onsdag 7 september 2011

Rådjurspaté

Ja, då är den avsmakad tillsammans med lingonsås o inlagda rotsaker. Det kommer inte bli den jag serverar den 23:e, det har jag bestämt mig för. Visst, det här var ett prov, men jag är inte nöjd med strukturen. Tyckte den blev alldeles för grov, jag vill ha lite krämigare patéer. Går säkert att få till med om man kör köttet längre i matberedaren, o med mer grädde. Men nja, jag vet inte om det är något som går hem där. Smaken var det inget fel på, så det var inte det, utan bara strukturen. Lingonsåsen gjorde jag av rårörda lingon, ja jag rörde dem själv :), pressad apelsin o rivet apelsinskal samt riven ingefära. Men jag har lite svårt för rivet apelsinskal så jag tyckte det blev för mycket smak av det, tyvärr. Men rotsakerna, jag tog polkabetor som jag skivade tunt med potatisskalaren, rättika, morot o palsternacka som jag gjorde tunna, tunna strimlor av, lät stå i lite salt som jag sedan kramade ur vätskan o hällde på en vanlig ättikslag (sån man har till pressgurka) utan persilja dock. Efter en timme var de klara, o de var, enligt mig, bäst till patén. Mannen gillade dock allt ihop, så han är inte till någon större hjälp i såna här lägen *hihi*.

Jag har funderat på att göra en skaldjurslasagne istället. Den är inte gratinerad, utan man kokar lasagneplattor o kyler dem i isvatten direkt när de är klara. Sen blandar man majonnäs, créme fraiche, gelatin, dill o ev koriander, finhackad, o skaldjur till en röra som man sedan lägger på en platta, precis som vanlig lasagne. Sen skall det stå i kylen i minst 5 timmar så det stelnar. Jag har testat den med hummer o räkor, smakade kanon, men det går naturligtvis jättebra med kräftor o räkor, el de skaldjur man vill ha :). Jag tänkte nog ta kräftor o räkor. Till det har man tre olika högar.. En med riven pepparrot, en med löjrom, o en med äppletärningar som marinerats i citron, socker o lite balsamicovinäger, vit. Vad tror ni om detta?

Fick ett mail av en tjej jag känner som jobbar på en gårdsbutik vi har här i Kba, som har bra kött, både tamdjur o vilt. Jag var inne o frågade hur de hade det nu med vilt, o hon lovade kolla upp det. O idag hade hon gjort det o de kunde få fram hjort till dess, färskt, o dessutom sponsrar de mig med köttet :). Jag blev jätteglad o tackade ja direkt. Visst, jag vet inte om jag går vidare till lördagens juryuttagning, men måste ju ändå planera för det, tävlingsmänniska som jag är *hihi*.

Nu är det mycket som snurrar i huvudet, må ni tro ;).

1 kommentar:

  1. Skaldjurslasange - låter onekligen intressant, MEN, har du möjlighet att bjuda på sånt som måste stå kallt i fem timmar??

    SvaraRadera