torsdag 14 april 2011

Ett halvår har gått.....

och jag sitter o funderar på vart den tiden tog vägen. Det har varit ett händelserikt halvår. För exakt ett halvår sedan hade jag precis kommit efter min operation, den gjordes den 12/10-10. Jag låg just nu på soffan med en dumpning som hette duga efter att ha druckit en chokladnäringsdryck som jag fick med mig från Sophiahemmet. Huga, det var inte kul. O vad mycket "soppa" man åt. Gjorde ju inte annat än åt o åt o åt, *hihihi*. Men snacka om att det varit bra :). Jag har tappat 29,2 kg, 30 cm  i midjan o 10 cm om halsen. Har inte mätt de andra måtten pga tidsbrist, så det här är dem jag vet idag :). Känner mig väldigt nöjd med det, även om jag har en bit kvar till målet. Men snart är det -30 kg :))). Jag hade uppföljningssamtal med syster Gunvor på Sophiahemmet igår, o det var lika trevligt som vanligt att prata med henne. Hon är verkligen en pärla på sin post. Jag har ju inte haft några komplikationer att prata om, mer än lite infekterade sår efter open, men inget annat. O jag har verkligen mått bra. Men som jag frusit i vinter, herregud!

Jag kan konstatera att jag kan äta det mesta, även om en del saker gör att jag inte mår jättebra, som t ex spagetti, pasta går bra, värmd pasta går inte alls, ris funkar oftast, glass går inte bra, vitt bröd ingen hit medan grovt går bra o brödet jag bakar på förskolan går jättebra. Kort sagt så lever jag ett bra liv rent matmässigt. Dumpar gör jag ibland o jag vet sällan varför. Men en anledning är, det vet jag, att jag äter för fort o då inte tuggar ordentligt, aja baja ;). Då blir det illamående o sängen som gäller. Mår bara illa, har aldrig gått så långt så jag kräkts, utan jag somnar istället. O äter jag för sällan så mår jag apskit, o blir arg som ett bi. Så mannen säger ofta "har du ätit nu så det inte blir världskrig när vi skall iväg". Hmmmm, förstår inte alls vad han menar ;).

Under halvåret har jag träffat goaste bloggtjejerna Lena, Scrapmoster och Malin irl. Så jättekul när vi överraskade Scrapmoster o jag på julmarknaden :). Jag har sedan träffat dem några gånger till o det är verkligen goa tjejer :). Malin fick jag åka till stora staden Stockholmia för att träffa, o det var bara så kul. Hörde ett skrik bara med mitt namn, o sedan stor kram :). Vi har haft en hel del telefonkontakt, Malin o jag, o det är alltid lika kul. Ja, som synes så har operationen o bloggen lett till nya goda vänner :). Flera andra bloggvänner som jag inte träffat irl, ännu, finns o det är jättekul :).

Jag har också hunnit bli mormor för andra gången till goaste lille Kasper :). Ett så godmodigt barn får man verkligen leta efter. Aldrig arg utan så gott som alltid ett stort solsken, om han inte sover förstås ;). För det är favoritsysselsättningen, sova alltså. Idag är han 5 månader o har lärt sig att åla sig fram på golvet :).

Jag har också fått jobb, för att vara exakt 2 stycken :). Demat Dr Oetkers pizza har jag gjort sedan i februari så det stått härliga till, o den 30/4 avslutar de sin säljtävling. Skall bli kul att se hur det gått. Jag vet att jag legat väldigt bra till för vinst i den, men nu har jag ingen aning. Har demat lite annat också, juice, tacos o varit värdinna på ett trädgårdsevent. O nu har jag ju vikariat på en förskola som är ett personalkooperativ o är helt, ja vad ska man säga, underbart. Bara älskar det jobbet :). Så härlig personal o ungar så det är en fröjd att komma dit varje dag :). Jag älskar ju att laga mat o det får jag göra där. O personalen har släppt matsedeln till mig o även om det står att det skall vara något så har fria händer att ändra, variera, byta recept mm som jag vill. Använder matsedeln som en bas, men gör inte de rätterna som de är vana vid utan kör mitt race. O det har funkat jättebra hittills :). Idag serverades maten utomhus, uppe på deras grillplats, o den bestod av grönsakstallrik, som alltid, med träd (blomkål) solprickar (majs) o blommor (gurkskivor). Sedan var det skogsgryta med rötter (palsternacka, lök, paprika), oranga köttbullar (morötter, vi har en som är matvägrare o ville ha köttbullar eg), o vildsvin (fläskköttsstrimlor) o till det myrägg (ris) som jag grävt upp. Till detta fick de dinosaurieblod (mjölk). De åt som sjutton allihop, vilket ju är väldigt positivt. Jag bakar bröd, fixar mellanmål mm mm. O trivs verkligen som fisken i vattnet. Synd bara att det bara är till semestern, för här hade jag gärna stannat kvar.

Jag har också hunnit få en kull med valpar :). 3 gulliganer som varit, o är, hur mysiga som helst. Hanvalpen har flyttat nu, i fredags, medan den gula tiken åker torsdagen efter påsk, o den lilla svarta har tyvärr inte hittat någon ny familj ännu :(. Men det kommer, det gör det alltid.

Jag har också kämpat med att försöka få igenom min bil igenom besiktningen, vilket inte gick, så vi fick köpa en ny. El ny o ny, men nyare iaf. Min drömbil, stog högt upp på min dreamboard, en mazda 6, sportkombi, röd metallic o så himla fin. Är så nöjd med den så det är inte klokt :).

Så ja, det här halvåret har hänt en hel del under :). Känner mig, på det stora hela, väldigt nöjd med det. Visst har det varit tufft ibland, men så är det ju, kallas för livet, men då har ni funnits där o stöttat, vilket jag är jättetacksam för :). Det sista har det varit lite glest med bloggandet, men det beror på jobb o valpar, o jag läser era bloggar, men hinner inte alltid kommentera. Försöker göra det emellanåt, men ibland tar tiden slut helt enkelt. Men ni finns runt mig, hos mig i mina tankar, tro inget annat :). Det finns planer framåt här nu, o nu skall bara tiden räcka till för att genomföra dem också :). Just wait and see! Säger inte mer.

Imorgon skall jag dema pizza igen. Har några uppdrag kvar som jag naturligtvis genomför eftersom de var bokade innan jag fick vicket på förskolan. O nästa vecka är det silldemning tisd + onsd. Torsdag skall jag göra påsklunch på förskolan o sedan är det ledigt i 4 dagar :). Skall bli riktigt skönt faktiskt :). Inga planer ännu, men det hinner ändra sig *hihi*. Inte mer planer än en tur till Blåkulla naturligtvis, så vi ses väl där ;).

Kram på er!

2 kommentarer:

  1. Goaste vän!!! Vad härligt ditt halvår varit ändå och jag håller med dig. Jag ångrar mig inte heller en sekund att jag jgorde denna open. Visst har det varit tuffi mellanåt med i slutänden så känns det bara rätt. Grattis till dig och dina nästkommande minus!! Ses i sommar för då måste vi ses igen!! om det inte blir tidigare...

    Kramen i

    SvaraRadera
  2. VIlken härligt halvår du haft. Hoppas det bästa under det halvåret får bli det sämsta i nästa halvår!

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera