tisdag 28 december 2010

11 veckor o bildkavalkad

Hann ju inte skriva så mycket förra veckan, o inte hade jag någon större lust heller. Hur har veckan som gått varit då? Viktmässigt, helt ok. Har gått ner 0,8 kg sedan förra veckan o det känns bra, så här i jultid :). Men jag kan säga att jag inte ätit så jättemycket, snarare har jag nog ätit för lite känns det som. O det ha ju inte varit någon större ordning på maten o mattiderna heller. Skall försöka få lite ordning på det nu igen, för det behövs verligen. Misstänker att jag inte är ensam om det ;). Mannen är hemma sedan tisdagen innan jul o skal vara ända till den 10/1 o det rubbar lite av rutinerna känns det som. Jag gör inte som jag själv vill då liksom ;). Även om han absolut inte säger nej till att äta *hihi*. Men det rubbar ens rutiner en del ändå.

Tisdagen i julveckan var det ganska fint väder, även om det var kallt, så då bestämde vi oss att åka in till Liseberg på em. Sonen blev överlycklig, o dottern o barnbarnen följde med :). Vi hade några mysiga timmar med karusellåkande, överlämnande av önskelista, lite spelande, dock vann bara sonen på ett ställe, o en del tittande o shoppande :). Det är ju så himla mycket fint där så man skulle haft en obegränsad plånbok ;).


Polketten i julskrud där tomten satt o tog emot barnen.
Barnbarnet busade mycket med både mormor, mamma o morbror :). Han var på ett strålande humör mest hela tiden.

Sonen har ett snack med tomten som fick lite huvudbry om önskelistan. Vad som stod på den? Nintendo DS, spel till det o till Wii-spelet. O Lego Star Wars, det största rymdskeppet. Bara dyra önskningar ;).

Sen gick vi in i tomtelandet. Vi älskar det, med alla sina detaljer o effekter. Sonen sätter igång allt som går att sätta igång o barnbarnet försökte gå in till alla världarna :).



Sedan avslutade vi med att sonen fick åka skidor i Sälenbacken. Det var första gången han åkte nedför, för jag vet inte om jag vill kalla det backe egentligen. Det var jättekul, tyckte han, o inte ramlade han heller. Så det är nästa sak han vill göra, åka till fjällen :).
 

Julaftonsmorgon öppnades paket som fanns i strumpan. Där ligger bara ett el två mindre paket så man har något att göra under dagen. Den här gången var det tjocka strumpor o ett Lego Star Wars, modell mindre. Men det var bra, som synes av minen :).



Sen bar färden iväg till farmor i Trollhättan där julaftonen skulle firas. Lämnade av fadern i Lilla Edet eftersom det var på vägen, o jag tyckte inte han skulle ut o köra med tanke på väglaget. När vi ändå skulle åka. När vi kom upp var det Kalle Anka tittande o sedan julbord. Här håller det på att tas fram :).

O sedan kom den efterlängtade TOMTEN! Oj, vad han blev väl mottagen av alla :). O han fick flera kramar av sonen o minsta kusinen. Julklappar är ju det bästa som finns.



Tre kusiner, totalt inne i sina julklappar ;). Samtliga väldigt nöjda med alla sina klappar.

Vi har vår minsta gran, ever ;). Mannen säger varje år att vi skall ha en liten gran o i år fick han så han teg *hihi*. Vi var sent ute med att skaffa gran, o ja, det är alltid pga mig enligt honom. Men jag fixade en iaf ;). Men vi fick ta av ca ½ halvmeter nertill på den pga att den såg inte klok ut helt enkelt. O då blev den ju lite låg *hihi*. Men upp o stå på lilla bordet så blev den helt ok :). Eller vad säger ni?

Sonen gjorde pepparkakshus innan jul också, o så här blev det tillsammans med det lilla som jag fick av en god vän. Tycker det blev lite charmigt med det lilla torpet vid sidan om det större huset :). O den stora granen är en ljuslykta så på kvällarna lyser den upp det hela.


På juldagen kom dottern med sin familj o min pappa för att fira jul hos oss. Då var kalkon beställd o sen var det julklappsutdelning. Hon hade botaniserat i köksavdelningen o köpt mig en lökhackare, en mandolin o en liten manuell "matberedare" som river o skivar :). O så hade hon köpt en dagboksdosett :). En svart med fina mönster på. Tyvärr går det inte att få en bra bild av den, pga färgen. Den är 1 veckas, o var o en av dagarna har 4 fack som går att reglera i storlek. O man kan ha en dag med sig en dag i ett litet separat fack om det behövs. Jättebra julklappar fick jag. O ja, sonen fick ett Nintendo DSI i julklapp, så nu har det varit mycket spelande de senaste dagarna. Både det o Wii, som jag tycker är kul :).

Igår gav vi oss ut i julrearuschen. Jag skulle försöka hitta en tjock tröja, som var mer lagom än dem jag har nu. De börjar bli aningen stora nu *hihi*. Men den tröjan gick inte att hitta så den blev en LCD-tv istället ;). Kanske inte lika varm o inte lika billig heller, men den var billig ändå. Vi hamnade nämligen på MediMarkt o där sålde de billiga sådana. Så det blev en ny TV istället :). Vår julklapp till oss själva.

Det blev ett långt inlägg, sorry. Ha nu ett gott slut på året o var försiktiga med de hemska raketerna. Här har vi aldrig raketer eftersom jag har hundar. Visserligen är inte mina hundar rädda alls, men de reagerar ändå på ljudet på dem. O jag tänker alltid på alla stackars djur ute i skogen som blir helt livrädda. Så nej, aldrig några raketer hos oss. Jag har dessutom sett alldeles för mycket elände med skador efter dem. Så här lägger vi pengarna på trevliga saker i stället :).

Glöm inte ta på er ordentligt när ni går ut, för kallt är det ju så det räcker o blir över. Just nu har vi -16 grader, o det verkar hålla i sig. Den här vintern lär gå till historien. Men vackert är det om man slipper gå ut i det :).
Posted by Picasa

4 kommentarer:

  1. En bra jul för alla med andra ord, precis som det ska va. Härligt! Och julklappar till sig själv är väl aldrig fel, tv eller tröja spelar ingen roll, det var ju på rea...:))

    Kramen i

    SvaraRadera
  2. Men tröjan värmer bättre ;). Ja, julen var bra, skönt :).
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Imsavimsa.

    Tack för titten och kommentaren, roligt att få ett kvitto på att folk läser. :)

    Ja det fins alltid positiva saker att plocka fram, men det va väldigt svårt att börja med "flyt" på tisdag före jul, så jag fuskade jättelite men dock ändå fusk. Men det positiva va att jag ändå gått ner 2,2 kg i jul :) inte illa.

    Långa inlägg är inte fy skam om dom är bra som ditt va. Det ser ut som ni har haft en bra jul i alla fall.

    Och det att ni inte köper raketer mm till nyårsafton uppskattas, min hund är så fruktansvärt rädd att jag tror att hon kommer dö av hjärtinfarkt varje nyår, nu börjar hon ju komma upp i åren, fyller 11 på nyårsafton. Även om jag drogar henne så blir hon helt frustrerad och nervös, det går inte att få kontakt med henne, så jag hoppa att hon även skall klara denna nyår och påskafton. Det borde förbjudas. Gör som i många andra länder, skicka upp tända rislampor i stället, mycket billigare och vackert mycke längre.

    Haha nu blev det ett långt inlägg av mig också.

    Ett gott slut och ett Gott Nytt År-

    SvaraRadera
  4. Tack för dina ord :). Jag har en liten förmåga att skriva o inte begränsa mig ibland ;). Försöker tänka mig för, men ibland blir det som det blir bara. Kul med din vikt, det är en skön känsla när den kommer så här vid jultid. Det är man ju inte van vid riktigt *hihi*. Inte jag iaf.
    Ja, rislampor låter mycket bättre. Både för djur, människor o miljön :).
    Detsamma till dig :).

    SvaraRadera