lördag 11 februari 2012

Hej o hå!

Fryser som en gnu, för fy fasen vad kallt det varit den här veckan. Men men, det är väl bara att gilla läget o klä på sig. Men tycker att det är väl kallt faktiskt.

Veckan har rullat på med alla de vanliga veckobestyren här. Fritidslämning el hämtning, hälsa på pappa på sjukhuset, skola o annat som kallas för livet. Vi har haft mycket kökspass den här veckan, vilket jag ju gillar :). Måndag o tisdag hade vi bakdagar i kallköket. Det som skulle bakas var någon form av mjuka kakor, t ex rulltårta, cup cakes, sockerkaka etc, ev vetebröd o torra kakor. Vi skulle göra något vi kände att vi inte hade gjort tidigare, o när hon sa det så tittade läraren på mig lite försiktigt. Tog ett snack efter genomgången där hon sa att det känns lite fånigt att säga att du skall baka typ en sockerkaka el cup cakes med tanke på att jag sett dina tårtor. Jag ser det som helt ok, då får jag papper på vad jag ev kan :), var mitt svar. Men jag gjorde makarones på måndagen, men när de var bakade o jag smakade på dem smakade de urrk. Visade sig att mandelmjölet inte mådde riktigt bra, så i sopen med dem. Fick göra nya på tisdagen, o då bakade jag minisemlor, 60 st, också. Frågade om det var ok, o att jag ville köpa med mig dem till vårdavdelningen där pappa ligger, till personal o patienter. Det är ju flera gamla som ligger där, som sällan får besök o inget gott till kaffet heller. Strålande idé tyckte våran lärare, så det blev storproduktion av minisemlor i storlek som en golfboll drygt. Kan säga att de blev glatt överraskade på avdelningen o så glada, både personal o patienter. O de tyckte att de var så lagom i storleken, istället för normalstora. Så det var kul :).

Onsdag var det smördegsbakning då vi skulle göra förrätter, varmrätter el desserter där smördeg ingick. Inte riktigt min grej, eftersom jag inte gillar smördeg speciellt, men jag gjorde en stor voule au vent o ett fruktflan. Voule au venten fyllde vi med en variant på biff stroganoff, lite mer stuvningsliknande o den var god. Fruktflanet var inte lätt att få att hålla ihop o gjutgelén rann gärna ut. Men för att vara första gången så var jag ändå nöjd.

På onsdagen hade vi eftermiddagspass o stod o väntade på att komma in i vårat klassrum när det helt plötsligt utbröt ett bråk mitt framför näsan på mig. Det har börjat en ny klass med invandrare nu i januari o en av de eleverna blev hotad av en man, som visade sig inte gick på skolan. Han försökte ta sig in i vårt lunchrum o gapade o skrek o började kalla henne för hora o försökte sparka henne. Hon försökte stänga dörren men kunde inte o han fortsatte gapa o skrika otrevligheter, omväxlande på svenska o något annat språk. Helt plötsligt slet han upp ett par trosor ur en påse han hade med sig o gapa om 2000:-, vad nu det var, o sen en binda, o skrek din jävla hora. O det var mycket folk i rummet där hon var o även i korridoren, men ingen gjorde något. Men när han slet upp trosorna o bindan blev jag förbannad o tog ett steg fram o undrade vad fan han höll på med. Han skrek åt mig att hon är en jävla hora. Jag sa till henne att han hade inte här att göra o skulle försvinna, det här är hennes o vår arbetsplats o du har ingen rätt att komma in här. Så försvinn, o det jävligt fort, för det här beteendet är inget som är ok. O jag hade min halsduk i handen o hade tydligen viftat med den, vilket jag inte kommer ihåg, för jag var så jävla arg. Fick honom till trappan, under mycket gapande om henne från honom. Så jag sa att jag ringer polisen nu om du inte försvinner o sätter du din fot här en gång till så är du illa ute. Han dröp av nerför trappan, o mina klasskamrater undrade vad som hänt egentligen, för de satt lite längre bort. De hörde bara mig när jag blev jävligt arg. Vår lärare kom precis när jag fått ner honom för trappan o undrade vad jag höll på med. Men när jag berättade att en elev blivit hotad blev hon alldeles bestört. Som tur var kom deras lärare o fick gå o prata med henne. Det visade sig att hon hade haft ett förhållande med honom under några månader för ett tag sedan. O han kunde inte acceptera att hon gjort slut utan hade förföljt henne under ett halvår ca o hotat henne, skrivit hemska saker på hennes dörr o nu då tagit sig in på skolan. Troligen försökte han förnedra henne, men det var ju bara han som gjorde bort sig. Folk är fan inte kloka. Som tur var så vågade hon den här gången polisanmäla eftersom hon hade vittne som vågade ställa upp, vilket hon inte haft innan. Jag kan ju säga att jag blev så jävla arg, så beter man sig bara inte. Skolan gjorde också en polisanmälan på honom eftersom han tagit sig in på skolan o hotade henne där. O så fattar jag inte hur folk bara kan stå o se på när sånt här händer, jag kan bara inte det. Efteråt tänker man naturligtvis att han kunde ju slitit upp någon form av vapen, men jag skulle ändå inte kunna bara stå o se på, så är det bara.

Idag är det handbollsträning för sonen, sedan fotboll o sen avslutar sonen, mannen, dottern o hennes man skall på Melodifestivalen o jag passar barnbarnen ikväll :). Lugn o skön kväll för mig alltså :). Hoppas ni får en fin lördag.

3 kommentarer:

  1. Men herregud vilka saker du råkar ut för på den där skolan!?? Jag kan tänka mig att den där tjejen kommer vara evigt tacksam till att du ställde upp på henne. BRA gjort!!


    ...och jag vill SE dina bakverk och maträtter. Kan du inte fota lite när du är på skolan ibland?!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, ja det händer lite saker ;). Men det är ju bra, så man inte somnar till ;). Jag hoppas bara att hon inte drar tillbaka sin anmälan utan verkligen orkar o vågar fullfölja. För vi stöttar henne, även om vi inte känner henne el har någon eg anknytning till henne.

    Hm, o där tryckte du på knappen till mitt dåliga samvete! Har varit lite dålig på att få in bilderna här eftersom det inte riktigt vill funka att föra över bilderna o blogga direkt från telefonen. Hade ju varit så himla lätt då, men det bara bråkar. Så bilderna som jag tagit ligger kvar i mobilen, o där ser du ju dem ;). Skall försöka bättra mig på detta, lovar ;).

    SvaraRadera
  3. Nej, det hoppas jag inte hon gör heller. För hennes egen skull...

    *haha* Det är luuugnt.. känn ingen press med bilderna från min sida. Det är bara jag som är nyfiken.

    SvaraRadera