lördag 1 oktober 2011

Helg!

Nu är det helg, o då är det rått o dimmigt, naturligtvis. Lockar inte till utomhusaktiviteter precis. Oktober inleds som en riktig höstmånad alltså, huuuu, den här hösten o vintern blir lååååååång :(.

Igår var jag hos pappa mest hela dagen. Han var inte så bra, rörig pga höjd morfindos, o hade ont o rosslade i lungorna. O inte går det att göra så mycket åt det hela, tyvärr. Jag städade iaf, o lagade mat. Satte på en fläsklägg o när vattnet precis nästan kokat upp så small spisen. O tvättmaskinen stannade. O diskmaskinen startade inte. Jamen hallå eller. Trodde det var en säkring, men inte då. Ringde fastighetsbolaget som skickade dit fastighetsskötaren som konstaterade att det var en huvudsäkring i annat skåp. Men det hjälpte inte, bara för tvättmaskinen o diskmaskinen. Men spisen, den var kass. Så de fick beställa en ny, o den kommer inte förrän mitten av  nästa vecka. Jamen vad bra, hur skall han få mat då då? Som tur var så hade han en kokplatta med två plattor med sig så det fick bli ett provisorium. Så fläskläggen o rotmoset kokade medan jag åkte o handlade för honom. God lunch fick vi :). Gillar fläsklägg o rotmos, konstigt att man inte gör det oftare egentligen. För det sköter ju sig själv där det står o kokar liksom. O rotmoset är ju inte speciellt jobbigt att göra heller.

Köpte fisk o gjorde en fiskgratäng till honom med räkor, så han kan gratinera den idag. Så slipper han jobba med kokplattan, var min tanke. O han var så nöjd, för han gillar verkligen sån mat. Trött men nöjd när dagen hade gått o jag åkte därifrån. O jag behövde inte ha dåligt samvete för att jag inte gjort vad jag skulle. Varför är vi kvinnor så hopplösa med att alltid ha dåligt samvete? Kan någon tala om det för mig? Men jag kände att allt hemma får helt enkelt stå åt sidan lite emellanåt, dels för att jag skall orka o dels för att pappa är just nu viktigare än dammsugningen hemma.

Jag hade fått tag på jättefin entrecôte o rostbiff i skivor i torsdags o bestämde mig för att grilla dem. Det var ju fint väder o sommaren har ju tyvärr inte tillåtit alltför mycket grillning. Så sagt o gjort, skrubbade några fina små potatisar från grönsakshandlaren här o delade dem o körde dem i ugnen tillsammans med sötpotatis i bitar. Gjorde en snabb rödvinssås o fixade en sallad med lite olika salladssorter, gårdens gurka o cocktailtomater i olika färger, deras paprika o lite montagnoloost i. På med lite fikonvinäger o grovt salt. O sen på med köttet på grillen. Kan säga att det var jättegott :).

Sonen är just nu o spelar handboll. Sen skall jag åka o hämta en del älgben som jag skall koka fond på :). Kompisen hade fått skjuta en älg som blivit påkörd o han vet att jag gärna vill ha ben, annars slänger de dem (vilket slöseri!). Misstänker att det blir en hel del, så det blir fram med de stora kastrullerna o så får de stå där några timmar el över helgen el så. Härligt att ha i frysen o använda till sås sen :).

Vad skall ni hitta på i helgen? Nåt kul el bara njuta av ev ledighet? Vilket som, ha en fin helg :).

1 kommentar:

  1. Tråkigt att din pappa mår så dåligt:(
    Härligt att få massa ben till fonder,mums !!
    Lägg gärna ut dina recept för du verkar laga massor av mumsig mat som du gärna får dela med dig till oss andra:)!!
    Ha en fortsatt underbar helg
    Ta hand om dig
    kramiz

    SvaraRadera