tisdag 2 november 2010

Mmmmmm....

Urtråkigt väder idag, minst sagt. Regn hela dagen, dimma o blåst. Så vad hitta på med sonen som var hemma idag?! Ok, bestämde oss för att gå på bio. Kommer dit 25 min innan filmen börjar, lång kö. När vi kommer fram så finns det bara en biljett kvar, alltså ingen bio för oss. Så det blir till att hyra film istället, o så köpa lite mys till sonen för det. O då passade jag på att handla o jag kände för fisk idag. Så det fick bli vår fina fiskvagn som fick ett besök. O då hade de nykokt, ljummen, svensk krabba till kanonpris. Kunde bara inte låta bli! Så det blev ett stycke krabba inhandlad till lunch :). Jaja, halva blev uppäten + grovt bröd till. Så himla gott bara!!!! Älskar skaldjur o skulle kunna äta det nästan varje dag utan problem.

Till middag köpte jag fiskfärs. Brukar eg göra min själv, men de hade helt nymalen o det var mycket lax i den så det fick bli det. O så det räckte till mannen o mig till lunch imorgon. O så hamnar det nog ett par i frysen också. De var jättegoda :). Så här gör jag mina fiskbiffar:

Ca 7 hg fiskfärs
1,25 dl ströbröd
1½ dl mjölk
1 riven lök
1 ägg
saften från ½ citron
Ca 1 dl matlagningsgrädde
Salt, vitpeppar, citronpeppar

Blanda ströbröd o mjölk o låt svälla. Riv ner löken i blandningen o lägg i fiskfärsen. Rör ordentligt, knäck i ägget, o rör ihop till en jämn smet. Häll i grädden så det blir en slät smet, inte för tjock, inte för lös o krydda. Forma biffarna alldeles släta o stek dem några minuter på varje sida.

Till det hade jag kokt potatis, kokt broccoli o kall sås. I den var det Kesella med färsk riven pepparrot, salt o vitpeppar som jag bara rörde ihop. Det var inte helt fel :).

Suss gott i natt :).

6 kommentarer:

  1. Låter mumsigt. GÅr det bättre med vattnet nu?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Säger bara, njaaa, olika dagar. Men några 2 liter kommer jag aldrig upp i. Skall vara glad om jag kommer upp i 1 liter.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh gud så jäkla mumsigt...kan säga en sak... jag är oxå skaldjur/fisk älskare i stora lass.
    Tack för receptet, är super sugen på detta nu tack vare dig :) Men snart ska ja me tåget så här blir det inte ngn fiskbiff inte.. :)
    Idag är det rena stormen här, fy fan va trist. Inge kul att vara ute me vovven i spöregn o blåst. Usch, fast hon älskar vara ute ändå oavsett väder o vind. :)
    Ha det gott!!!
    KRAM M

    P.s. va hyrde ni för film? D.s.

    SvaraRadera
  4. Vi har mycket gemensamt du ;).
    Du får ta det när du kommer hem :). Fisken finns kvar att köpa vet du :).
    Vår blåst har nog hamnat hos dig då. För igår blåste ju så att peruken åkte nästan av på kvällen ;). Så jäkla oskönt. O hundarna tittade på mig som om jag var dum i huvet på riktigt. De tycker inte om den kombinationen alls.
    Ha det nu riktigt bra i Värmeland du sköna :).
    Ang film så var det 5 filmer, som sonen valde ut. Star Wars, Arthur, Timon & Pumba, Transformers o Tess o Ubbe. Så det var bara hans filmer rätt igenom :). Fick 5 filmer för 50:- o ha dem i en vecka, så det var bara att slå till.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Gu, det låter ju jättegott. Måste pröva det. Tjuvläste lite och såg vad för filmer ni hyrde. Bra filmer. Jag är ju då en sucker för tecknade bernfilmer och kan varmt rekomendera Björnbröder, El Dorado & Hitta Nemo. Kan rekomendera 20 till men ja....

    Hoppas ni fick en urmysig dag med alla filmer!
    KRamen i

    SvaraRadera
  6. Ja, kan verkligen rekommendera dig att prova. Snällt mot lilla magen är det ju så det var jättebra. Ja, det var mysigt, även om jag nu inte är någon fan av Star Wars o Transformers, men de andra är helt ok. Håller med dig om tecknade filmer. Min dotter är fortfarande lost på det o samlar på Disneyfilmerna, har nog alla tror jag. Eldorado att komma dit :).
    Kram

    SvaraRadera