torsdag 4 augusti 2011

Så blev vår onsdag.

Igår hade vi ju bestämt oss för att ta en tur söderut i vårt län. Så vi packade badkläder o kylväskor så det inte skulle bli panik med mat. Sen åkte vi ner till Falkenberg där vi först åkte in genom stan, men jag blir alldeles galen på den staden. Jag var in på turistinformationen först för att hämta lite broschyrer för att få lite idéer om ev göromål o sen skulle jag hitta en bankomat. Alltså körde jag så jag skulle in mot torget o trodde jag skulle komma dit. Ha säger jag bara. Första fick man inte åka in på, ok, då tar jag väl nästa då. Där står det att man antingen får köra rakt el svänga vänster. Men in till vänster hade de satt upp en massa hinder så man inte kunde köra in, så rakt fram blev det. Där möts jag av en skylt (gammal) som sa att högersväng är förbjuden i nästa korsning o 25 m ca efter den står det att vänstersväng är förbjuden. Grejen är att det fanns ingen gata rakt fram o gatan var enkelriktad. Eh, hur tänker de där då?! Blev lite konfunderad kan jag säga, o mannen som jobbar på Trafikverket med skyltsättning i kommunerna bl a blev lite crazy kan jag säga *hihi*. Nåväl, det blev höger för det var det enda sättet att ta sig fram iaf så nån hade väl glömt ta bort en gammal skylt. Behöver jag säga att jag inte brydde mig om bankomat i stan?! Åkte vidare på kustvägen o genom Skrea, där jag hittade en :). Sedan åkte vi till Ugglarp o in på en gårdsbutik med grönsaker, Ugglarps  grönt. Jättefina, nyupptagna grönsaker med en massa olika sorter av bara en så enkel sak som morötter. Handlade en del o sen vidare till Slöinge där vi gick in till Solhaga Stenungsbageri o handlade lite gott bröd :).

Sen åkte vi över bron till motorvägen o gick till Berte Museum - Livet på landet. Innan vi gick in blev det en fika på parkeringen. Museet var lite kul, i en lada o där fanns mängder med saker i olika tidsspann. Allt var inriktat just på livet på landet o det fanns bl a ett "rum" med mejeri, ett med sågverk, ett med traktorer, olika lantdjurstillbehör, tvättmaskiner, leksaker, bostad, butik mm mm. Ett annorlunda museum kan man säga, men lite kul tyckte även sonen :).

Efter det drog vi vidare till Mostorps gård där vi var inne i deras helt nyöppnade gårdsbutik med kött från deras egen gård bl a. Köpte lite roliga pålägg bl.a. som hamnade i kylväskan. Därifrån åkte vi till SIA-glass o till deras fabriksförsäljning. Vi skulle köpa med oss nåt till kaffet när vi skulle till min faster så då fick det bli glass. Kan säga att det var ganska billigt :). 3 halvliters glass kostade 8:-/st o dessutom så om man köpte 3 så betalade man bara för 2. Så det gjorde vi naturligtvis. Tyvärr hade de ingen sorbet på 2:a sorteringen så det fick bli en flädersorbet till fullpris, 16:-, oj så dyrt ;). Sonen ville naturligtvis ha en glass direkt så det blev en strut till honom också. O allt kostade inte mer än 45:-, helt ok. Att jag ville ha sorbet är för att jag kommit på att jag mår bättre av det än vanlig glass. Det är inte laktosen jag inte fixar utan jag tror mer att det är en kombination av fettet och sockret som gör att jag dumpar. Sorbet går dock ganska bra :).

Jaha, i med glassen i kylväskan o så iväg upp till Olofsbo. O så skulle vi hitta i det gyttret! Herregud! Men till slut så stod vi utanför min faster o farbror, o de visste inte att vi skulle komma så de blev ganska överraskade o jätteglada. Där tillbringade vi några timmar med att fika, mannen o sonen badade läääääääääänge, o vi andra satt o pratade o pratade :). Jättetrevligt var det. De bor där nere från maj till slutet av augusti o har gjort i drygt 30 år o älskar det. Jag skulle nog få lite anfall eftersom stugorna verkligen ligger tätt, om man säger så. Det är inte mer än typ max 5 m mellan dem åt något håll. Men fint var där o badet var jättefint. Sen var det dags för hemfärd igen.

En jättefin dag med strålande väder hela tiden. Så varmt hela dagen, så det gick åt en hel del vätska. Idag blir det nog en tur in till månadsmarknaden i Kungsbacka o träffa dottern o barnbarnen där :). Annars väldigt lugnt idag. Ha en härlig dag :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar