söndag 29 januari 2012

Helgen slut.... igen!

Just nu känns det som om dagarna o veckorna går in i varandra. Prov i skolan i måndags, livsmedelskunskap o frukt o spannmål. Kändes som om det gick bra, förutom en av VG-frågorna som var: Vad är blåsyra? Vet ni det? Jag hade ett stort hål just där så mitt svar blev: Har ingen som helst aning, men det låter jättefarligt :). Undrar vad min lärare tycker om det svaret *hihi*. Men han fick ett svar iaf ;). Vad det är? Jo, det giftiga, farliga ämnet i bittermandel, så ett halvt rätt borde jag ju få, eftersom jag skrev att det lät farligt *hihi*. Annars tror jag det var så gott som full pott på det provet.

Onsdagen hade vi lektion 14-20, så vad gör man då? Stannar hemma o läser till torsdagens prov kanske..... Nope, var inne hos min kompis fiskhandlaren L-C på Kerstins Delikatesser på Feskekôrka o lärde mig filéa fisk. Kände att jag inte hade kläm på det riktigt o vi skulle ha praktiskt prov på torsdagen där läraren valde mellan fisk o kyckling o då skulle det filéas fisken el stycka kycklingen innan vi skulle tillaga den. Så han o hans kompanjon ställde upp o gav mig en ordentlig genomkörare på hur man gör. Vi har ju iofs gjort det 3 gånger, 3 fiskar alltså, men hur mycket lär man sig då då?! Filéade en kolja o 8 torskar, totalt blev det 5 kg filéer, o fick t om beröm för filéerna :). Fick testa en rödspätta o en bergtunga också, men hallå vad de var jobbiga. Fick veta att det var 2 fel på dem...... de var för färska, fiskade dagen innan, o de behöver ligga nästan en vecka innan man filéar dem tydligen för annars är de så stela o slemmiga. Det andra var att de leker nu i januari så de är så magra o tunna, vilket ju gör att det är skitsvårt att få till fina filéer. Lite meckigt alltså, så han sa att jag skulle komma tillbaka i slutet av februari så kör vi ett gäng plattfiskar då istället för då är det tjockare o betydligt lättare att hantera. Vilken tur man ändå har att man har goda vänner som låter en komma o träna på det viset. Jag menar, det kunde ju ha blivit jättemycket spill för dem om jag totalt misslyckats. Men när jag sa att jag tänkte så sa han bara att jag skulle sluta med det tänket. Blir det inte tillräckligt bra så säljer vi faktiskt fiskfärs också *hahaha*. Skönt med den inställningen, även om jag naturligtvis inte riktigt kunde släppa tanken. Frun som inte får misslyckas, känner ni henne?! Jag gör det ;).

Torsdagsmorgon hade vi praktiskt prov i varmköket o det blev inte fisk :(. Utan kyckling istället eftersom fisken inte gick att få fram sån som hon ville ha till rätt pris. Nåväl, stycka kyckling är inga problem, så det var lugnt. Sen skulle vi koka ljus fond på skrovet, inga större problem heller. O sen tillaga två portioner av vilka delar vi ville. Jag valde filéerna, tyvärr säger jag i efterhand, o delade dem i mindre bitar som jag rullade in i bacon o brynte. Tillsatte fond, vitlök o en massa dragon o lät koka en stund. Sen silades fonden o kokades ihop med grädde o tillsatte röd paprika, morotsslantar o strimlade sockerärter. Hade ris till. Sedan skulle det läggas upp för bedömning av vår lärare i varmkök, vår klasslärare som är kökschef i botten, vår livsmedelshygienlärare o han som lägger scheman. Allt för att inte läraren skall vara för färgad av vårt vanliga jobb i köket. Det bedömdes också hur vår mise en place, alltså hur vi planerade vårt arbete med maten under tiden o förberedelser så vi slapp springa iväg en massa för att hämta grytor, råvaror etc, utan kunna stå kvar vid spisen o bänken hela tiden. Även hygienen med kycklingen bedömdes o hur vi höll i ordning, o fonden, hur den blev, o sedan portionsstorlek o utseende o smak. Ganska många delar i det hela alltså. Jag fick MVG på allt utom att jag la upp för stor portion ris o kycklingen hade fått gå liiite för länge så den blev lite torr tyvärr. Inte mycket, men för mycket *suck*. Gissa om jag var sur! Men det fanns de som fick underkänt på sin planering, storlekar o hygienen vid hanteringen av råvarorna, o det hade jag fått tokspel om jag fått kände jag.  Kan leva med lite för mycket ris o en aning för torr kyckling kände jag. Schemaläggaren var mycket imponerad av vår mat iaf, o blev salig när han fick reda på att han mycket gärna kunde få vara med vid nästa prov ;). Då blir det ett prov ihop med kallköket, en tre-rätters middag, som vi skall planera o sätta ihop själva utifrån vissa valda råvaror. Sånt här gillar jag :).

På eftermiddagen var det dags för Livsmedelshygienprovet jag missade veckan innan. Hade lite hål i huvudet på ett par frågor, så jag får se imorgon hur det gått, för då får jag tillbaka det.

Som ni förstår har veckan verkligen bestått av att laga mat i skolan, o nästa vecka blir det likadant. Med undantag för att vi är lediga på torsdag. Herregud så skönt! Men jag är naturligtvis inte ledig, för jag skall passa minsta barnbarnet från lunch. Mamma skall iväg på en grej, storebror är på dagis, så det blir han o jag. Men känner jag honom rätt så kommer han att sova middag en hel del av tiden, tyvärr. Men mysigt skall det bli iaf :). Har inte träffat dem sen måndagen för 13 dagar sen, eftersom de har varit i Egypten, hela familjen. Så japp, jag har saknat dem, massor!

Igår var vi i Trollhättan hos farmor, eftersom vi inte varit där på länge. Tog en sväng förbi pappa på vägen dit, med lite pannbiff med lök o potatismos, enligt hans beställning :). Ibland tycker han den plastförpackade maten de får från storkök bara är för tråkig o då fixar jag det han vill ha. O pannbiff var en beställning, som utföll till stor belåtenhet. Fast hela veckan har han fått mat från mig, dels hemifrån o dels från skolan. Så det har inte varit någon "plastmat", som han kallar den, alls. Jag kan förstå att han tycker den är tråkig, för den smakar inget, luktar inget o har typ ingen färg alls. O han har i alla år lagat väldigt mycket o god mat, o så då få så tråkig mat, ja det kan inte vara någon hit. Så när jag har gjort för mycket mat, o mannen ändå får lunch med sig, så får han alltid mat av mig. Vilket han uppskattar mycket. Eller också åker vi dit o lagar mat hos honom, så det blir lite matlukt i lägenheten.

Idag har det varit pluggande inför tisdagens teoretiska varmköksprov. Det är många franska termer, vilka grundsåser o hur man gör dem, bl.a. som skall kunnas o redogöras för. Men det är jag inte speciellt bekymrad för. Det känns som jag har koll på det mesta här, som tur är. Men håll tummarna för mig, det behövs alltid.

Ha en riktigt go söndagskväll :).

2 kommentarer:

  1. Massa mat... kan inte för mitt liv förstå att du tycker det är kul :) Själv får jag tvinga mig själv ut i köket ibland. Igår stekte jag upp 2 kg marinerad kyckling, det är allt, så att jag har i frysen. Ha en bra vecka och lycka till på proven! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi är olika alla :). Jag skulle inte för mitt liv kunna äta samma mat flera gånger samma vecka, *hihi*. Måste variera varje dag, annars blir jag totally nuts ;).
      Tack :). Kram!

      Radera