lördag 29 januari 2011

Jaha, lördag kväll....

O har precis kommit hem från IKEA. Inte shoppat en massa, för naturligtvis hade de inte det jag skulle ha. Vad jag skulle ha? En kastrull *hihi*. Vill ha en speciell som jag haft innan, eftersom handtaget gått sönder på den. Nu är hon galen, tänker ni säkert. Varför vill man ha en kastrull som tappar handtaget?! Jo, för den är jättebra, men eftersom jag kör mina kastruller i diskmaskinen så säger de upp sig efter ett tag. O då får man köpa en ny, så är det bara. Men just den var slut för tillfället. O de andra hade för långa skaft o jag hatar långa skaft på kastruller. Tar både för stor plats i diskmaskinen, i kastrullskåpet o på spisen. Så de går bort. Får vänta helt enkelt.

Att vi ramlade in på IKEA var för att jag var tvungen att åka o köpa hundmat. Har en Emmi här som börjar se ut som en Skogaholmslimpa nu. Jag trodde inte hon var dräktig men nu har jag fått ändra tänk där. Om hon inte är skendräktig vill säga, men det brukar hon inte vara. Inte för att jag tror att det blir lika många som förra gången, då hon fick 7 valpar. Men så som hon ser ut nu så vore det konstigt om det bara är mat alltihop. Första dagen som valparna beräknas komma är 9 februari men det kan lika gärna bli en vecka efter eftersom hon var hos sin friare i en vecka. Så det är bara att mata henne, för nu är hon konstant hungrig verkar det som. Men blir det för stora portioner så blir det retur, så det är flera gånger om dagen som gäller nu med mat.

Igår jobbade jag ju. Demade i en butik i Åsa, en typisk liten sommarby. På vintern kan man säga att det är dött, typ. Visst, det var en del folk, men de flesta åker in till Kungsbacka för att handla, helt klart. Serverade inte mer än 170 smakportioner o det tycker jag säger allt. Men det struntar ju jag i eg för det är ju inte jag som betalar för att ha demot. Jag demade för Santa Maria, Ica o Arla, o det var Icas sojafärs, som var fryst bl a. Kan säga att jag kände mig lite tveksam till den eftersom jag är köttälskare, men stekt med taco spice mix så smakade den som vanlig tacofärs, lite mjukare bara. Hade den på tortillabröd, med tex mex ost o två salsor som jag gjorde. O de var jättebra. Ibland kan jag tycka det blir lite tjatigt med samma tacosåser/salsor som man kör för att det är bekvämt att bara öppna en burk. Så det här var bra recept. Här kommer de:

MAJSSALSA

1 gul lök finhackas
1 röd paprika kärnas ur o finhackas
1 burk majskorn, 300 g
Detta blandas ihop. Sen tillsätter man
2 msk brun farin
2 msk vitvinsvinäger
2 msk olivolja
2 tsk malen spiskummin
1 tsk salt.
Blanda ihop allt. Det här är en ganska snäll o mild salsa.

ANANAS- OCH CHILISALSA

1 grön paprika finhackas
1 rödlök finhackas
2 vitlöksklyftor finhackas
½ färsk ananas el 1 liten burk ananas i juice, ca 200 g. Jag tog krossad ananas.
1 kruka färsk koriander el persilja om man inte gillar koriander finhackas
½ dl olivolja
2 msk äppelcidervinäger
1 dl slät mango chutney
2 tsk sambal oelek
ev peppar

Blanda ihop allt ordentligt. Smaka ev av med peppar. Här kan man ju ta mer sambal oelek om man vill ha det mer "hot". Eller kanske färsk hackad chili. Den här är spicy o frisk o god i smaken. Den var de flestas favorit som testade den igår. Förutom de mindre barnen som föredrog majssalsan.

Imorgon blir det tävling här hos mig. Så vill ni vara med, håll koll. Vad det är ni kan vinna får ni se :).

Ha en trevlig lördagskväll.

2 kommentarer:

  1. Låter spännande och eftersom tacos är rätt poppis här i detta hus så lär jag prova detta. Tack för recepten!!!

    Ha en go söndag vännen!!!!

    Kramen i

    SvaraRadera
  2. Kul att du ska få valpar!! Eller ,förlåt, tiken ska få valpar ;) Jag fick ett trevligt besked i går. Min valp är tillverkad, bara hoppas på att det tar sig!!

    Spännande recept, ska prova nästa gång det står taccos på menyn. tack för att du delar med dig.
    KRAMIZ

    SvaraRadera