söndag 5 februari 2012

Berg- o dalbana!

Ja, det känns som jag befinner mig på Liseberg just nu. Låter kanske inte klokt, men just nu är mitt liv som en berg- o dalbana mest hela tiden. I fredags natt, kl 2.30, ringde de från sjukhuset o talade om att pappa kommit dit med ambulans efter att ha larmat. Han var väldigt dålig o de tyckte vi skulle komma dit så snabbt som möjligt. Då är han verkligen jättedålig, det insåg jag också, o bröt ihop. Slängde mig i bilen o när jag kom in så var han verkligen jättedålig. Rosslade i halsen, hostade en massa blod o blödde näsblod. Nu har han svårt att få det att sluta eftersom han får blodförtunnande eftersom han har haft en stroke för några år sedan, o det gör ju inte det hela bättre liksom. Vad som hänt var det ingen som kunde säga, men det troliga är att han fått mer metastacer i kroppen, o ev i matstrupen el magen o att någon av dem brustit, o därför börjat blöda. För han hade blött mycket när ambulansen kom sa de. Fy fasen vad hemskt det måste kännas.

Min bror kom en timme senare o sen kunde vi inte mer än vara där. Det hela lugnade ner sig iaf, o han blev lugnare, o på middagen så verkade det som det vände liksom, även om han var trött. Det började inte rossla o bubbla igen efter det något mera. Så troligen så avstannade blödningen av sig själv, man vet inte. Han var vaken hela tiden, även om han sov emellanåt, men han var aldrig medvetslös någon gång. O på eftermiddagen så sa han till oss, tror ni jag skall dö nu? Ja, vad svarar man på en sån sak egentligen? Jag kontrade, vad tror du själv? Fan vet, var svaret då. Jag var ute en sväng på eftermiddagen eftersom det hela lugnade ner sig, o jag behövde andas lite annat än sjukhusluft en stund. När jag kom upp satt han upp i sängen o åt. Eftersom han förlorat en hel del blod så fick han en blodtransfusion o blev lite piggare. Så på kvällen åkte min bror hem, men jag stannade kvar tills han hade somnat eftersom han blev orolig o bad mig stanna. De bedömde honom som stabil iaf, så jag kunde åka hem o sova. Så när jag kom hem strax efter tio kan jag säga att jag var ganska trött. Bara slängde mig i säng o jag tror inte jag var vaken när jag la huvudet på kudden faktiskt.

O igår när jag kom dit så satt han i fåtöljen o tittade på TV, precis som inget hade hänt liksom. Visst, blodet gjorde ju sitt till, men man blir lite omtumlad kan jag säga. Ena natten så ger de liksom en besked om att det här är troligtvis slutet o nästa kväll säger de att fortsätter han bli bättre så här så får han åka hem om ett par dagar. Om hjärnan har haft svårt att hänga med i viktnedgången så kan jag säga att det här har den ännu svårare att hänga med i. Men jag är tacksam naturligtvis att jag får ha honom kvar hos mig, o då i såpass bra skick som han är, även om jag inte tycker om att han har ont. Kluven, nähä?!

Fryser ihjäl håller jag nästan på att göra också. Igår var det -16 grader o lite vind så det blev isande kallt. Idag är det -17 men ser vindstilla ut iaf. Men havet gör ju att det blir så isande kallt här, så det känns som väldigt mycket kallare. Men jag tycker verkligen synd om Ulrika uppe i Kalix som har -36 grader! Fy fasen vad jag fryser bara jag tänker på det! Jag är INTE avundsjuk alls. Fick köpt ved eftersom den så gott som tagit slut o med tanke på hur vintern varit innan så hade vi inte brytt oss om att köpa ny. Men fick hemlevererat 2 kubik igår iaf så det gick att elda. För fy vad det inte hade blivit billigt med elvärme bara nu.

Idag blir det sjukhus igen, o en del pluggande där eftersom det är Livsmedelshygienprov på tisdag. Handlar om märkning av livsmedel, E-nummer, tillsatser o annat intressant. Förra provet gick sådär, men fick iaf VG på det, så nu måste jag göra ett kanonresultat på det här för att få en chans till MVG. O så skall vi göra ett arbete om något inom det här området livsmedelshygien, o jag vet ta mig sjutton inte vad jag skall hitta på. Funderar på att göra det om glutamat, men kan inte riktigt bestämma mig. Har någon av er kanske ett uppslag till mig?

Ha en fin söndag. Men glöm inte ta på er ordentligt om ni skall gå ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar