torsdag 2 februari 2012

Texas Chili

Hittade det här receptet i en ny Santa Maria receptfolder. Jag är en stor samlare av recept o jag kan säga att det här kommer jag absolut göra igen. Den har kokat i måååååånga timmar här nu, så det blir middagen. Japp, jag har provsmakat ;).

Texas Chili, 4 port

2 msk rapsolja
1 kg högrev, i tärningar
2 gula lökar, tärnade
3 klyftor vitlök, finhackad
1-2 kanelstång
3 lagerblad
3 msk Santa Maria Original Chili Powder
1 tsk Santa Maria Red Hot Chili Flakes
1-2 msk råsocker/rörsocker
2-3 hela Nejlikor
1 flaska ale eller porter
5 dl oxbuljong
salt & peppar

Tillbehör:
2 tomater, urkärnade o tärnade
½ kruka färsk koriander, grovhackad
2 dl gräddfil el Turkisk yoghurt
1 burk, 400 g, kidneybönor
1 pkt Santa Maria Tex Mex Soft Tortilla

Gör så här:
Bryn köttet i oljan i en gjutjärnsgryta, lite i taget tills köttet är brynt runt om. Ta ur köttet o mjukstek lök o vitlök. Lägg tillbaks köttet o tillsätt kryddorna o buljong samt ale el porter. Låt allt puttra i minst 2 timmar under lock på svag värme (min har kokat i typ 4½ timme). Titta o rör emellanåt så grytan inte kokar torr o köttet bränner i botten. Späd eventuellt med vatten.

Kärna ur o tärna tomaterna, hacka koriandern o skölj bönorna. Lägg varje tillbehör i små skålar. När köttet är mjukt o lätt faller isär är grytan klar. Dela gärna köttet med en slev. Smaka av med salt o peppar. Ställ fram tillbehören o grytan o servera med tortillas el ris.

Jag lät bönorna koka med den sista timmen, o sedan redde jag av grytan med lite mjölredning eftersom jag tyckte den blev lite för tunn. O jag har INTE koriander till eftersom det är den absolut värsta kryddan som finns i hela världen. Så jäkla gott det här är! Prova!!!

3 kommentarer:

  1. Jag är vanligtvis inte så förtjust i chili. Jag gillar inte heta saker.
    Men Makens chili gillar jag, fast vi har köttfärs och minimalt med hetta, sen hettar han på när vi äter...
    Lagom är bäst gillar jag.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, det får inte vara så det bränns i hela kroppen. Men den här var inte så stark, även om det låter så på receptet. Men annars kan ni ju behöva äta en del "het" mat med tanke på eran kyla där uppe. Jag vill nog INTE byta med er ;). Inte just nu iaf.

    SvaraRadera
  3. Det låter som min chili :-O Den är asgod!!!

    SvaraRadera