söndag 2 oktober 2011

Spätta till middag idag.

Köpte jättefina rödspättefiléer o hade tänkt göra fiskgratäng. Men så blev dagens plan lite ändrad av olika anledningar så det gällde att maten blev snabb. Så jag skalade räkor, ½ kg, o gjorde en snabb fond på skalen. Ni slänger väl aldrig räkskalen?! Det blir så bra sås- el soppbas om man bara fräser dem snabbt i lite olja tillsammans med lite hackad lök. När de fräst snabbt häll på 3 dl vitt vin i en el 2 dl vatten. Låt koka, inte stormkoka utan lite lagom, i ca 20 min medan potatisen kokar.

Nu var mina filéer hela över- o undersidan så jag delade varje sida i 2 filéer, vek varje filé 2 gånger. Fräste några  färska, skivade champinjoner o 1/3 purjolök i skivor lätt, utan att de fick färg. Sen la jag fiskrullarna ovanpå grönsakerna, hällde på räkfonden o 3 dl grädde. Lät det hela småsjuda tills fisken var klar. Kokt potatis o räkorna till. Blev jättegott, o enkelt, så testa det.

1 kommentar:

  1. Låter helt underbart,ska jag prova !!!
    Jag sparar alltid skalen i frysen till att koka fond på till soppor och sås.
    Ha en underbar dag
    kramen

    SvaraRadera