onsdag 14 mars 2012

Praktik!

Japp, som rubriken säger så har jag börjat min praktik. Började i måndags, o hej vad det går undan allting. Är på restaurang Aquarelle i Sisjön, en lunchrestaurang som serverar i runda slängar 800 gäster dagligen. De har dessutom catering in mass, så det händer något hela tiden verkligen. När jag kom dit i måndags kände jag mig verkligen vilse i pannkakan, både för att jag inte hade en aning om vad som väntade och vad som förväntades av mig. O inte hade jag en aning om var allt finns heller, så herregud vad man känner sig bortkommen. Men det är ett gôtt gäng i köket o jag tillhör ju inte typen som ställer mig i ett hörn precis utan ställer frågor om vad o varför de gör saker, o vad det o det innehåller o varför så jag sa efter ett tag att jag hoppas att de orkar med alla mina frågor ;). Men det var lugnt, hellre det än en blyg viol som inte sa bu el bä, var deras allmänna uppfattning (utåt iaf *hihi*). Innan första dagen hade gått så hade de iaf vågat låta mig göra köttbullar o släppt fram mig till stekbordet också.

Veckan hittills har bestått i att skala 10 kg lök, båta 2 kg av dem, steka 45 kg köttbullar, göra fiskpaket, tärna upp 2 lådor squash o en låda auberginer o fräsa dem med en massa grönsaker till ratatouille, mycket av den blev det o idag var den slut (my god). Stekt 500 Wallenbergare o idag har det varit pannkaksstekning mest hela dagen med lite avbrott för annat. Har stekt ca 500 pannkakor o imorgon blir det ca 600 till, totalt skall det vara 1200 pannkakor i morgon eftersom det är ärtsoppa o även fisksoppa i morgon o det är pannkakor till allt. Så jag kan säga att sonen lär inte få pannkakor på ett tag ;).

Innan vi slutade i fredags fick vi våra betyg i storköksgrundkursen och kallköks grundkursen. Blev nöjd eftersom jag fick MVG på båda kurserna, så ännu så länge ser det iaf bra ut. De kurserna vi fått betyg i har jag lyckats få MVG i allihop, så gôtt :). Håller på att försöka få ihop mitt material till mitt specialarbete i Livsmedelshygien o det skall vara klart 2/4 så nu får jag lägga på en rem. Har en del samtal att ringa o det är ju lätt när man jobbar 7-15 el 8-16 varje dag *suck*.

Pappa har hamnat på sjukhus igen. Den här gången efter ett fall hemma o efter det har han fått jätteont i höften o ryggen. Det märkliga är att han varit där en vecka nu o de har fortfarande inte gjort någon undersökning på honom, hmmmm. Då undrar man ju om de inte anser att det är någon idé för att han har sin cancer el om det är så att vi inte fått reda på allt om hans sjukdomstillstånd. Iaf kan jag konstatera att han blivit mycket sämre på kort tid, o det känns naturligtvis jättejobbigt. Det värsta är just nu att han har så ont, o jag tycker det är så hemskt att se. O så får han morfinsprutor o då blir han helt borta. Skitjobbigt för både honom o oss.

Just nu sitter jag o tittar på Mästerkocken. Pasta Bolognese i alla dess former, ja det är ju intressant att se hur de fixar det ;). O sedan desserter efter det, o där verkar ju några vara helt vilse i pannkakan. Vet inte riktigt om jag tycker att den här omgången av programmet är så bra som den första, vad tycker ni?

1 kommentar:

  1. Åh grattis, vad kul med mvg!! Det kommer säkert bli toppen på din praktikplats..hoppas att den var bättre än min jag var på. Var på Gylldene freden i Stockholm, där pysslar de med HÖGKLASSIG mobbning :-( Mot mig, alltså. Men jag ska bevisa, speciellt han som driver det att jag är fan sååå mycket bättre än vad han trodde, för han gav mig inte en ärlig chans :-S för på den tiden var jag tjock...ja du läste rätt...det var innan min gbp. Men strunt samma, jag är så glad för din skull, det ska du veta. Kram Ankanplankan

    SvaraRadera