måndag 5 september 2011

Ligger i träning ;)....

Ja, inte på gymmet då eftersom jag har dragit på en förkylning i drygt en vecka nu då. Utan träningen är i köket *hihi*. Idag gör jag något jag aldrig gjort förut, men som sägs vara det bästa. Vad? Jo, jag kokar fond på oxben. Jag har kokat skaldjursfond o fiskfond men aldrig köttfond av något slag, så det skall bli mycket intressant att se hur det blir. Körde in märgben o några oxköttben tillsammans med grovt skurna rotsaker, det var palsternacka, morötter, lök, kålrot, selleri o purjolök, och morotspuré i ugnen en halvtimme drygt. Sen ner i kastrull o på med lite kryddor o örter o på med vatten o nu står det o sjuder. Skall stå hela kvällen innan det silas, o sedan kokas ner. Men jag misstänker att nerkokningen inte blir ikväll ;). Hade inget rödvin tyvärr och ha i, men det här är ju ett test, så får jag se hur det blir iaf.

Imorgon har jag tänkt använda lite av den i rådjurspatén som jag skall provgöra då. Har plockat en hel del trattkantareller som jag skall blötlägga i fonden o sen hacka ner i rådjursköttet. Fick tag i fin kalvlever också så nu finns allt hemma, utan grädden som jag glömde köpa idag. Har fått tag på färska lingon också så jag skall råröra dem till lingonsåsen. O sen har jag bestämt mig för att snabbinlägga lite finstrimlade rotsaker till det hela. Så nu vet ni vad jag skall göra imorgon :). Måste ju börja provlaga mat nu. O testa saker jag inte gjort innan, som att koka köttfond då bl a. Skall till min vietnamesiska kompis på onsdag som skall lära mig göra sushi och lite dumplings mm. Japp, så jag ligger i träning *hihi*. Jag måste ju känna att jag gjort allt jag kan för att förbereda mig om jag skulle råka komma med i Mästerkocken. För jag är ju inte tävlingsmänniska ;). Nehej då, inte alls!!! O ger jag mig in i en tävling så ger jag allt för att vinna. Så jag hoppas att ni håller tummarna för mig, o att jag har ert stöd om jag nu skulle lyckas gå vidare. Herregud, jag kommer ju inte alls vara nervös den 23 september. Eller hur!!!

Helgen har varit ganska lugn. I lördags var vi på Bondens dag i Backamo i Ljungskile tillsammans med min bror o hans familj. Det var traktorer, bilar, mopeder, motorcyklar av olika årsklasser, speciellt äldre, olika djur, o vad man fick från dessa djur att köpa. Det var olika hantverk o mat att handla där. O jag kunde naturligtvis inte låta bli att handla lite. Hittade korntunnbröd som var så jäkla gott att jag bara var tvungen att köpa en paket. Köpte en burk med honung och en burk med rabarberchutney med chili o andra kryddor, lite lokalodlade grönsaker o lite annat smått o gott. Jag var dessutom inne hos jägarförbundet (tror jag det var) som var där o visade lite olika djurskinn o skallar på olika djur. Detta riktade sig till barn men var riktigt intressant även för oss vuxna. Det var en jätteduktig kille som berättade om de olika djuren o barnen fick känna på de olika pälsarna o ställa frågor. Jag tog en lott o vann en bok om Högvilt i skogen. Hihi, så nu får jag väl ta och ta den där jägarexamen nån gång, som jag pratat om i många år. Man kunde också prickskjuta o det var jag ju tvungen att göra naturligtvis. Jag valde en älg som djur eftersom jag tänkte att de är ju iaf stora o rör sig inte så snabbt som fåglarna. Men holy shit vad det inte var lätt att träffa på rätt ställe. Geväret var jättetungt dessutom, så det var tusan mig inte så lätt som jag trodde. Jag får nog fortsätta ägna mig åt eftersök med hundarna istället ;). Eftersom jag inte orkar hålla upp geväret alltså *hihi*.

Efter vi varit där var vi med min bror hem o blev bjudna på middag. Lammstek med potatisgratäng o rödvinssås, inte helt fel :). Dock hade han fått lite segt kött tyvärr, men det var bra smak på det hela, o det var ju det viktiga. Vi hade en trevlig dag.

Igår var sonen hos en kompis o lekte o mannen o jag gav oss ut i svampskogen. Hittade en del trattisar, men inte så stora, o lite kantareller. Jag är en fena på att hitta trattisar, men gulingar är jag kass på att hitta, men det fixar mannen. Han kan stå mitt i en massa trattisar o ändå inte se dem, medan jag ser dem på långt håll. Däremot så är jag helt oduglig på att se de gula, det är bara löv jag hittar, medan han ser dem på långt håll o hittar stora kantareller också. Så idag hamnade gulingarna i en pastasås med fläskfilé, inte helt fel :).

Är trött som en gnu, o har så ont i min stackars rygg o nacka så jag vet inte vart jag skall ta vägen. Försöker ta det lugnt, men man måste ju göra lite saker emellanåt. O vi håller ju på med nerpackning o transport av allt i  huset o det väger ju lite, både möbler, porslin o allt annat som finns där. Dock går det framåt som tur är. Min bror är vänlig nog o tar det tyngsta o låter mig sköta packandet av porslin, glas o annat sånt där. O herregud vad där är saker. Jag fattar inte hur de tänkt egentligen. Men men, det har säkert funnits en tanke med allt, även om vi inte förstår den. Sen kommer bara att bestämma vart allt skall ta vägen, o vilka som skall värdera mm. Slitigt är det iaf. O man orkar inte mer än några timmar eftersom det tar på en både fysiskt o psykiskt.

Nu skall jag titta till fonden :). Ha en skön kväll!

2 kommentarer:

  1. Å vad gott det låter med svamp... älskar svamp men har faktiskt aldrig plockat själv av någon anledning. Ni verkar ju i alla fall passa bra ihop när ni hittar olika sorter :)

    Jag skall hålla tummarna den 23, jag hade dött och avundas dig inte det minsta... Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  2. Japp, det är jättegott :). Älskar både att plocka o äta, bra kombination :).
    Tack för tumhållning :). Kram

    SvaraRadera