söndag 20 november 2011

Tiden räcker inte till!!!

I'm so sorry, men den här veckan har varit helvetisk! Pappa fick ju åka in till Varberg i söndags akut, o det har då visat sig att han har rosfeber i sitt vänsterben. Han har vansinnigt ont, bara de nuddar vid benet så skriker han. Han har ju också höga infektionsvärden o mår riktigt dåligt. Han har fått antibiotika intravenöst o nu har värdena iaf gått ner, som tur är, men de är långt ifrån bra ännu. I torsdags blev han förflyttad till Kungsbacka, vilket är skönt för då har jag honom nära :). Jag var uppe hos honom i fredags, o min faster o hennes man var där också, o jag kan säga att vi alla blev helchockade över hur han var. Rörig o såg ut som han inte skulle leva över dagen, kändes det som. Det visade sig att de i Varberg hade satt in honom på en stark morfintablett, utöver plåstret, o den gjorde honom helt vimsig i huvudet. Det kändes jättejobbigt att se honom sådan, men som tur var så var han mycket bättre igår när jag var där. De hade satt ut tabletten o så fick han en annan sort vid behov istället, o den har han haft förut o funkat bra med. Jaja, den sjukvården, säger jag bara. Det skall fan till att bli gammal o sjuk.

Måste visa en sån go bild från när vi var hos dottern. Det är min man o lille Kasper som kramas lite :).



En annan härlig bild från Kaspers 1-årskalas förra söndagen :). Storebror hjälper till o matar lillebror med tårta :)



Jag har ju varit i skolan, v 2 nu, o i torsdags hade vi kallkök. O som jag sa i tisdagens inlägg så varierar våra kunskaper, minst sagt. Vi skulle göra en egen majonäs till en början, något som ju kan gå fel men inte är så svårt att göra egentligen. Vi kunde jobba 2 o 2 om vi ville för att en skulle hålla i bunken så den inte gav sig iväg. Men eftersom vi var ojämnt antal så körde jag själv. Har ju gjort majonäs några gånger så jag kände att det inte var några större problem :). Kaxigt, jajemen ;). Det gick snabbt att göra den, o några av de andra hade stora problem med hur de skulle få delat vita o gula. Ja, ni fattar nivån på en del tror jag.

Efter majonäsen skulle vi göra lite olika bröd, mjuka o hårda, o koka marmelad o även göra mimosasallad av majon. Jag bakade knäckebröd tillsammans med två tjejer, den ena från Iran o den andra från Java. Alltså ingår inte knäckebröd i deras kost liksom. Efter lite mackel med att de inte kunde förstå instruktionen i boken så kavlade vi bröd iaf. Inga större problem :). Gott blev det, men jag tyckte det blev alldeles för tunt. Sprött som sjutton, o läraren var väldigt nöjd med det så då var det väl bra.

När bakandet var klart var det dags att göra en landgång. Det blev en genomgång om hur man bygger upp den o sen skulle vi göra varsin som vi sedan skulle avsluta dagen med att äta upp. Så här blev min. Behöver jag säga att jag inte åt upp hela ;)? Skippade brödet o en del sallad o satsade på proteinerna :). En del tittade lite undrande på mig eftersom de inte vet att jag är opad.






På torsdagen var vi på Tjolöholms julmarknad. Den är i flera byggnader med olika teman, o vi fick handlat lite men inte så mycket som vi brukar. Vet inte, men jag tyckte inte att den var lika mysig som vanligt. Kanske berodde det på vädret. Ingen snö o lite dimmigt ger ju inte riktigt julstämning precis. Kändes dessutom lite tidigt för julmarknad, men den är alltid helgen innan advent så. Dock fick sonen träffa tomten o lämna önskelistan uppe vid stora öppna spisen uppe i slottet. Så han var nöjd.



Igår var en flängdag med handling, undanplockande, sjukbesök mm. Efter ett besök vid vår jättefina fiskbil där de hade jättefin torskrygg billigt, så blev det här middagen. Halstrad parmalindad torskrygg späckad med parmesan, serverad på potatispuré med knaperstekta sidfläsktärningar o purjo o rödvinssås. Smakade inte helt fel ;). Annars är jag ingen jättefan av torsk, men den här var jättefin, verkligen. Hade tyvärr missat sockerärtor o hade inga gröna grönsaker hemma som passade till, så det fick bli grönsakslöst, ajdå. Men det var nog tur för jag orkade hälften, o det var ändå ingen jättestor bit. Men som sagt, gott var det :).




Idag blir det storstädning här hemma. Har liksom inte hunnit med det den här veckan så det behövs. Så det blir mitt söndags"nöje", fy vad tråkigt. Men ack så nödvändigt. Hoppas ni har något kuligare för er.

Posted by Picasa

4 kommentarer:

  1. GAAHHh vad jag längtar tillbaka till Grythyttan när du skriver om vad ni gör....det var en riktigt ROLIGT tid...ta vara på den :-)

    SvaraRadera
  2. Å jag måste erkänna att jag ALDRIG varit på julmarknad på Tjolöholm. När jag tänker efter vet jag inte om jag har varit där överhuvudtaget. Lite skämmigt. Har alltid velat gå på deras julmarknad. Inte lätt när man inte har bil... Ha det gött! Kram

    SvaraRadera
  3. Ankan: Jag har läst om Grythyttan o hade jag bott närmare kan jag säga att jag absolut valt att gå där. För herregud vad det såg ut att vara bra. Men jag får nöja mig med den här utbildningen, så är det bara. O ja, jag skall ta vara på den :), jag lovar.
    Lena: Synd att du inte varit där. För den är fin, men den var finare för några år sedan. Har gått lite utför med antal utställare hos dem, dels pga Liseberg o dels pga att det inte är gratis precis att ha en monter hos dem. Men vi får väl åtgärda det nästa år då ;). För jag har ju bil :). Kram!

    SvaraRadera
  4. Jätte tråkigt med din pappa och hoppas han bli bättre snart:)
    Underbart att det går bra i skolan och vilken mumsig smörgås:)
    ögonen fastnade direkt på räkorna..mums
    Julmarknad är underbart,vill till liseberg:)
    Brukar åka dit varje år,hoppas jag hinner även i år
    Ha en underbar vecka
    ramen

    SvaraRadera