lördag 24 november 2012

Jobbelijobb!

Den här veckan har inte varit den bästa, tyvärr. Det har varit stress, mest hemma egentligen, o lite down pga väder o mörker. Varför stress då? Jo, mannen har varit på kurs, i Gävle av alla platser på jorden, onsdag o torsdag. Men eftersom Gävle inte är en världsmetropol, om man säger så, så var han tvungen att åka redan tisdag middag o kom inte hem förrän torsdag vid 23 ca. Jamen tjena, så bra att lägga en kurs, som man vill att alla skall gå på, på ett ställe som man knappt kan ta sig till liksom. Flyga går inte, o tåg då som är alternativet, tar ju liksom en stund dit. Det innebar att jag var tvungen att lämna o hämta sonen på fritids, hämta o lämna hundar hos dagmatten o fixa allt. Mannen brukar lämna på fritids på morgonen tisd - fred så jag kan börja så tidigt som möjligt, för att kunna hämta 3 av 5 möjliga dagar iaf.  Det för att jag skall komma upp i mina timmar, så det blir lönt att jobba liksom ;). Så det har varit ett jäkla stressande för att få ihop det, men det har funkat någorlunda iaf. Fick jobba 11 timmar på fredagen istället så det blev tillräckligt med tid. Behöver jag säga att jag var ganska trött när jag kom hem i fredags kväll ;)?!

Veckan har förutom detta bestått av bakande av tårta till chefens fru som skulle ha symöte hemma. Resultatet blev det här:



Den var fylld med kolakräm, gjord på kondenserad mjölk, eftersom det är så enkelt att göra. Bara koka burken i 3-4 timmar i ordentligt med vatten o så blir det kola. På kolan la jag frysta hallon. Nästa lager var en mangomousse. Täckt med marsipan och även applikationerna och lapparna är gjorda i det. De hade varit mycket nöjda, kul :).

När jag ändå bakade en botten så gjorde jag en till, tar ju liksom inte längre tid att ha två i ugnen. Ville testa en mousse som läst om o en lakritstjinuski som jag tyckte lät så häftigt. O eftersom jag inte äter så väldigt mycket tårta liksom ;), så fick jobbet bli testpiloter. Den fick dessutom bli laktosfri eftersom en av de anställda är laktosintolerant. O eftersom det var lite av ett test bestämde jag mig för att denna gången göra en gräddtårta.



Den är fylld med en halloncurd o ovanpå den en lakritsmousse och sedan en mangomousse. Ovanpå är det alltså en lakritskola som jag hällt på och sedan bara laktosfri grädde runt om. Hällde lite strössel i svart, silver och blått för att det skulle bli lite liv i tårtan, o små guldsockerkulor runt om. Den fick godkänt den också, av godisgrisarna ;).

Gjorde en tårta för några veckor sedan till en kompis svärföräldrar. De är tre par som träffas o vart o ett av paren står för förrätt, varmrätt, dessert. Min kompis svärisar skulle denna gången stå för dessert el något till kaffet, och de har dessutom tema på sina träffar, o den här gången var det pepparrot. Så jag skulle göra en pepparrotstårta till dem. Till 6 pers. Ja, det var ju inte den lättaste utmaningen, men eftersom jag gillar utmaningar så antog jag den naturligtvis ;).



De hade skrattat gott o åt med god aptit :).

Om ni, mot förmodan, vill kolla lite på vad jag gör på dagarna så kan ni, om ni är facebookare, gå och in o gilla Kerstins Delikatesser o få även lite erbjudanden o en del annat matnyttigt :). Hade varit kul att se er där :). Eftersom jag inte tyckte det hände så mycket där inne, på deras sida, så såg jag till att bli admin på sidan o lägger ut lunchbilder, bilder på fat och annat vi gör, erbjudanden, bra priser etc, o nu har vi ökat från 3 gillare förra torsdagen till 47 idag. Bra ökning på en vecka tycker jag :). Hoppas att det gör att vi också får en bra ökning av kunder, även om vi har bra med kunder, men man kan alltid ha fler :). Så in o kolla o gilla och dela gärna också :).

Idag har det varit lite av en slappardag, eftersom sonen är sjuk. Vi blev uppringda av skolan igår om att han var jättehängig o inte mådde bra igår, så mannen fick åka hem mitt på dagen. Hög feber, ont i halsen o magen o jättetrött o hängig var han, så igår sov han mest hela dagen. O det hör inte till vanligheterna när det gäller vår halvvilda 8-åring kan jag säga. Då är han riktigt dålig. Det var 4 av hans klasskompisar till som fick gå hem samtidigt, så det är någon skit som går där. Så idag har det inneburit innesittande, han har vilat, tittat på tv o spelat lite spel när han orkat. Jag har städat o grejat lite, men framför allt vilat o tagit det lugnt. Kände att jag behövde det verkligen. Vad har ni gjort, en grådassig dag som den här? Något kul?

1 kommentar:

  1. Cool tårta! *haha** ..roligt tema dessutom.

    Nu är har ni 48 Gillar förresten. :))

    Krya på sonen!

    SvaraRadera