lördag 21 januari 2012

Allmänt surr....

Om man säger som så här, min vecka har varit nåååååågot kaotisk. Lämna sonen på fritids, skolan, till pappa på sjukhuset efter skolan o sen försöka hinna med att umgås med familjen. Tror ni att det har gått ihop??? Nope! Skulle haft prov i Livsmedelshygien i onsdags men min hjärna sa upp sig. Så jag ringde läraren o förklarade läget o sa att jag ville inte skriva ett dåligt prov, eftersom då får jag inte skriva om det. Bättre att skriva nästa vecka istället då. O det var inga problem. Ok, en sak mindre iaf. På torsdag em kom pappa hem från sjukhuset vilket han tyckte var väldigt skönt. Speciellt som det var handboll på tv:n på kvällen o nu fick han i lugn o ro titta på den matchen. Var där när han kom hem eftersom jag hade fått handla för honom så det fanns lite i kylen iaf. Vi gjorde smörgåstårtor o smörgåstårtsbakelser i kallköket på onsdag em så han fick en bakelse dessutom. Så här blev de:



Bilden fick någon dimma, fattar inte varför. Pappa o Kristian tyckte de var mycket goda, jag åt en tredjedel o sen sa jag blä. Det är inget för mig längre, helt klart. Jag fick också göra en beställningstårta till en av lärarna på skolan, o sånt är ju lite kul. Han är bartenderlärare o bjöd sina elever på den. Jag gick på toa när de åt den, o när han såg mig så ropade han in mig o jag fick en stor applåd av eleverna :). Lite kul.

På torsdagens varmkökspass styckades det kyckling, o det hade jag ju gjort några gånger innan så det var inga problem. Sedan fick vi fria händer vad vi tillaga av den, o vilka delar vi ville använda. Jag valde att skära ur filéerna o använda dem. Fyllde dem med hackad schalottenlök, hackad vitlök, soltorkade tomater, rökt skinka, dijonsenap, färsk chili, hackad persilja, salt, peppar, basilika o mozzarella. Gjorde en ficka o stoppade i fyllningen samt la lite i den lösa filén o sen band jag ihop den. Serverade med bred pasta, frästa champinjoner o paprikastrimlor i olika färger o en örtolja. Det här blev resultatet:



Det blev en hel del över eftersom jag inte äter mer än en halv filé, så jag köpte med resten hem till mannen som hade det till lunch på jobbet dagen efter. Han var mycket nöjd.

På fredagen var det ännu ett varmkökspass o då skulle det benas ur en kotlettrad o sedan skulle det bindas upp kött. Kotlettrad o bogstek var det vi fick välja på. Jag o en tjej valde bogsteken o gjorde en klassisk stek i gryta, bräserad med en massa grönsaker o lite kryddor. Sen hade vi pressad potatis, kokta morötter, pressgurka, gelé o gräddsås till det. Några fick ett väldigt torrt resultat på sin stek, mycket kanske för att de hade för lite vätska i grytan. Men som tur var så blev inte våran torr. Det är ett lotteri det där ibland.

Åkte hem till pappa efter skolan o igår var han så snurrig. Man vet inte om det är medicinerna el infektionen som gör det, men att det är något av det är helt klart. Vad värre var var att han drömt mardrömmar på natten o ramlat ur sängen, o det känns lite olustigt. Dels slår han ju sig en del o dels att han inte kan få sova lugnt. O det beror på medicinen, det vet de. En del av hans mediciner ger den här biverkan, o det måste ju vara hemskt. Hoppas att det går över iaf.

Igår på lektionen blev en klasskamrat o jag utropade av vår klasslärare o vår kökslärare. Vi blev anklagade för att ha uttalat oss rasistiskt, vilket jag inte fattar för jag passar mig jäkligt noga för vad jag säger. Den andra tjejen sa direkt att ok, så o så har jag sagt, men att det inte var riktat till någon i klassen, så hon visste vad det handlade om. Men jag hade verkligen ingen aning o kan säga att jag blev alldeles ställd o kunde inte säga någonting alls till mitt försvar, för jag visste inte vad jag skulle försvara mig mot. Jag är verkligen inte rasist, jag har jobbat med en massa olika nationaliteter av människor under alla mina år som trafiklärare o har aldrig haft några problem med dem. Jag har dessutom varit gift med en rasist av stora mått o har i alla år under vårat äktenskap sagt att han inte får uttala sig på de sätten, o speciellt inte inför dottern som då var liten. O när hon någon sagt något åt det rasistiska hållet har jag alltid sagt att det inte är ok. Så nej, jag kunde inte känna igen mig alls i det här. För mig spelar det ingen roll om man kommer från Kina, Danmark el Sverige, om man har sneda ögon el rosa elefanter i håret, typ. O så bli anklagad för något sånt här, det var verkligen droppen. Dessutom kommer de som har svårt med språket väldigt ofta till mig o frågar vad ord betyder o vad som menas med saker under lektionerna. Så jag blev först helt ställd, sen blev jag jävligt förbannad, skalade potatis o morötter så det sprutade om det, muttrande, o några av de unga killarna kom o frågade vad som hänt. O de blev helt ställda o sa att hur fan kan de säga att DU är rasist av alla. Som aldrig pratar om hudfärg, nationalitet el något sådant utan snarare säger att vi får lugna oss när vi är igång. Det är ju fasen inte klokt. Ja, ni fattar läget då liksom.

Fortsatte med maten i ilska, o ledsen naturligtvis. Först kommer man o ber om hjälp o sen sticker man kniven i ryggen på en. Sånt är inte ok för mig. De andra såg ju naturligtvis att jag var arg o kom flera gånger till mig o sa att jag skulle släppa det hela, men det gick bara inte. Sen kom vår klasslärare o sa att han hoppades inte att jag tog illa upp! Kan säga att då blev jag så jävla arg så jag fullkomligt exploderade o han fick reda på att det hade jag gjort, mycket. O att jag inte accepterade såna här jävla påhopp, o att det var ingen idé att någon kom o bad mig om hjälp överhuvudtaget någon mer gång. För jag vill inte veta av sånt här, för jag har aldrig överhuvudtaget uttalat mig rasistiskt om någon. Kan säga att han blev väldigt ställd över mitt utbrott o när jag avslutade, i tårar för att jag var så jävla arg, med att sånt här kan göra att jag väljer att hoppa av utbildningen höll han på att få spader nästan. För precis så känns det. Vad vi svenskar än säger så kan det vändas till att vi är rasister o frågan är vilka det är som rasister egentligen. Kan säga att jag gillar våran klasslärare egentligen men igår stod han inte högt i kurs. Mina klasskamrater höll sig undan o tittade naturligtvis på oss under den här diskussionen, men sånt bekommer inte mig. Jag sa till honom att jag misstänkte vem el vilka det här kom från o att jag inte accepterar det här utan då får de fan ta mig komma o tala om vad det är jag har sagt. Då kläcker han ur sig att han ville att jag skulle vara med under samtalet när de tog ut oss två, för eg var det mest riktat till den andra tjejen som verkligen uttalat sig. Så jag vet fortfarande inte vad det hela gällde, o vad som händer. För just nu har jag mest lust att ge fan i allt. Vilka jävla småskolefasoner. Här finns folk i klassen som är fruktansvärt grova i mun o uttalar sig o raljerar om sex o könsdelar med höga röster. O det snackas det inte om, som jag sa till läraren. För det finns faktiskt elever som kommit hit o har hemska upplevelser med sig i bagaget, kanske det vore bättre om man tog tag i det. Ja, vilken jävla fredag. Så här är jag, rasisten. Det lustiga i det hela är att vi har en tjej som kommer från Java, o hon kom o frågade vad det var med mig, varför jag var så arg. O när jag sa att jag blivit anklagad för att vara rasist så såg hon ut som ett stort frågetecken. O frågade hur någon kunde få mig till det, alla ber ju mig om hjälp o får hjälp, oavsett vem det är som frågar. Så hon kunde inte fatta det heller. Man undrar ju vart sånt här kommer ifrån. Men som sagt, de kan glömma att komma o be om hjälp i fortsättningen, men det klart då är jag väl rasist för att jag inte hjälper dem också.

Ursäkta mitt arga inlägg, ni som orkat läsa det. Ha en trevlig helg.

3 kommentarer:

  1. Förstår att du blev förbannad, det hade jag också blivit. Himla bra att du sa till! Kram

    SvaraRadera
  2. GGAAHHHH men seriöst, ja jag säger bara det, det är ett JÄVLIGT märkligt samhälle vi lever i dag....man får inte säga si och inte såga så...man får inte försvara sig i sitt EGET hem med ett basebollträ, utan då blir du den som ställs inför rätta??!! Jag fattar nada...
    En stäkande cyberkram till dig min vän

    SvaraRadera
  3. *stum* Jaa, jag vet inte ens vad jag ska säga..
    Bra att du stod på dig iaf och sa ifrån, man ska inte behöva tåla vilken skit som helst!

    Kram!

    SvaraRadera