torsdag 29 september 2011

Tankarna fortsätter....

Först vill jag tacka för era fina, goa kommentarer med goda råd. Det värmer skall ni veta :). Man vet ju eg inte hur saker o ting uppfattas när man skriver, men eftersom det är min blogg så använder jag den lite som ett andningshål emellanåt. För livet är ju inte alltid bara rosenrött, eller ;)?!

Mannen opades i förrgår, som sagt, var hemma igår, men idag har han gått till jobbet. Med sina värktabletter, men han sa att jag kan ju välja om jag skall stå el sitta på jobbet o det blir ju inte bättre för att jag är hemma. Så han är ganska tålig, trots att han är man ;). Dessutom så anmälde han sig igår till Göteborgsvarvet o ens tänka på det när man är nyopererad tyder ju på en viss överlevnadsinstinkt ;). Så idag har jag det iaf något lugnare o styr min tid som jag vill. Skönt. Ja, jag behöver ensamhet när det är full rulle runt mig. Sonen har också gått till skolan eftersom det var skolfotografering idag. Fick klippa honom, under protest, igår, men tejpen över såret skulle absolut sitta kvar. De skulle sitta i några dagar, minst 2, men man får inte ta bort dem så då får det bli så.

Jag har hunnit med att packa några kartonger nere i pappas hus efter att jag lämnade sonen. Jag fick ju förslaget att lämna sonen en dag o göra allt då. Men tyvärr så funkar det inte eftersom jag har fått ganska ont av min whiplashskada efter diskningen på restaurangen, o det vill inte ge med sig. Dessutom så är det väldigt psykiskt jobbigt eftersom det är mycket av min mamma som kommer fram i det här o det känns att jag är inte klar ännu, trots att det är 6 år sedan. Så för att jag inte skall klappa ihop helt hållet, rent mentalt, så kör jag några pass per dag där. O eftersom det inte bara är ett hem utan också antikaffären så är där MYCKET saker. O idag har jag packat nästan 10 lådor redan, så i em tänkte jag ta typ lika många till.

Jag har också hunnit handla o fyndade en del kött, så nu fick jag fyllt upp frysen lite till ;). Coop är jättebra med det här med att de verkligen sänker sina priser när de har kort datum, typ en el två dagar kvar, el samma dag. Bara ett exempel på vad jag hittade, 600 g lammytterfilé, jättefin, för 50:-. O det var bara en sak. Det kan vara entrecôte för 50:-, 3 rejäla skivor etc etc. Lammfärs för 20:- hittade jag också, så nu skall jag bara ta beslut om vad det blir till middag idag ;). Men det lutar åt lammkotletter med ratatouille med grönsaker från gårdsbutiken här hemma där de plockar grönsakerna samma dag, o även går ut när man är där om det är slut där inne. Det är så gott med ratatoille nu på hösten tycker jag. O man kan ju lägga i vilka grönsaker man vill, för det är ju det som är grejen med den. Det viktiga är ju tomatbasen med lök, o jag stoppar i vitlök, squash, aubergine, paprika, morötter, kålrot, lite selleri, kålrabbi. Det är alltså dagens grönsaker, men det kan bli några fler, om jag hittar något i kylen som passar. Sen kryddar jag upp det med lite chili, peppar o salt naturligtvis, lagerblad o en dutt curry o citronpeppar. Har också i en nypa socker för det får tomatsmaken att blomma ut ordentligt. Sen får det stå o koka ganska länge så det mosar ihop sig :). Mmmm, känner ni lukten av det? Så gott, o enkelt, o billigt. Dessutom jättebra att frysa in i portionsformar för att ta fram när man känner för det. Så prova om ni inte gjort det.

Ang läsandet så har jag bestämt mig för att jag iaf skall söka o sen får jag se hur det känns. El om det skulle hända något rent jobbmässigt så har jag ju möjlighet att tacka nej om jag skulle komma in. Ankanplankans kulinariska kockutbildning låter som en fantastisk start, men det har vi ju inte här nere, o flytta det skall jag inte göra ;). Så det får bli i Göteborg som det blir läsande. Men de har ju påbyggnadsutbildningar efter det första året så det kan ju bli en fortsättning på det, men först tar jag första året ;).

Nästa vecka skall jag in till Feskekôrkan o praktisera en dag :). Känner en av butiksinnehavarna o jag frågade om de kunde lära mig att filéa fisk ordentligt, för jag känner att det kan jag behöva. Inga problem, ring bara när du vill komma, var svaret jag fick. Så härligt med såna människor, som verkligen kan tänka sig att lära ut sina färdigheter till en novis.

Nu skall jag ställa mig o fixa ratatoillen, o laga lunchen så den är klar. Det blir thailändsk kycklinggryta med nudlar (el ris, har inte riktigt bestämt vad jag vill ha). Samtidigt står TV:n på o just nu är det 4:an som är på o Richard Wolf är gäst hos Malou o sjunger. Gillar honom skarpt, han har så härliga texter. Så nu skall jag njuta av det också :).

Ha en underbar dag, ni underbara bloggvänner, o njut av varje positiva sak som händer. Oavsett om det är en sent blommande ros i trädgården, el en rolig, fin text i tidningen, el en fin bild ni hittar på nätet.

1 kommentar:

  1. Det förstår jag precis.. lite i taget då och till slut ser ni kanske en ände på packandet.

    ..och vad roligt att du bestämt dig, klart du ska söka och om det kommer ett "joboffer you can't refuse" så är det ju bara som sagt att tacka nej. :) Kul!

    SvaraRadera