torsdag 15 september 2011

Fryser!

Skall det här bli en sån där satans kall höst o vinter eller? Jag fryser redan, 15 september :(. Bådar ju inte gott alls. Blåser som sjutton gör det, o har gjort nu i flera dagar, o regnar. Jag HATAR när det regnar på tvären! O jag HATAR blåst! Jag HATAR att frysa! Jag vill ha värme! Hm, känns som just det inte kommer infrias, el vad tror ni?!

Jobbade i tisdags. Chefen kom inte förrän 10.15, o ingen visste var han var. Han gnäller som fasen tydligen om de anställde kommer en minut för sent, men han är ju chef så han får väl göra som han vill ;). Dock hade jag en ganska bra dag, med olika arbetsuppgifter mest hela dagen. Vi pratade en del när jag kom, de andra två tjejerna o jag, om just chefen. Jag känner ju mycket folk i stan o har hört en hel del om honom o restaurangen, så vi pratade om det en del. O när han väl kom så smög han in, liksom, o var lite sur när han tyckte det var för mycket personal (vilket det inte var för det var tävling den dagen). Men men, det var ingen som brydde sig. Min dag handlade om att vara behjälplig både här o där. La lasagne till onsdagen, fixade grönsaker till buffén, diskade lite men inte mycket, serverade, var i kassan mm. Så det gjorde att min rygg klarade dagen bra :).

Mannen var som sagt i Stockholm tills igår kväll, så vi hade det ganska lugnt, sonen o jag. Vi gjorde som vi ville när vi ville :). Inte för att min man är en som styr familjen precis, men det blir ändå på annat sätt. Dock råkade sonen ut för en liten olycka på fritids i tisdags em. De var o lekte i kuddrummet, lite vilt antagligen, så han blev knuffad in i väggen med bakhuvudet först. Detta ledde till att när jag hämtade honom så mådde han lite illa, el hade ont i magen, han kunde inte riktigt säga hur det kändes. Jag tänkte magsjuka direkt, men det var det inte. Han var lite trött o somnade på soffan kl 17.45! Hallå eller, har väl inte hänt på flera år, känns det som. Han sov i två timmar, o mådde inte illa när han vaknade utan var hungrig istället. Så lite käk i honom, o så tittade vi på Idol. Herregud vad pinsamma en del är. Skämsmössan på här, kan jag säga. Igår fick sonen vara hemma eftersom han hade huvudvärk, så förmodligen lyckades han få en lätt hjärnskakning när han landade i väggen. Så han är hemma idag också, för säkerhets skull.

Även om han var hemma så var vi inne en sväng i stan, eftersom hjorten hade kommit till butiken :). Fick en rejäl ytterfilé med mig hem, delad i två bitar, o vackad. O lite ben :). Så nu står viltfonden på schemat o det blir en testmiddag med helstekt hjortfilé, serverad med rostade rotsaker, kantareller o ginsås av den. Får se om det blir bra, hoppas på det, så att om jag blir uttagen så kan jag servera det på lördagen.

Har också en lammstek med ben liggande i rödvinsmarinad i kylen sen i går. Min pappa fyller år på lördag o vi skall åka till honom, min familj, min bror o hans familj, min dotter o hennes familj o hans ena syster o hennes man. Då skall jag fixa maten o har bestämt mig för att göra skaldjurslasagnen till förrätt för att höra vad de säger om den, lammstek med rödvinssås o potatisgratäng o grönsaker, o helstekt rådjursfilé eftersom några inte äter lamm. Tänkte göra ginsåsen då också, som ett komplement till rödvinssåsen :). Svägerskan skall göra desserten, så den tar jag min hand ifrån den här gången.

Som sagt, livet handlar just nu om mycket mattänk. Läser många av mina kokböcker, igen ;), bara för att få inspiration o "känna" smaker. Tycker ni jag är knäpp? Japp, då är jag väl det *hihi*. Nu skall jag sätta igång med fonden. Ha en bra dag!

3 kommentarer:

  1. Du skulle ju haft mina svarta trumpetsvampar nu ;-)
    Hoppas grabben piggar på sig kramiz

    SvaraRadera
  2. Japp, helt klart! Men se det gick ju inte, någon åt ju upp dem själv ;). Jadå, idag var han bättre så det blev skola.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. jag fryser också,,och hatar som du blåst,och regn i massor..Jag vill ju vara ute för jag är en ute människa och mår dåligt av att inte komma ut en sväng varje dag.
    tråigt med sonen och tyvärr blir det lite hårda tag bland killarna i leken och hoppas han är bättre nu:)
    Gud så mumsig maten låter,,mmmmmmmmmmmmm..jag njuter av att läsa.

    jag älskar att kola igenom massa recept och prova något nytt
    ha en underbar helg
    kramiz

    SvaraRadera