både aubergin o potatis, efter ett grekiskt recept, med youghurt, ägg o färskost överhällt. Till det tzatziki gjord på grekisk youghurt. Så himla gott :). Med MYCKET vitlök. Tur att man inte skall träffa någon imorgon. Mannen däremot skall ju till jobbet *hihi*.

Fick åka o handla lite i em annars har det varit en lugn dag. Fixat lite allmänt bara o eg inte gjort någon nytta alls mer än tvättat lite. O pillat lite med annat småttigt. Alltså eg inget väsentligt gjort. Riktig slappsöndag.

Ha en bra kväll :)

8 kommentarer:

  1. Gud va gott det låter. Älskar moussaka.
    Tänkte fråga dig lite vad man kan tänkas behöva med sig till Stockholm. Något tips? Börjar bli riktigt spännande nu. På fredag ska jag ringa om tiden...Vad åt du tex på hemvägen?

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Låter himla gott faktiskt. Ett bra tips på maträtt att äta hör jag.
    Jag har svårt att hitta något som smakar bra, allt smakar mindre gott så pureat det är.
    Det blir ju bättre med tiden, tackocklov ;)

    SvaraRadera
  3. Mhm, det var gott :).Jag har svarat dig inne på ditt sista inlägg :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ulrika, det förstår jag. Jag har inte pureat någonting under min "puré"period. Vår dietist sa att det inte alls är nödvändigt, utan är det bara mjuktuggat el går att mosa så är det ok. O knäckebröd kan man ju mala sönder i munnen ordentligt så det har ju också funkat bra. Jag kan inte tänka mig barnmat o purékonsistensen tilltalar mig inte alls. Mycket fisk, köttfärs, äggröra, omeletter, , fil, gröt, keso i mängd, ägg, makrill i tomat, kalvsylta, smothies bl a har jag kört med. O jag har mått bra hela tiden, inte en enda dumpning el illamående el ont i magen. Så det känns jätteskönt. O nu får jag ju äta vilken mat som helst, om man säger så, men jag är försiktig naturligtvis.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Moussaka låter också gott. Kan du ge ett lite mer exakt recept tror du. JAg älskar nya recept. Vitlök kan man få nog av det, det är ju SÅ gott...

    Sen såg jag att du åkte inom Kungsmässan - jag blir då väldigt nyfiken för jag kommer ursprungligen från Onsala utanför Kba. Var bor du??

    Kramen i

    SvaraRadera
  6. Jag kan lägga in receptet imorgon, är det ok? Det här var ett bra recept, som riktig grekisk moussaka :).
    Jag bor några km söder om Kba i Fjärås. Är du uppvuxen i Onsala?
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag tror aldrig jag har smakat riktig Moussaka, d.v.s. gjord på lammfärs... Säkert gott :) Skönt med såna där dagar när man inte har några krav! Kul att du "ropade" på mig inne på Facebook, nu har jag ett ansikte på dig :) Kram

    SvaraRadera
  8. Den här lammfärsen var väldigt *snäll* i lammsmaken, smakade eg vanlig blandfärs typ. Men det är jättegott, ja :).
    *hihi*, ja, jag tyckte det kunde vara lite kul. Jag är anonym här av en viss anledning, men man kan ju gå andra vägar för kontakter sen :). Så på Facebook är det ingen som vet om min blogg, o inte många som vet om min op. Man får dela på gracerna ;).
    Kram

    SvaraRadera