söndag 25 september 2011

Jamen varför inte avsluta helgen med ett besök på Närakuten!!!

Blir så trött ibland. Här trodde man att man skulle få en lugn kväll i soffan, men icke då. O när man har min son i huset så kan ju vad som helst hända så varför förvänta sig något sådant. Han skulle ner o duscha innan han gick o la sig, mannen gick med. Hör hur det blir ett jäkla liv o sen kommer sonen upp o illskriker. Då har han på något sätt stått för nära väggen o när mannen duschar ur schampot ur håret på honom så slänger han huvudet framåt o där är värmereglaget för vattnet. Så han träffar det strax under ögonbrynet, halvvägs ner till ögat, o slår upp ett halvdjupt jack. Tillräckligt djupt för att vi skulle bli tvungna att åka in till akuten för att få det omsett. Inte så snyggt med fula ärr där liksom. När de tog emot oss så sa hon att det får vi limma, o då får sonen nervösa sammanbrott o blir grå i ansiktet. Blev jättenervös o var tvungen att gå o kräkas på toa. Snacka om att ha nerverna på utsidan o vara livrädd för att något skall göra ont. Manligt drag, det där, verkligen. Men läkaren var bra med honom o till slut fick de tejpa istället för att limma. Men det är ju inte lätt att tejpa sånt där så det sitter bra, o nu kliar det naturligtvis så han kan nog inte ha ögat öppet. Ja, eller hur! Jaja, det var den söndagskvällen det.

Helena bad om receptet på skaldjurslasagnen så här kommer det.

6 lasagneplattor som man förväller o sedan kyler ner snabbt
2 humrar
200 g skalade räkor
2 dl creme fraiche
5 dl majonnäs
4 gelatinblad
1 kruka dill
ev 1 kruka koriander (använder jag inte eftersom jag verkligen inte tycker om det)
Salt, peppar, ev lite citron om man vill

Skaldjuren hackas, men inte för smått. Jag sparar den största delen på hummerklon o lägger ovanpå som dekoration. Blanda majonnäs, creme fraiche, örterna o blanda sen i det smälta gelatinbladet. Rör ORDENTLIGT när ni blandar i det så det inte blir klumpar av det (inte gott). Blanda sen i skaldjuren. Lägg en lasagneplatta i botten av en form som du lagt glad pack i, o lägg sedan på röra, en platta till o sen röra o avsluta med en lasagneplatta. Det blir alltså två såna här av satsen.

Man kan ha kräftor i stället för hummer, men just nu så är det faktiskt billigare med fryst hummer än kräftorna, så jag tar det. Sen kan man ha i lite kött från krabbklor om man vill, men inte för mycket, för krabbans smak tar gärna överhanden.

Låt stå i 5 timmar i kyl så den sätter sig ordentligt. Servera med löjrom, riven pepparrot, finhackat äpple som man förväller i lite citronsaft, lite socker o några droppar vatten så de blir mjuka, men ändå krispiga fortfarande. Låter som ett konstigt tillbehör men det är faktiskt jättegott, för de smakerna gifter sig verkligen :). Smaklig måltid!

Nu är det nog natten snart. Så natti natti!

5 kommentarer:

  1. åh wow...lät spännande...är det ett eget ihopkok??
    Kram

    SvaraRadera
  2. Fick ett recept från början som jag ändrat på lite ;). Blir ofta så tycker jag *hihi*.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Maten från helgen såg ju fantastisk ut! Med min gissning så TROR jag minsann att du gick vidare även till lördagen och vad jag baserar det på är att det saknas inlägg från just lördag.. ;)
    Jag fortsätter hoppas och hålla tummarna alltså!

    Jobbigt med sonens olycka, men var lite glad att de tejpade istället för att limma. Hustrun gjorde samma sak i sommar, slog ett hål strax över ögonbrynet och de limmade det. Hon fick infektion i såret och det blev riktigt illa. De fick göra om och rengöra och när limmet var borta läkte allt fint..
    Så lim är nog inte alltid det bästa valet.

    SvaraRadera
  4. Gissning nr 1, ingen kommentar ;).
    Usch, då är jag glad att de inte limmade. För skulle han råka ut för att de måste ta bort det, ja då tror jag han skulle nästan dö faktiskt.

    SvaraRadera