söndag 19 augusti 2012

Tillbaka till verkligheten

Jaha, då var ledigheten slut. I måndags började skolan igen o det var väl med blandade känslor man satte sig i skolbänken igen. Vi började med att vara i restaurangen o satte ihop köket o förberedde för tisdagens öppning av lunchrestaurangen. En ganska lugn dag, måste jag säga. Vi var inte många av klassens elever som kom heller, typ 5 när vi började o sen droppade det in 3 efter en stund. Det är flera av mina klasskamrater som på fullt allvar tror att man kan komma och gå precis som man vill, o jag kan bli jäkligt irriterad på det, eftersom det är jäkligt störande. Dessutom så går det ju inte att planera dagen, vilka som skall göra vad i restaurangen. O när de dessutom säger att de jobbat under sommaren o gör likadant där, ja då undrar jag hur man tänker. Vilken arbetsgivare vill ha en anställd som inte kan hålla sina tider? Jag har aldrig träffat på någon iaf, men det kanske är annorlunda inom restaurang. Jag hade fått bryt på dem iaf.

Vi har haft lunchen tisdag o onsdag o gästerna var väldigt glada att vi var tillbaka igen efter att restaurangen varit stängd i 7 veckor. Vår lärare tyckte att vi blivit väldigt självgående efter förra omgångens praktik o tyckte vi klarade oss bra. Det är ju kul att höra att man blivit bättre :).

Det var ju några nya klasser som började i måndags, bl a en ny kockkurs, o min dotter hade sökt till den men kom inte in eftersom det var platsbrist. Hon har ju dessutom gått 3-årigt gymnasie o då kom hon absolut inte med. När jag pratade med skolans admin talade hon om att det var många som inte kommit på några av utbildningarna, bl a kockarna, o det fanns inte några reserver att ringa in, så kan jag ju säga att hon var mindre glad. Nu var de tvungna att annonsera ut kurserna igen så att det gick att söka in till dem. Jag talade om det för dottern som "hängde på låset" o sökte igen. O i torsdags kväll, kl 22, fick hon reda på att hon fått en plats o fick börja i fredags :). Så himla kul, eftersom hon verkligen ville komma in o var så besviken när hon inte kom in. Så det var bara för mig att plocka fram mina böcker från mina avslutade kurser o ta med till henne. Japp, så nu blir det två kockar i familjen, hihi.

I fredags var jag inne o jobbade efter skolan, på Feskekôrkan, De har fortfarande ett par som har semester o jättemycket att göra eftersom det är mycket turister i stan. Nu hamnade jag i säljet o där känner jag mig lite vilse i pannkakan faktiskt. Men det är ju bara att fråga, så funkar ju det också. Skall in på fredag nästa vecka o jobba också.

I går vad det kalasdags för sonen som ju fyllde år när vi var på husbilssemester. Nu hade vi hyrt en fritidslokal på skolan, o det var 21 ungar som kom. Behöver jag säga att det var full rulle?! Han hade bestämt att det skulle vara discokalas, så dottern var inkallad för att sköta musiken. Korv med bröd serverades o sedan tårta.



Japp, han är stor fan av Star Wars ;). Det var choklad- o jordgubbsmousse som fyllning i den, o täckt med marsipan. Att den ser lite blank ut är pga att den är spayad med ett glitterspray. Sedan är den beströdd med svart o silverfärgat strössel o de små färgade plupparna är små godisdödskallar. Han var riktigt nöjd med den. O hans kompisar tyckte den var jättecool *hihi*. 

Nu väntar en ny vecka med nya utmaningar, både i köket o med nya kurser. O till lördag skall jag ha gjort en rosa doptårta till sonens kompis lillasyster som döps då. Älskar att göra doptårtor, speciellt till tjejer :). O veckan efter är det bröllop :). Så nej, lugnt är väl synd att säga att det kommer vara den närmaste tiden. Ha en härlig dag :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar