tisdag 4 oktober 2011

Nu har jag gjort det.

Vadå säger ni nu. Vad har hon nu hittat på? Jo, jag har sökt in till Kockutbildningen som startar i november i Göteborg! Det var med en skräckblandad känsla jag tryckte på skickaknappen kan jag säga. Men nu är det gjort, så nu får ni hålla tummarna för att jag kommer in också. Funderade hit o dit, o det var ju främst ekonomin eg som var största funderingen. Jag har ju nästan ingen inkomst idag, eftersom jag varit först sjukskriven läääääänge, sen föräldraledig lääääänge, sen egen företagare utan nästan någon inkomst eftersom det tar tid att få inkomst. O dessutom så är jag inte med i någon A-kassa av ovanstående anledningar, så jag kan säga att det blir liksom ingen större inkomst ;). Men eftersom jag är arbetslös, trots allt, så får jag med största sannolikhet ett högre bidrag + att jag får barntillägg. Detta resulterar i att jag får mer pengar om jag pluggar än jag får nu :). Så det kan ju inte bli sämre liksom ;). Känns lite konstigt att tänka sig att man skall sätta sig i skolbänken igen. Är dessutom lite rädd för hur det kommer fungera med pluggandet, med tanke på att jag inte har jättebäst minne efter mina två utmattningsdepressioner, o att jag inte kan läsa en bok rakt igenom som jag kunde förr. Men men, jag får testa helt enkelt.

Igår köpte jag Rosa Bandet-keso, med hallonsmak. Den var god, inte så jag gjorde vågen, men ett bra mellanmål var det iaf :). Så ja, jag kan tänka mig att köpa den fler gånger.

Idag har jag varit i huset igen, naturligtvis. När jag kom dit 8.30 så stod kontainern kvar, bra, men den var fortfarande full! DET var mindre bra, eftersom de skulle komma o börja jobba kl 9. O eftersom det är slänga de skall göra så är det bra om det finns någonstans att slänga liksom. Ringde min bror, eftersom han har skött det hela med kontainern, o han sa att han skulle ringa dem, eftersom den skulle varit tömd innan 9 idag. Hörde inget från honom sen, hmmm, så jag ringde upp företaget o frågade vad som hände. Det var ingen tömning beställd, påstod dem. Bullshit sa jag, ni har inte tryckt på knappen helt enkelt. Nu har jag flera personer som står här o tickar pengar, mycket pengar, o som inte kan göra någonting, så vad gör ni åt det?! Eh, vet inte, måste ringa annan person fick jag till svar. Men vi löser det. 5 min senare ringde han igen o sa att de inte kunde komma före 10.30 o hämta o sen tömma o komma tillbaka med den. Jamen tjena, sa jag, o då tar ni fakturan som de skickar på 3.000:- eller? Eller får jag en fri tömning eftersom ni har klantat till det (en tömning av osorterat kostar 4.500:-)? Ja, vi ger dig en fri tömning, vi löser det! Tack så mycket för det :). Min bror hade tydligen ringt sen också o fått det hela bekräftat, så nu får vi se vad som händer. Men gissa om jag kommer att ha koll på den fakturan *hihi*.

Som ni förstår så är de här killarna inte jättebilliga i timpeng liksom, men vi är i behov av dem, så det är bara att gilla läget typ. Men när jag talat om för dem var de skulle vara så gick jag till ett annat ställe i huset o gick igenom en del lådor jag inte hunnit kolla. O slängde ut från andra våningen en del som var skräp. O rätt som det är så går det en annan kille o rotar i skräpet. Visade sig att han var rumän, varit i Sverige 5 år, hade inte råd att läsa på SFI längre för han fick inga pengar, o därigenom inga jobb. Ja ni fattar. Så nu åkte han o hans kompis, som inte kunde någon svenska alls, runt o samlade upp metallskrot som de sålde nånstans i Gbg för typ 800:-/ton. O en lastbil av den modellen de hade, fyllde ca ½ ton, eftersom det är ganska skrymmande. Så typ 400:-/lass, en jävla massa slit o så dela på det. Jamen ni hör ju. För min del var det helt ok att de tog det som vi slängde i metall, för de tog ALL metall, kastruller, trasiga brickor, plåtar, trädgårdsmöbler, you name it. De kostade inte mig något, de fick fyllt sin lastbil, + att mina killar kunde fokusera på annat som de kunde göra bättre o containern fylldes inte fullt lika snabbt, OCH de tjänade några kronor på det hela. Win win alltså. Sen kom jag på den geniala idén att jag kunde använda dem ännu bättre, mot betalning naturligtvis. För på andra våningen där det inte är någon trappa till utan stege, fanns det mycket porslin o alla mammas julsaker, samt en del minnesgrejer från dem, typ 15-20 kartonger. O jag kan inte bära ner dem för stegen, de inhyrda killarna vägrade bära ner något utan sa bara att vi slänger ner allt därifrån. O jag ville ju ha kvar de här sakerna. Så jag frågade om de ville ha jobb, rumänerna, att bära ner dem för stegen, för 400:-. Kan säga att han som pratade svenska tog det med en gång. Kompisen skickades iväg att tömma bilen i Gbg, o sen satte han igång, o jäklar vad han kunde springa upp ner på en stege *hihi*. På en timme var alla lådorna nere, o han fortsatte slänga. När kompisen kom tillbaka fortsatte de sitt skrotsamlande, o tyckte de kommit till himmelriket *haha*. De kommer tillbaka imorgon, o då tänker jag "anställa" dem resten av veckan för att bära kartonger o hjälpa mig lasta ur dem i mitt förråd. De får betalt, nej inte 300:-/timme visserligen, men ändå, jag får hjälp att bära det jag har, de inhyrda killarna får undan sitt eftersom mitt inte är i vägen för dem. O han som är chef över dem tyckte det var kanonbra att jag fixat dem, hahaha. Japp, eller hur?! Jag känner iaf att jag gör vinsten på det här, eftersom jag inte behöver bära ihjäl mig o min nacke kommer må så mycket bättre än den gjort annars. O rumänerna är så jättenöjda att de faktiskt har ett jobb några dagar. O nej, jag lägger inga som helst värderingar i det att de jobbar svart. Tycker att det är bättre att de har möjlighet att tjäna några kronor än att de kanske t om stjäl för att överleva. Sån är jag! Fel el rätt, jag tycker så iaf. O när man är i det läget som jag är just nu, trött som en gnu o känner mig överkörd, ja, vad fasen! Den 15:e skall huset vara tomt, o det kommer det vara, så är det bara. O det utan min bror som hjälp, för som sagt, han jobbar ju. Min pappa tyckte iaf att det här var en strålande idé, o det är ju han som betalar för det hela så :). O han sa bara, bry dig inte om att tala om det för brorsan. Det han inte vet det har han inte ont av ;). O du, jag alltså, får betalt av mig för att du är där, så bara kör nu. Kände att det var en sten som föll när han sa detta faktiskt.

Kan säga att jag ringde hem min man på fm för då var jag så trött, ingen container, o var tvungen att vara på tre ställen samtidigt eftersom jag måste säga vad de skulle göra, vad som skulle slängas el inte, + att jag skulle packa glas o porslin. Gick inte riktigt ihop för mig. Eftersom jag har en väldigt snäll man så kom han o packade, hela dagen. Han kan inte lyfta el bära något pga sin operation i 3 veckor, men packa glas o porslin kunde han iaf. Visst, det är en del kvar, men det fixar jag i helgen. O det sista som skall slängas därifrån tar jag dit rumänerna för i nästa vecka, så är det bara. Sålde av två taklampor o ett skåp idag också, så slapp jag bära iväg det ;).

Nu skall jag fixa lite käk. Har köttfärssås kvar sen igår eftersom jag gjorde stor sats då, men har inte riktigt bestämt vad jag skall hitta på. Men det blir nog pasta till bara, as usual. Känner mig inte jätteinspirerad just nu för matlagning, undrar varför ;).

Ha en skön tisdagskväll. Jag skall kura ihop mig i filten i soffan efter maten o göra ingenting. För jag har gjort tillräckligt idag. Käka en kanelbulle också, el en halv iaf, eftersom det är kanelbullens dag.

4 kommentarer:

  1. Grattis till trycket att du ansöker om utbildningen..jätte roligt och jag håller alla tummar att du kommer in:)
    Och sedan hoppas det kommer snart bli bättre för dig i all stress med din sjuka pappa,usch vad tråkigt att han är så dålig.
    Hoppas du får lite egen tid om så bara 1 timme att njuta av en icke stressad miljö och bara göra något för dig själv
    ta hand om dej,kramiz

    SvaraRadera
  2. Åhhh jag håller båda tummarna, hoppas du kommer in :-P
    Det är så jäkla kul, alla fall i Grythyttan...

    SvaraRadera
  3. Jag håller alla tummar å tår för att du skall komma in. Roligt att plugga lite, och så mycket teori är det väl inte så man måste sträckläsa böcker? Eller det kanske det är... Lycka till!! Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt, grattis!! Nu håller jag tummarna för att du kommer in också. :)

    ..och SÅÅÅ skönt att det finns rumäner. ;) De kom som räddande änglar verkligen och som du säger - Win/Win för alla!
    Som MIN far brukar säga (som sagt) - allt ordnar sig! ;)

    SvaraRadera