torsdag 8 september 2011

Hihihi, mer mat ;)

Orkar ni med att det handlar om mat just nu? El skall jag skriva om annat? Som att det just nu är solsken o för 5 min regn, för att innan vara solsken, o regn innan dess ;). Typ väderblogg alltså. Nope, vill ni höra om väder får ni läsa hos någon annan ;). Just nu är jag matfokuserad, tihi.

Var inne med mannen o brodern o slängde en massa skräp i huset o när de var uppe på återvinningen så gick jag bort till Tranhems Gårdsbutik för att prata lite om köttet. Hade tur att William, som har det, var där så jag fick prata lite om mina idéer o hans för att matcha ihop det hela. Fick reda på att de har både dov- och kronhjort o att den ena var mer viltsmak på än den andra. Dovhjorten är mindre o har mer viltsmak, mer lik rådjuret, så han rekommenderade kronhjorten eftersom den är otroligt smakrik o mycket god. De har dem i hägn uppe i Värmland, o de har eget slakteri så det är inga stressande transporter för något av deras djur, vilket jag uppskattar. Så japp, det blir hjort till jury-uttagningen på lördagen, o ni ser att jag redan gått vidare till den va *hihi*! Inte alls tävlingsinriktad, nej då ;). Så nu ser jag fram emot att få provköttet att tillaga o fram tills dess får jag helt enkelt surfa, läsa o fundera på hur jag skall tillaga köttet :). O bolla med er, för nu behöver jag bollplank, o hoppas ni ställer upp.

Nu står en nötköttsgryta o kokar på spisen, med paprika, krossade tomater, massor av hela vitlöksklyftor, syltlök, rödvin, morötter, örter o kryddor. Luktar jättegott, men det är morgondagens middag. Grytor blir ju bara godare när de får stå till dagen efter. Idag blir det kyckling, tror jag. Har en hel kyckling som jag tänkte köra i ugnen med mycket kryddor, o fylld med hel citron bl.a. Det är så himla gott med citron i kyckling, så ni kan inte ana. Har ni inte testat så gör det. Halvera citronen o in med den i kycklingen ihop med lite örter. Mycket kryddor som man gnider in den i o avsluta med att hyvla smör över den o skjuts in i ugnen i 175 grader, max. Jag kör gärna i 150 grader o höjer de sista 10 min för att få färg på den. Skinnet blir superknaprigt o kryddgott. Ibland skär jag snitt i skinnet o fyller i fickorna med kryddsmör, det blir också kanongott. Kyckling är så tacksamt att göra, för det uppskattas av hela familjen :). Sonen älskar det o det gnälls aldrig när det serveras, vilket det kan göra om jag serverar nötkött t ex.

Nu skall sonen strax hämtas o sen skall han träna friidrott. Men det får mannen ta så fixar jag middagen :). Rättvist väl ;)?! Ha det bra :)!

3 kommentarer:

  1. Vilt kött...MUMS !!!
    Jag är uppväxt i jägar familj och älskar allt kött från naturen..Underbart
    Du älskar mat och att laga,självklart ska du skriva om mat och peppa andra att äta god,nyttig mat:)
    kramiz

    SvaraRadera
  2. Ja, det är jättegott med vilt. Tyvärr kommer jag inte från en jägarfamilj, men väl från en matlagande familj :). Min farmor o min pappa stod för den biten, med stor framgång :). O experimenterade gärna, precis som jag älskar att göra. Testar gärna nya saker, med olika resultat naturligtvis *hihi*. Tack för din peppning :).
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Helena, du KAN ju mat, så jag läser dina inlägg med dräggel i mungipan kan jag avslöja. Jag skulle MER än gärna prova allt du berättar om.
    Jag hoppas och håller verkligen tummarna för dig på fredag. Det ska bli SÅ spännande att höra om sen. Jag antar att du inte kommer att få berätta hur det går än, innan programmen sänds, men jag hoppas du får berätta om hur du tyckte maten blev i alla fall...

    Så Spännande!!

    SvaraRadera