söndag 25 september 2011

Lite bilder

Idag har varit en lugn dag. Var ute o plockade en korg med trattkantareller. Tänkte gå ut en bra sväng i skogen, men kom inte mer än typ 50 m från bilen för där stod de som spön i backen. O då menar jag verkligen det i ordets rätta bemärkelse. Var inte ute mer än 50 min o fick åka därifrån sen för korgen var full. Så det blir en tur dit igen, helt klart. Inga gulingar dock :(. Men man får vara nöjd med det lilla ;).

Har en go bild av Kasper, minsta barnbarnet, nu 10 mån, från förra helgen när vi firade pappa. Han fick tårta, o så är han dessutom linslus, o är såååå nöjd med allt :).



Var ju o klippte mig i torsdags o så är blev resultatet bakifrån. Kort, japp, blekt, jajemen :).



Inte bästa bilden framifrån, men ni får hålla till godo. Mannen fotade, o gör inte riktigt som jag säger ;). Det blir inte bättre än så här. Kort är det som sagt, men jag trivs i det. Har några mörkare slingor i luggen, men de syns inte här.



Så här såg skaldjurslasagnen ut med sina tillbehör, från vänster äppletärningar förvällda i citron o lite socker, löjrom o längst till höger riven pepparrot. Det här är fredagens tallrik som juryn fick serverad.



Idag blev det älgfärsbiffar med kantareller o trattkantareller, viltsås, rotsaksgratäng o hemmagjorda rårörda lingon.





Att det blev älgfärsbiffar var för att jag kom över billig älgfärs på Coop. Det var kort datum på den så de sålde den för 30:-/½-kg. Tyckte jag var billigt iaf så jag köpte några paket o stoppade i frysen :). Jag blandade färsen med 2 dl grädde, 1 ägg, salt, svartpeppar, rosmarin, timjan, krossad rosépeppar o en msk rårörda lingon. Sen gjorde jag små pannbiffar som jag stekte o la också i varmrökt sidfläsk i tärningar när jag stekte dem, o när de var så gott som klara så hällde jag på grädde, egenkokt viltfond o trattisar o så fick det stå o koka ihop lite. Tog i lite svartvinbärsgelé o en msk messmör på slutet. Smakade inte illa alls ;). Messmöret förhöjer viltsmaken samtidigt som den rundar av smaken lite. Testa det om ni inte har gjort det.

Fick idag reda på att det var bilder mm från uttagningen i går i GT, o tydligen hade jag varit med på bild med namn o hela köret. Jag som annars brukar köpa GT missade naturligtvis detta, så nu får jag ge mig ut på jagarstråt. Lite nyfiken är jag ju på vad de skrev *hihi*. Så har ni gårdagens GT får ni gärna berätta vad det stod :).

Nu skall jag fortsätta göra ingenting en stund till. Imorgon blir det packning i huset igen *pust*. Det tar aldrig slut. Sen sitter jag o funderar på om jag skall söka in på en ettårig kockutbildning som börjar senare i vinter. Kan inte riktigt bestämma mig, men skulle gärna vilja. Allt är ju en pengafråga, tyvärr.
Posted by Picasa

2 kommentarer:

  1. Visst är det ärligt i skogen:)
    Du blev jätte snygg i håret,och jag ska säga att jag också har en gubbe som inte kan fota,,haha
    Underbart barnbarn:)!!
    Och vilken mat..
    Skaldjurlasange,,,snälla...recept please:)
    Och älg är det bästa som finns men jag får inte äta det så ofta nu för tiden..Kommer från jägarfamilj men nu får jag minsann köpa själv då de inte jagar längre på äldre dar..Och det du köpte var ju super billigt..Jag måste hålla utsikt i affären:)
    kramizar

    SvaraRadera
  2. Ja, det är skönt. O jag var arg när jag gick ut så det var ändå bättre då att hitta alla svamparna :).
    Tack så mycket :). Jadu, män kan man ibland undra vad man skall ha dem till *hihi*. Inte hålla i kameran iaf ;).
    Recept kommer. Ja, jag lär få köpa mitt älgkött också, eftersom vi inte jagar. Jag har iofs en kompis som jagar så jag får försöka flirta lite med honom *hihi*.
    Kram!

    SvaraRadera