lördag 4 augusti 2012

Syltat o saftat

Idag har jag varit lite duktig. Sonen sjuk med feber o halsont så det blir ju till att hålla sig hemma då liksom. O med lite vinbär, mest svarta, o en mängd krusbär i trädgården så passade det bra att använda sig av dem. Det blev vinbärssaft, mest svarta med liiiite röda o en kartong jordgubbar som slank ner i också, 2½ liter, o en liter rabarbersaft när saftmajan ändå var framme. Av rabarbermoset som blev kvar i majan gjorde jag en typ kompott, sylt el ja vad man nu skall kalla det. Sen blev krusbärsmarmelad med vanilj (den färska från Frankrike) o har gjort ett pajskal som skall fyllas med krusbär i morgon. Är ju så himla gott med krusbärspaj :), o vaniljsås. Det blev en skål med krusbärskräm också när jag ändå höll på. O har ändå en hel del krusbär kvar som skall kokas sylt på imorgon. O sen får vi plocka av resten av de bären också, men jag tror jag fryser in dem så kan man ju använda dem till vintern, tänk en krusbärspaj i november :).

3 kommentarer:

  1. Tack för alla bra tips! Jag har också en massa krusbär och svarta vinbär jag måste ta hand om. :)

    (Long time no see, dessutom! Tur det är vardag igen så jag hinner läsa och kommentera lite bloggar igen. ;) )

    SvaraRadera
  2. Gör svartvinbärsgelé också. Det hade jag gjort om jag hade haft mer bär. Är ju så gott till steken i vinter. O inte jättebilligt att köpa, men ack så lätt att göra. Svartvinbärsmarmelad är jättegott också, till ost :). Krusbärsmarmelad är inte fel, smaksatt med lite vanilj o mörk rom ;). Mmmmmmm till ost.
    Ja, det var ett tag sen ;). Welcome back to reality :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent omsider, det blev sylt! Krusbärs- och svartvinbärssylt. :)
      Det var inte så mycket bär, så det räckte lagom till en burk.

      Radera