fredag 3 augusti 2012

Japp, hemma sen några dagar tillbaka.

Vi kom hem i lördags, efter att ha besökt Vimmerby o Astrid Lindgrens värld. Alltså, när vi var där när dottern var liten kändes det som det var mycket bättre än nu. Vet inte om det är så, men det är vår upplevelse. Dotterns killar var lite för små ännu, o sonen, ja han är ju en Star Wars o Lego kille, lååååångt från Astrid Lindgren, så han tyckte det var sådär. Visst sa han, det var väl kul, men det var inte alls så som Legoland, för det var kanonjättebra. Jaha, då vet man ;).

Kom hem till ett regnande utan dess like. Översvämningar i Gbg på flera ställen. O vi som inte haft något regn under hela resan. Ja, där ser man, det är inte i vår region man skall bo iaf ;).

Vi har hunnit städa o lämna husbilen, hämtade då bilen som hade fått punktering när den stod där *suck*. Hälsat på svärmor på vägen hem. Tvättat igenom tvättkorgen, o det tog ju ett litet tag kan man säga. Har också hunnit med att fixa lite här hemma, har ju fått ett x antal mer saker efter att vi tömde pappas lägenhet, än vi hade innan. Igår var vi o hämtade hem hundarna, som varit på sommarkollo hos kompisarna. Där fick vi också umgås med min hanes 6 valpar, idag 5 veckor. De börjar bli små charmtroll verkligen. Vi grillade, japp, jag fixade maten ;), o det blev rostad potatissallad med rostade rotsaker o fetaost, karréspett som jag rubbade med en allroundrub, sallad o vitlöksgrillat bröd. Det blev också hamburgare, eftersom där finns många barn, de har själva 4 st under 8 år, sedan en tonårsdotter o en äldre dotter med en son på 1 år. Så jag fixade lite nötfärsburgare till dem. Det visade sig att far i huset var fullkomligt hamburgargalen, o sa besviket : är det till barnen?! Men jag måååååste få smaka på en. O alla åt som galningar. Gjorde en sås på turkisk joghurt, majonäs och ajvar relish (mild) som jag blandade med lite extra vitlök, salt o peppar.

Det blev en hel del snack under eftermiddagen o kvällen, eftersom de här två skall gifta sig den 1/9. Det var visst dags nu, 4 barn o 8 år senare ;). Det blir kyrkbröllop med 52 gäster och jag skall laga maten o baka bröllopstårtan. Skall bli riktigt roligt, även om jag samtidigt är lite nervös inför matlagningen. Har iofs snackat in dem på buffé, eftersom det ju inte är vinter o kallt (förhoppningsvis), o jag vill ju gärna vara med under bröllopet också. O så har jag dessutom tur för jag slutar 12 på torsdagen o är ledig på fredagen. Slutar tidigt på onsdagen också, så de dagarna blir det bakning o matlagning för hela slanten. Har tur o kan stå nere på Feskekôrkan, där jag jobbat i sommar lite extra. Så på torsdagen åker jag dit o fixar maten, förvarar den i deras stora kyl o på fredagen åker vi in o hämtar den o åker upp till stället där festen skall vara o lägger upp o dekorerar allt, gör klart tårtan o sen kommer döttrarna dit o vi dukar o pyntar festlokalen. Vi förvisade bruden, som tänkte att hon skulle vara med o hjälpa till eftersom hon ju ändå inget hade att göra, eller hur ;). Jag sa att de får ta hand om min man o son istället o så kan de fixa med sig själva istället. Kändes som en mycket bättre idé.

Till saken hör att jag blivit utsedd till värdinna för festen, o det är ju ett hedersuppdrag verkligen. Men eftersom jag är som jag är så vill jag ju att det verkligen skall vara en minnesvärd em/kväll för dem, med en del hyss o bus, o nu står fantasin helt stilla. Så jag undrar om ni kan hjälpa mig med lite roliga upptåg passande för ett bröllop. Snääälllllla! Jag hoppas att jag har några läsare som har lite fantasi kvar iaf :).

Nu skall jag koka saft på mina avplockade vinbär, hallon o rabarber. Blir blandsaft, tror jag iaf. Skall koka lite krusbärssylt eftersom vi har en enda buske som producerat en hel del krusbär i år. Blir nog en paj också, o kanske lite kräm, skulle jag tro.

2 kommentarer:

  1. JAG läser! ;)

    Vi var på bröllop i Kärradal förra veckan och vi var också värdpar då.
    Vi hade några vänner som kan spela gitarr och sjunga, så vi hade ordnat att de kom dit och var trubadurer en stund och det blev SÅ uppskattat. Brudpar och gäster kunde önska musik ur ett par pärmar och så sjöng de.

    Det finns ju ganska mycket roliga aktiviteter man kan göra, helst om man vet att brudparet har någon speciell talang för nåt, typ spela saxofon, sjunga en fräck snapsvisa, drilla eller nåt annat tokigt.

    Jag har kollat här ibland och fått lite tips. Gammal sida, men infon funkar ju ändå. :)
    http://hem.passagen.se/annaxx/vuxenlek.html

    SvaraRadera
  2. Tack :). Tyvärr vet jag inte om någon där bröllopet är som skulle kunna komma o spela, för det hade varit en toppengrej. Nu vet jag ju iofs inte om de fått klart med musiken, för är det det så är det liveband ändå :).
    Det blir till att göra en grov research om deras dolda talanger :). För de skall inte tro att det blir ett jättelugnt bröllop, nope. Den sidan skall jag absolut gå in på :). Tack igen!

    SvaraRadera