lördag 31 mars 2012

Lagat mat, skurit, hackat......

Det är veckan som gått i resumé. Det är helt galet mycket att göra på restaurangen, de sätter rekord i antal gäster varje dag. Dagarna går så fort så när man går hem känns det som man precis kommit nästan. Även om man hunnit göra en massa, herregud så logiskt det lät ;). Men veckorna går i rasande tempo, jag har redan varit där i 3 veckor, bara 3 kvar.

I måndags var jag på Johan i Hallen på korvkurs. Så jäkla kul! Det var 12 st ivriga, vetgiriga anmälda som kom från olika restauranger o restaurangskolor som hade en jättetrevlig kväll.



Vi fick ta på aliendräkter, engångs, innan vi gick in i tillverkningen. Sedan fick vi väga upp de olika köttsorterna, fläsk- nöt- o halskött från gris istället för späck. Sedan var det blandning av allt som gällde, o det fick vi göra i plastbackar för hand. Vi fick fria händer vad gällde kryddsättning av korven. Vi var tre stycken i varje grupp o det diskuterades friskt i de olika grupperna om vilka kryddor som skulle användas.



Vår grupp o en som gärna ville vara med o diskutera med oss :). Här är det full koncentration för att hitta öppningen på fjälstret *hihi*.



Resultatet av vår kväll i metervara. Skithäftigt, o egentligen är det inte så svårt att göra korv.



Vi fick tillaga några av våra korvar så vi fick smaka på våra alster. Visst ser de fina ut?!



Så här blev tallriken, fyra sorters korv, coleslaw, surkål o olika sorters senap samt korvbröd. Jättegott var det verkligen, o vilken skillnad på korven man köper säger jag bara. Funderar allvarligt på att göra några sorter o ha på lut för sommarens grillningar. Tar ju bara några timmar, o blir ett annat kilopris också. + att det blir min egen specialkryddning naturligtvis :).

Pappa kom hem från sjukhuset igen i måndags, o naturligtvis fick han provsmaka korven, ihop med stuvad potatis. Den åts med god aptit. Skall försöka i möjligaste mån att se till så han får mat från mig istället för den här tråkiga plastförpackade maten som han har från kommunen. Den är så sorglig så man blir alldeles gråtfärdig. O det gör ju liksom inte att man mår bättre när man får tråkig mat dessutom.

I morse bestämde jag mig för att baka bröd. Köpte ett nytt mjöl, Manitoba Cream, som skall vara så himla bra sägs det. De har bakat på det på restaurangen men slutat använde det igen eftersom det inte är så himla billigt, men ett bra mjöl enligt dem. Det är ett ljust mjöl med högre proteinhalt för att få längre glutentrådar, skall köras länge i maskinen. Jag körde i solrosfrön o torkade äppelbitar i det, annars var det egentligen bara jäst, vatten, lite socker o salt o mjölet.



Det här blev resultatet. Vet inte om det blev så stor skillnad mot annat mjöl jag använt, men det är ju inte provsmakat ännu, så får väl se när det är gjort.



Äppelbitarna var röda o de syns ju tydligt iaf :).

I em skall vi på cirkus, hela familjen. Köpte en deal för nån vecka sen så det blir halva priset, o då kan man ju kosta på sig det. Efteråt, tror jag det blir, skall vi gå ut o käka. Vart vet jag inte ännu, men skulle tro att det blir på en grekisk restaurang som ligger i närheten dit vi skall. Supergod mat har de så det lockar verkligen :).

Ha en riktigt fin lördag, men glöm inte ta på dig ordentligt, för det är kallt som sjutton ute.

3 kommentarer:

  1. Åh, jag skulle verkligen vilja göra egen korv också, men jag har ju verkligen INGA maskiner hemma till sånt. Men fasen vad mkt bättre det skulle vara att äta den sorten än färdigköpt.

    På tal om nåt helt annat - har du ett bra recept på sötsyrad vitkålssallad, typ den man får på thai-/kinarestauranger?
    Jag hittar bara recept på den typiska pizzasalladen och det är INTE den jag är ute efter.

    SvaraRadera
  2. Vi har gjort korv med hjälp av spritspåse på skolan, funkar det också :). Nej, kanske inte om man skall göra typ 5 kg korv men en liten sats på något kilo kött funkar det för. Annars kan jag tipsa om att ramla in på någon loppis o köpa dig en köttkvarn, manuell. Finns oftast på sådana o kostar kanske en tia. Men se till att det finns korvhorn med ;).

    Nej, tyvärr har jag inga recept på det. Har inte gjort syrad vitkål men det kanske vore något att testa ;). Fast inte idag *hihi*. Så I'm sorry, kan inte hjälpa dig där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans, ja det var ett försök iaf.. ;)

      Och tack för tipset med köttkvarnen. Ska nog kolla hemma hos min gamla farfar om han har kvar farmors gamla..

      Radera