tisdag 6 september 2011

Yr o snurrig....

har jag känt mig de senaste månaderna. Mest när jag reser mig upp från sittande o nu märks det ännu tydligare när jag är ute i skogen o plockar svamp. Har mätt blodtrycket men de har inte tyckt att det är någon fara med det. Jag äter ju blodtrycksmedicin sen i juni förra året o att jag fick börja med dem var det som gjorde att jag bestämde mig för att opereras. Nu, ett år senare o nästan 40 kg lättare har jag misstänkt att det inte är rätt styrka på tabletterna. Så jag fick en tid till en av sköterskorna, inte distriktssköterskorna eftersom bara jag ser henne som bar sig dumt åt när mina stygn stökade efter open, så går mitt blodtryck upp. Så jag fick en tid till henne som eg har hand om labbet, o hon är jättebra. När jag kom dit så kände hon inte igen mig, o jag har träffat henne en hel del gånger, *hihi*. Hon bara, VA, herregud, vart har du tagit vägen??? Jag som inte tycker att det är så stor skillnad på mig då, sa att ja, lite har ju försvunnit. Hon frågade hur mycket o sa bara att det är ju helt otroligt så bra. O frågade lite hur jag mådde, förutom yrheten då. O när hon mätte trycket så låg undertrycket bra, men övertrycket var ganska lågt. Så hon ville vänta o ta en gång till, o gick ut. När hon kom tillbaka hade hon en läkare med sig o han började med att ta mig i hand o gratulera till en fantastisk viktminskning. Jag bara tänkte att nu har det slagit runt på honom, totalt, *hihi*. Han frågade lite om hur o när yrseln kom o sa att även om undertrycket låg bra nu, så kunde det vara så att min kropp inte mådde riktigt bra av att ha så lågt övertryck. O även om det inte är farligt med lågt blodtryck så är det väldigt obehagligt. Ja, men tjena, tell me something I didn't know! Så nu satte han ut medicinen helt, under villkor att jag kommer dit en gång i veckan nu nästa o nästnästa vecka o kollar så det inte går upp igen. Jag hoppas att det håller sig i schack o att jag slipper mer medicin o yrsel. För jag känner mig som jag går på däck på en båt som är ute i blåsväder, inte skönt alls. Håll tummarna för mig nu :).

Efter jag var där så var jag nere o gjorde lite mer i huset, men energin fanns inte för varken mig el brodern. Så vi gav upp o bestämde att ta en vilodag imorgon också o köra på torsdag igen. Så jag drog in till stan o började i Sisjön för att kolla in Mannerströms Saluhall. Var där runt elvatiden o då var det ganska lite folk så jag kunde strosa runt o kolla där i lugn o ro. Jag ville ha lite inspiration o trodde jag skulle hitta den där, men icke sa Nicke. Visst, det var en stor o lång disk, men jag blev ändå inte jätteimponerad faktiskt. Hade kanske för höga förväntningar el nåt. Jag gick in i caféet o tog en räkmacka, eftersom den såg fin ut. Men hu, vad mycket majonäs det var på den. Jag åt lite bröd, räkorna, ägget o gurkan, sen var det bra.

Sen åkte jag till Feskekörkan, men "min" fiskehandlare hade gått för dagen, tyvärr. Så det blev inget handlat där alls idag. Efter det åkte jag bort till Saluhallen o strosade runt där lite. Köpte lite färska lingon, för de var så fina, lite rimmad oxbringa som kokades när jag kom hem o serverades med potatismos o pepparrot, så gott :).

Fonden blev ok, men rödvinet saknades tyckte jag. Men den är reducerad o upphälld på flaska nu :). Har gjort rådjurspaté också o den står på kylning nu, under press. Så det blir avsmakning av den imorgon, ihop med lingonsås. Får se vad det blir av detta. Kanske total katastrof, vem vet. Rapport kommer imorgon.

Natti natti, visserligen inte riktigt ännu, men ;).

3 kommentarer:

  1. Jag har fikat en gång inne på caféet på Mannerströms. Då gjorde de en egen macka till mig eftersom jag ville ha kycklingen och det var massa krämigt med laktos i. Den de gjorde blev jättebra, inte för mycket majo eller nått. Så mumsig.
    Jag har "lite" lågt blodtryck också (90/60) så jag vet vad du pratar om... Lycka till!! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag ska till vårdcentralen på fredag tänkte jag, för att ta prover och kolla tryck och sånt, inför mitt återbesök på Sophiahemmet.
    Jag har inte kollat trycket en enda gång det här året, men jag misstänker att jag också har lite lågt, för jag har ungefär som du med yrsel titt som tätt. Läskigt är vad det är!

    Jag är SÅ nyfiken på hur det ska gå för dig i matlagningen! :) Så himla spännande...

    SvaraRadera
  3. Ja, det är inte mysigt alls när väggarna börjar närma sig, typ. Oj, nu kom jag på att det nog är dags för mig att beställa tid också.
    Jadu, det är mycket mattankar just nu ;). Men det gör ju att tankarna fokuserar på det, o det kan ju vara bra *hihi*.

    SvaraRadera