onsdag 22 februari 2012

Fettisdagen!

Igår var det ju semmeldagen, äter ni semlor? Jag gillar INTE semlor, o har aldrig varit speciellt förtjust i det. För mycket bröd, mandelmassa o grädde för min del. Men mina föräldrar älskade det, o så även min man, o de åt/äter gärna hetvägg, alltså med varm mjölk runt. Huvaligen, säger jag bara, då blir det ännu värre när brödet dessutom är blött. Men smaken är ju som baken, som tur är.

Nåväl, jag har ju börjat storkökskursen i skolan o igår lagade vår grupp, 3 pers, 150 portioner pocherad torsk med mussel-o grapesås, glaserade morötter o kokt potatis. Tar en liten stund att väga o vika fisken kan man ju säga, men vi 3 som är i gruppen funkar mycket bra ihop o arbetet flyter på som sjutton. Såsen lät ju lite suspekt men var sjukt god faktiskt. Gästerna var mycket nöjda o kom fram efteråt, flera stycken, o berömde maten :). Sånt är ju kul, o våra lärare var mycket nöjda med dagen överlag. Dessutom bjöds alla matgäster på en minisemla efter kaffet för att skolan vunnit diplom från semmelakademin om årets semla :). Kul eftersom det är bagareleverna då som vunnit det, o vad kan vara bättre än att vinna en sån utmärkelse medan man går utbildning?! Måste vara supermotiverande ju :).

Sonen har varit hemma den här veckan pga magsjuka i måndags, så mannen vabbar o jag nojjar. Är så jäkla hypokondrisk när det gäller just magsjuka så det finns bara inte. Säger någon i telefon att de har det så känns det som jag direkt blir illamående typ. Jag kollade med min lärare hur det var om att jag kom till skolan, men eftersom jag är frisk så var det ok. Använder handskar väldigt noga o tvättar händerna som en tok, om utifall att, men som sagt, jag är ju inte sjuk, o skall jag vara hemma för att jag kanske blir det så missar jag ju halva kursen vilket inte blir bra.

Nope, nu strax iväg igen, långa passa i köket. Kan säga att man är mör i benen efter ett 8-15:pass stående/gående. Men kul är det. Jag har iaf köpt mig en deal med 2 massagebehandlingar för det känns som om det är en bra present till mig själv :). Skall bara försöka få in tiden i almanackan också ;).

Måste förresten bara berätta att jag ju under min utbildningstid blivit uppringd ganska många gånger av mina demoföretag för att de vill att jag skall jobba. Men jag har sagt nej eftersom jag känt att jag inte riktigt orkar det också. Men igår kväll fick jag telefon från tjejen som har Göteborgskontoret på Action People o hon berättade om en kul grej där hon vill ha mig med. Hon har fått ett uppdrag på några gånger som riktar sig till män. De bjuds in till någon form av mingel o demo, typ 50-100 st/gång, o där det då skall vara en kock som fixar maten. O då vill hon ha mig som kock på de här träffarna. Så kul, var min spontana reaktion, o det kolliderar inte med skolan eftersom det är några timmar en kväll. Låter jättekul tycker jag, så jag sa ja naturligtvis. Hon är inne på att utöka demandet i företaget med lite catering också o vill ha med mig på det tåget :). Kan man ju inte tacka nej till heller liksom. O lite längre fram i vår har hon fått ett uppdrag från en butik i närheten här som håller på att bygga om o skall ha nyöppning med grillevent, alltså inget demo, o där vill hon ha mig också eftersom det skall vara en kock där också. Talade om att jag ju faktiskt inte är färdig o då skrattade hon bara o sa att vadå inte färdig..... det var du väl innan du började skolan eller?! Känns ju bra att folk tror på en iaf :). Kändes faktiskt riktigt kul att hon vill ha mig med på det här, så nästa el nästnästa vecka skall vi sätta oss o sätta ihop en meny till första minglet, el rättare sagt 3 förslag till meny. Känns lite scary men samtidigt jäkligt roligt.

Nu, over and out i kylan :). Ha en bra dag!

1 kommentar:

  1. Men vad roligt, Grattis! :) Det låter väl som en jättebra grej att få in foten på när din utbildning sen är över. Perfekt ju!

    SvaraRadera