torsdag 16 februari 2012

Ledig idag....

Eller ledig o ledig, från skolan iaf. Sonen o mannen är ju också lediga o skall strax ge sig iväg o åka skridskor o spela bandy tillsammans med en kompis o hans pappa. Nope, jag skall inte åka med ;). Min pappa har blivit bättre o skall därför skickas hem idag. O ibland undrar jag hur vårdpersonal tänker. Han kan inte resa sig själv från sängen el en stol, o när han väl kommer upp så går han vääääldigt dåligt, även med rollator. Men han skall klara det hemma, med hjälp av hemtjänsten. Han får alltså trycka på larmet varenda gång han skall resa sig el göra något. Jamen tjena, vad bra det här kommer bli. Visst, han tycker att det skall bli skönt att komma hem, men är samtidigt väldigt bekymrad för hur det skall funka.

O sen hur det här planeras, ja det är så man kan gråta. Igår eftermiddag lämnades beskedet att han kunde åka hem eftersom den nya rollatorn kommit. Då var klockan 15.30, o eftersom han har mat genom kommunen så måste det meddelas innan tolv, efter de direktiv vi fått. Avbeställa kan man göra innan kl 9 samma dag, men beställa dagen innan. Så jag sa att det var väl inte så bra, eftersom han då inte får någon mat den dagen. Visst, jag kan fixa mat, men samtidigt så känner jag att de måste liksom planera lite, så jag erbjöd mig inte att göra det. O läkaren hade tidigare på dagen talat om för mig att det blir tidigast kl 15 han får komma hem, så jag såg inget problem då i det hela. Nåväl, sköterskan fick helt enkelt omboka hemresetransporten., under lite suckande, som om jag bryr mig.

Idag på morgonen får jag besked om att de bokat en rullstolstransport vilket innebär att han alltså skall sitta i rullstol, som han inte har. Han har rollator, inte rullstol. Så nu har jag försökt få tag på dem under några timmar för att ifrågasätta hur han skall åka hem, skall han sitta på rollatorn då eller? Men fortfarande efter 2 timmar har de inte ringt tillbaka. Blir lite trött på det här. Han åkte i ambulans in, o förra gången han åkte hem fick han åka ambulanstransport, o han är inte bättre i dag. Så jag får fortsätta försöka lösa det här *suck*. För jag har ju inget annat att göra. Skall åka hem till honom o städa lite, o åka o handla till honom så det finns något hemma. Hade inte tänkt sitta i telefon halva dagen liksom. Men men, det är bara att gilla läget tydligen.

Fick nu tag på dem o då har man beställt transporten efter storleken på rollatorn som är hög o inte går in i en vanlig bil. O när jag då ifrågasatte hur HAN skulle komma i o ur bilen eftersom den är högre än en vanlig bil så får jag till svar att han får ju hjälp. Jamen tjena, när man inte kan resa sig från en stol pga att benen inte funkar ordentligt, HUR tänker man då att han skall komma upp för trappsteg i bussen??? Jamen, funkar det inte så får vi tänka om. Hallå eller, kl 15.30? O när man står där ute redan. Morr säger jag bara. Kan väl säga att sjukgymnasten har ju inte varit högfrekvent på besök hos honom precis under hans 2 veckor på sjukhuset. Så vad vet hon liksom?!

Jaja, dags att sätta igång här. Hoppas ni får en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar