söndag 6 november 2011

1-årskontroll :)

I torsdags var jag på 1-årskontroll på Sophiahemmet. Eftersom L på Skinnytorpet också opades för snart ett år sedan o skulle upp så bestämde vi oss för att åka tillsammans. Vi hade bestämt att köra bil upp, eftersom SJ ju absolut inte är att lita på ;). Men i onsdags kväll satt vi o "pratade" på chatten på fejan o pratade då om flyg o L slänger ur sig "finns det inga sista minuten flygresor?" Så jag in o kollade o hittade t&r resor för oss för totalt 1432:-/person. Så vi slog till o bokade det :).

Jag var tvungen att lämna sonen innan till fritids för första gången på nästan 2 veckor, så han var inte så lätt att få liv i kan jag tala om. Men till slut så. Mötte L o körde in honom o sen upp till Landvetter. Vi var där en bra stund innan, planet skulle inte lyfta förran 9.45 så vi hann med en fika innan. O naturligtvis åkte jag på en dumpning som hette duga, eftersom jag var så jäkla dum så jag tog en scones, bakad på ljust mjöl. Hur dum får man bli egentligen. Nåväl, efter att L vallat mig en stund så släppte hjärtklappningen o oron i kroppen o allt var lugnt :). Sen in på planet.

Så här glad var L när det var dags att åka :).

Eftersom vi hade gott om tid innan vi skulle till Sophiahemmet, hade inte tid förrän 15.00 så slog vi ihjäl en stund på en superduperbra sushirestaurang på Centralen, Yama Sushi (tror jag den heter). L valde en liten sushi o den såg verkligen superfin ut......

L ser ganska nöjd ut, el vad säger ni? Visst är sushin fin att se på?!

Jag kände inte för ris efter min dumpning så jag valde en liten sashimi.....

Här snackar vi konstverk verkligen :). O så himla god! Här kan sushirestaurangerna hemma slänga sig i väggen, de kan verkligen inte det här.

Efter att ha ätit tog vi en taxi till Tegnérsgatan för att titta in i en butik som jag ville in i, Syster Lycklig. Har läst en hel om den inne hos Monas Universum o nu när vi fick en stund över så ramlade vi in hos Tina :). Vilken affär!!! Inte så stor men så mysig, o så trevlig Tina herself är. Så är ni i storstaden så passa på att gå in där. Kan varmt rekommenderas. Jag handlade naturligtvis lite, bl a julklappar till barnbarnen :). Vad kan jag inte säga eftersom dottern är inne o läser ibland :).

Sen tog vi oss en promenad hit:



Vi "ramlade" in under en del fniss o snack o de som jobbade tittade ut för att se vad som hände i väntrummet ;).

L o Marie, dietisten :).

 Fick fylla i lite papper med frågor om hur vi mådde o sen in o träffa läkaren. Fick tyvärr inte träffa Peter Loogna som opade mig utan Anders någonting. Men det fick gå det med. Trevlig var han iaf, o nöjd med våran viktnedgång. Han tyckte inte det fanns så mycket att prata om då han tyckte att jag såg väldigt pigg ut. Alla värden var superduperbra, skönt att höra. Så det blir fortsatt att leva som jag gör, förutom att nu hade, vad han trodde, operationen gjort sitt. Hmmm, mindre kul att höra eftersom jag ju har 10 kg kvar :(. Frågade hur han kunde veta det, o då sa han att när det börjar gå trögare med viktminskningen så är det så. Frågade också hur kroppen gör när den är färdig, el hur den vet att den är det, o det är när intaget av mat är lika med vad den förbrukar så stannar den. Så eg kan man ju stanna när man vill då, rent krasst, o det var så. Nu var det snabba promenader som gällde sa han också för att ta de sista kilona. Inte gym eftersom det bygger muskler utan snabba promenader var det bästa. Så jaja, det är det jag får göra då då.

Efter träffen med läkaren var det dietisten Marie som stod på tur. O hon tyckte allt verkade gå bra, frågade om dumpningar mm o jag kunde ju bara säga att ja, jag dumpar i perioder en hel del. För så är det ju. Efter ett trevligt snack med henne var det dags för oss att förflytta oss ner mot stan, så vi tog tunnelbanan ner till Centralen igen där vi sen tog oss ut på en av de närbelägna shoppinggatorna för att besöka lite andra butiker. Försökte hitta några stövlar som inte skulle ruinera oss, men det var inte lätt. Så det la vi ner. Jag hittade dock en jacka till sonen, en gosig grön täckjacka, på rea som jag gav 100:- för :). Snacka om fynd! Efter några in o ut i andra affärer kände vi båda att det var dags för lite mat, så vi in på en London-restaurang där vi åt en god men jäkligt tunn entrecôte med klyftpotatis o bea. Efter det begav vi oss till flygbussarna för att ta oss till Arlanda igen, trötta men nöjda :).


Vi bestämde oss för att det här gör vi om nästa år på 2-årskontrollen. Men då bokar vi flyg direkt istället :). För det är väldigt bekvämt o så får man ju bra med tid att hinna med lite upptäcktsfärd o huvudstaden :). Tack för en jättetrevlig dag, L :).

3 kommentarer:

  1. Åh vad jag blir avundsjuk, vill också åkat till Stockholm och ha det mysig och äta en sån där som du åt...sashimi, ser super gott ut!! Och tack för tipset med att jag inte behöver pressa mig att gyma, utan det räcker med mina turob-stav-rundor!!! :-P Kram och ha en fortsatt bar söndag!!

    SvaraRadera
  2. Tack själv snälla Du!!! Hade en sjukt rolig dag! Stora kramen <3

    SvaraRadera
  3. Låter som ni hade en bra dag! Visst var det lite trevligt att göra något annat än bara sitta i bilen. ;) Perfekt ju!
    Som vi, vi gör samma nästa år också, som vi gjorde i år. Åker upp och stannar en helg.

    TACK för att du frågade även mina frågor som ju är väsentliga för alla oss opade.
    Så det är alltså DÄRFÖR man slutar gå ned/upp i vikt! Logiskt tänkt egentligen, som man borde fattat själv.

    För min del var det synd att inte Marie var där när jag hade min tid. Jag hade gärna pratat lite med henne också. Fick du några bra mattips eller nåt?

    SvaraRadera