onsdag 21 september 2011

Det närmar sig.......

Vet inte om jag skall vara nervös el inte, el vad som händer i mitt lilla huvud eg. Jag tänker mat, jag lagar mat, men det gör jag ju eg hela tiden *hihi*. I lördags firade vi pappa som fyllde 81 år o vi var 14 pers hemma hos honom, barn, barnbarn o barnbarnsbarn samt en av hans systrar o hennes man. Vi hade jättetrevligt, o min pappa, som ibland kan vara lite tvär o krånglig, uppskattade det hela. Jag tog tillfället i akt att provlaga skaldjurslasagnen för att höra deras utlåtande. Jag tycker inte om koriander så det hade jag tagit bort ur den, o det allmänna utlåtandet var att det smakade mycket bra. Någon tyckte det var lite blekt, så jag skall göra den med gröna lasagneplattor istället för vanliga. Någon ville ha mer sälta el smak, så jag skall testa med den eländiga koriandern lite innan jag lägger ihop den. Skall också ha krabbklokött i utöver hummern o räkorna för att få lite mer täthet o skaldjur i. Pepparroten skall jag behålla till, den är inte irörd, så den kan man ju välja om man vill ha el inte. Lite rucolablad runt så blir det lite mer färg också :).

Till varmrätt lagade jag rödvinsmarinerad helstekt lammstek o helstekt rådjursytterfilé som jag lindat med rökt sidfläsk. Att jag gjorde två kötträtter berodde på att dottern o hennes familj äter INTE lamm, skulle aldrig hända. O så fick jag ju en provomgång till innan helgen, om jag blir uttagen på fredag. Till det serverade jag potatisgratäng, rostade morötter, rödvinssås o en gräddsås, gelé o sallad. Allt gick bra med köttet, kanske några min för länge i ugnen med rådjuret, men det var väldigt mört o fint :). Så nu börjar jag känna mig lugn inför det också :).

Desserten bestod av en bakad cheesecake med blåbär som min svägerska lagat. Jag smakade inte på den för då var jag så mätt så det var inte att tänka på. Men de andra sa att den var god. Pappa ville dock ha tårta på sin födelsedag, så det hade jag fixat. Nej, jag bakade inte utan köpte färdiga på ICA Maxi faktiskt. Moussetårtor, en med jordgubbsmousse o marcipan o den andra med hallon- o vit chokladmousse dekorerad med färsk frukt. Mycket fina o fräscha.

När gästerna åkt så medan jag höll på att röja i ordning i köket så tog pappa o mannen ett glas rött till lite ost o kex. Det var en trevlig dag o kul att vi, utan en massa tjafs, kunde träffas allihopa o fira honom, eftersom detta med största sannolikhet var den sista vi firade med honom. Låter hemskt, men så är det, det är bara att inse det.

På söndagen kan jag säga att jag gjorde inte många knop *hihi*. Bestämde mig för att ha en riktigt lugn dag o det regnade så det passade förträffligt :). Sonen tittade på film, vi spelade lite spel o bara var :).

Imorgon skall jag göra skaldjurslasagnen till fredag. M frågade i en kommentar om jag kunde göra den eftersom den tar 5 timmar i kylen, men på fredag skall vi ha mat färdiggjord med oss, en portion. Färdigupplagd o allt o servera, så det är lugnt :). Om, o jag säger OM, jag går vidare till lördagens uttagning, så skall maten lagas på plats då. På 40 min skall man göra allt o sedan har man 5-10 min på sig att färdigställa inne hos juryn o presentera sig själv. O hur i herrans namn skall man presentera sig själv då? En halvgammal, arbetssökande, halvgalen mamma, dotter, fru, mormor som har många järn i elden mest hela tiden o som älskar att laga mat o experimentera i köket, vad det än gäller. Hur låter det då?! O jag är ju inte mycket för att planera vad jag skall säga utan pratar fritt ur hjärtat när jag håller tal etc, så jag vet inte hur jag skall få ihop det där. Jaja, det är en senare fråga. Jag skall gå vidare först. Jag lovar att fotografera maten ;). Jag vet inte vad man får för förhållningsregler att tala om om man går vidare el inte, så det är också en senare fråga.

Till lunch idag åt jag fläskrullader jag gjorde i förrgår. Det var så gott :). Fick tag i skinkschnitzlar till extrapris, o de bankade jag ut ordentligt, kryddade med salt, peppar o salvia. La på en tunn klyfta äpple o ett delat katrinplommon o rullade ihop. Brynte dem o hällde på lite buljong o lät dem koka med morotskvartar i ca 40 min. Redde av såsen o tillsatte lite grädde o åt med hackat äpple som jag kokat lätt i citron, vatten o lite socker o kokt potatis. Det var verkligen höstmat, o så gott.

Oj, långt inlägg, sorry. Om du orkade läsa ända hit, så ha en bra dag resten av den :). Själv skall jag gå på föräldramöte ikväll. Imorgon klippning o lite färg el liknande i det som är kvar av håret. Sen laga mat :).

5 kommentarer:

  1. Är det i morgon det gäller? Eller nästa fredag? Måste veta så jag kan hålla tummarna :) Jag hade varit skitnervös och skakat sönder, men du kommer att fixa detta!!

    SvaraRadera
  2. Japp, imorgon kl 9.00 skall jag vara där inne. Ingen idé att vara nervös, det kan ju inte bli mer än nej. De stenar ju inte en på Järntorget liksom, förhoppningsvis ;).
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag testat Blogaway, som Katarina tipsade om. Funkade perfekt! Inga "rutiga" bilder :) Jag kan dock inte välja var bilden skall hamna (la in den sist, men den kom först) eller centrera bilden. Men oftast är det ju så när man mobilbloggar att man bara skickar en bild, eller???

    SvaraRadera
  4. Lycka till!!! Ska tänka på dig och hålla tummarna.

    SvaraRadera