fredag 17 december 2010

Fick ju en utmaning...

av Lena som jag skall försöka fixa nu. Inte lätt, men jag gör den på mitt sätt :).



1. Tacka den du fick Awarden från.
Tack Lena :)
 
2. Kopiera Awarden till din blogg.
Fixat.
 
3. Berätta vilka tre författare som hör till dina favoriter, och nämn en favoritbok per författare.
Oj, det här är inte lätt. Hade du frågat mig för 10 år sedan hade det inte varit några som helst problem. Då läste jag mycket, men sen blev jag sjuk o kan inte läsa en bok längre. Det är en stor sorg verkligen, men det funkar bara inte längre. Kan inte koncentrera mig mer än typ ett par sidor, o då har jag varit tvungen att gå tillbaka flera gånger för att återknyta. Så "vanliga" böcker läser jag inte längre, men däremot så LÄSER jag kokböcker ;). Jag älskar kokböcker o har ganska många. O då menar jag inte typ 15-20 utan snarare typ 150-200 st. Nu tycker ni väl att jag är helt tokig, o det kanske jag är. Men så är det, o min pappa är likadan. Men han har ännu fler ;). Det finns inget bättre än en välskriven kokbok för mig, o med vackra bilder. O det behöver inte vara bara matbilder. Så det får bli några sådana författare från mig :).
 
Per Morberg, jag bara älskar hans sätt att skriva sina böcker. Enkelt, men ändå gripande o fängslande. Han har en passion för mat som jag verkligen älskar, har sett de flesta av hans matlagningsprogram. O hans böcker är precis lika underbara. Man riktigt känner hans känsla för det han lagar, o att hitta rätt råvaror, om det så handlar om att inhandla dem el att skaffa fram dem genom jakt el fiske. Hans grillbok är välläst, det kan jag säga :).
 
Leif Mannerström, som ju sålt Sjömagasinet i Göteborg o därför länkar jag inte till deras sida, är ju en fantastisk kock o matkreatör som gett ut flera böcker. Jag fick en om skaldjur förra julen av min pappa, o den är verkligen välläst. Fantastiska bilder, underbara recept, o härligt skriven. Mannerström är ju en man med MYCKET skinn på näsan o ett sjuhelsikes humör, men han är jättetrevlig när man träffar honom. Jag har träffat honom ett par gånger när jag stått o demat ostkaka o han är intresserad, ställer frågor o lyssnar också på svaren. Alltså inte bara en dussinprovsmakare ;). O hans matlagningskonst, för det är verkligen en konst han utövar, är exeptionell. Jag har varit några gånger på Sjömagasinet o ätit o det är en fröjd att äta deras mat. Även om han inte personligen kanske hade lagat just min mat så låg han bakom menyerna o recepten. 
 
Alan Dunn, är en otrolig konstnär inom sitt gebit. Han tillverkar blommor i sockerpasta, s.k. flowerpaste, o han gör de mest underbara blomsteruppsättningar i detta material. Man kan inte tro att det är konstgjorda blommor, de ser helt äkta ut. När används dessa då? Jo, vid tårtdekoration. Han är engelsman o en guru inom det här, så jag kan varmt rekommendera er att följa länken o gå in o titta i hans galleri. Jag har några av hans böcker o har försökt att lära mig att tillverka blommor på hans sätt, men lyckas inte komma i närheten ens en gång. Men det är fantastiskt roligt att försöka o också att läsa hans böcker. 
 
4. Skicka Awarden vidare till fem mottagare du tycker förtjänar den.
Jaha, vart skall jag då skicka den här? Det får bli följande:
 
Hoppas att ni vill anta utmaningen :).

4 kommentarer:

  1. Men det blev väl en bra vinkling? Man tar det man kan :) Har du funderat på talböcker? Både mamma och pappa har mer eller mindre slutat läsa helt och lyssnar numera bara på talböcker. Med pappa var det lite lustigt, jag tjatade i flera år om hur perfekt det skulle vara för honom att lyssna på en bok när han stod där ensam vid ratten mitt ute på havet mitt i natten. Men nej, det var inte intressant. Det tog ett par år sen var det "ok då, jag kan väl ta några nu när du tjatar så mycket". I somras fick jag låna 6 st pappersböcker av kollegorna av Peter Robinson (engelska) och jag frågade dem om det var OK att pappa lånade dem också. Visst var det det. Men det var inte intressant, han läser inte alls längre, men han frågade mig om jag hade dem som talböcker :) Nu på sjukhuset är det perfekt när han inte orkar läsa.

    Kram å ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Ja, har testat det också. O det funkar ännu sämre, tyvärr. Är en sån som sällan har radio el liknande på för att jag orkar inte med ljudet. Vet inte varför, men tror att det kan ha med mina tidigare jobb att göra där det aldrig var tyst utan ständigt surr från bilar o människor. Så tyvärr funkar inte det heller.
    Kram o detsamma :).

    SvaraRadera
  3. Vad festligt, jag gillar också kokböcker. KAnske inte så hysteriskt kanske som du, hihi, och jag har inte 150-200 som du, hehe, menjag har väl kanske 20 st nått sånt. Men jag håller med dig i det du beskriver. Det ska vara fina matbilder, härlig beskrivande text och gärna andra fina bilder. Lite tips och annat matnyttigt också - det är en bra kokbok. Och PEr Moberg - hur kan man inte älska den mannens matlagning!!

    KRamen i

    SvaraRadera
  4. Jadu, jag vet inte hur man kan låta bli det. Men frågar jag min pappa så kan han tala om det. För när jag önskade mig just grillboken så sa han bara, "Ja, det kan du ju säga till någon annan. För den fjanten kan inte laga mat el något annat heller!" Så så var det med det *hihi*.

    SvaraRadera