fredag 2 mars 2012

Japp.....

jag är skitdålig på att blogga just nu. Så jag har väl inga läsare kvar längre, vad vet jag. Allt går ju i 290 känns det som just nu, o då sätta sig o skriva mitt i allt, nope, då tar min hjärna o strejkar bara.

På tisdag har vi gjort klart vår storköks-grundkurs i skolan. Det har varit ett högt tempo eftersom vi lagar mat till restaurangens lunchgäster, mellan 300 o 400 st, varje dag. Snacka om att man tappar sina referensramar helt o hållet när man håller på med det här. Ena dagen står man o gör 150 fiskpaket som skall pocheras o serveras med sås som man gör på 10 l fond, 4-5 l grädde o reds av med typ 2 kg maizena. O sen skall man gå hem o göra köttfärssås o pasta till familjen, 3 pers, o funderar på om 500 g köttfärs verkligen räcker ;). Ni fattar eller? Hjärnan har verkligen gått i strejk ;). Men det är mycket intressant, även om det är lite stressigt emellanåt, speciellt kl 11.25 då restaurangen öppnar 11.30, o då skall allt liksom vara klart o ute i kantiner, värmeskåp o salladiärer. Men som sagt, det är en utmaning o det brukar funka bra. Våra lärare är nöjda med oss iaf, o gästerna är jättenöjda o man får mycket feedback på maten varje dag.

På torsdagar är det ju naturligtvis ärtsoppa o pannkakor, o då blir det alltid pannkakor över. O det där med att slänga en massa mat känns inte riktigt bra med tanke på hur det ser ut i världen. Så två fredagar har jag gjort pannkakstårtor, förra veckan bara till oss elever, men idag blev det tårtbitar som gästerna fick köpa för 10:-, till kaffet t ex. Uppskattat av alla. Gjorde 7 st såna här idag.



I lördags gjorde jag en jättegod fiskgryta. Den var med i senaste numret av Allt Om Mat, o kan verkligen rekommenderas.



Det var lax o torsk, räkor, musslor o kräftor i. Vätskan bestod av vin, krossade tomater o kokosmjölk, o sedan var det lök, paprika, broccoli o chilipeppar i. Så jäkla god. Enligt orginalreceptet skulle det vara hummer o pilgrimsmusslor i, inte kräftor, men jag bytte som sagt ut hummern, o skippade pilgrimmerna.

I helgen skall sonen spela fotbollscup i Varberg på lördagen o på söndag blir det innebandycup i Onsala. Full rulle alltså. På lördagen kommer sedan en av spelkompisarna med familj hem o äter middag här. Jag känner föräldrarna sedan länge genom min tid som taxichaufför o sen gick vi i samma föräldragrupp. Skall bli kul o sonen tycker det skall bli jättekul att hans kompis familj skall hit o äta middag. Vad det blir till middag? Ringde min kompis, jägare, o frågade om han hade något kul i frysen som jag kunde få köpa av honom. Vet nämligen att han är vääääääldigt dålig på att använda köttet han skjutit. Fick med mig 2 kassar med olika sorters viltkött, det var rådjursinnerfilé, älgfilé, älgryggbiff, hjort till gryta o en ganska rejäl stek av rådjur, med ben. Det blir steken som skall göras till imorgon. Tänkte göra en blandning av färsk rosmarin, färsk timjan, färsk ingefära, enbär o lite vitlök som skall mortlas till en massa som blandas med olivolja o soja o gnider in köttet med pastan. Sen skall jag köra in köttet i 90 grader ikväll innan jag går o lägger mig o så får det stå där över natten. Häller lite rödvin i botten av formen också, o lite äpple o lite rotsaker. Det blir en kanongod sås av skyn som blir av det hela :). Den kokas ihop lite grann o reds av o tillsätts lite grädde i den. Till det blir det klyftpotatis o rostade rotsaker o gelé. Det kan väl duga att bjuda på? Tänkte göra en créme Ninõn, grön ärtsoppa, till förrätt, bara ett litet glas liksom, med parmesanflan till. Har dock inte bestämt mig för dessert ännu, känns som det får vara något lätt men vet inte riktigt vad jag skall hitta på. Kanske en liten pannacotta av något slag, får fundera lite under kvällen på det.

Nu skall vi bara gå en vecka till i skolan sen skall vi ut på praktik. Känns lite scary, samtidigt som det skall bli jättekul. Jag skall vara på restaurang Aquarelle, en lunchrestaurang som ligger i Sisjön. De serverar ca 700-800 lunchportioner varje dag! Det är en jäkla massa mat som skall göras! Men å andra sidan så är det inte mer än ca dubbelt så många mot vad vi har i skolan, o där är vi ju orutinerade ännu så länge, o vi fixar ju det. Så det skall bli väldigt intressant. Vi skall vara ute i 6 veckor den här omgången, sen är vi inne i några veckor innan vi går ut 5 veckor till där sista dagen är dagen innan midsommarafton. Sen går vi på 7 veckors ledighet, o det kan nog behövas. Sen är det några veckor inne i skolan innan det är dags för 6 veckors praktik igen. O den 26/8 är vi klara. O då skall vi ut o slåss på arbetsmarknaden. Får man ju se hur det går.

Nu vill sonen att vi fixar tacos så det är väl bara att ställa sig o göra det ;). Klarar väl en hel tortilla, inte största storleken, som vanligt. Sen är man ju proppmätt. Ha en trevlig kväll o helg, du som ev läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar