söndag 4 november 2012

Alla helgons dag

Igår var det Alla helgongs dag ju. En dag som osökt leder till eftertanke, iaf hos mig. Sen kan jag väl inte säga att det "firas" på något särskilt sätt här. Vi flyttade lite möbler från ett förvaringsställe, som jag fick reda på i onsdags att de måste ut från senast den här helgen pga olika omständigheter, så det var bara att ragga tag på några starka, glada personer o en släpkärra. Varför så starka? Jo, för att det var bl a mitt piano som skulle flyttas. Kan inte skiljas från det eftersom jag fick det av min mormor i 5-årspresent, men jag har inte plats för det just nu tråkigt nog. Mitt i allt skulle sonen dessutom på kalas, o naturligtvis på Hisingen, så det var ju en timme som försvann i körtid *suck*. Men som tur är så har jag ju en stor dotter som är en ängel o lovade hämta lillebror därifrån, så jag behövde inte stanna där. Fick kört 2 vändor med släpan o sen var det klart :). Så skönt! Nu skall det bara börja avyttras en del av allt också, men det kan jag ju ha tid för nu, hoppas jag. Började faktiskt med att lägga upp min första auktion på Tradera igår. Får se hur det går, hoppas på bra naturligtvis :).

Sen åkte vi in till dottern för att hämta sonen o äta middag hos henne. På vägen till henne var vi in till min mormors o mormorsfars grav o gjorde fint med att plantera ljung, lägga på granris och en krans o tände ljus hos dem.



Dottern hade fixat en god gryta av nötköttsgrytbitarna hon fick av mig på fm :), med rödvin o trattkantareller. Kan ju inte gå fel :). Till dessert hade hon bakat en kladdkaka med cocostosca som serverades med vispad grädde, 20%-ig :). Kan väl säga att kladdkakan smakade jag en liten bit på men kände direkt att den skulle jag inte äta mycket av, för då hade det blivit megadumping ;).

På hemvägen från henne åkte vi till minneslunden där mamma o pappa ligger. Det var dessutom exakt, nästan på minuten när vi var där o tände ljuset, 7 år sedan min älskade mamma gick bort. Det var så fint o stämningsfullt på kyrkogården där med alla ljus överallt. Sonen hade dock lite svårt att fatta att det inte fanns någon grav eller sten där vi skulle ställa ljusen. För det har man ju så man vet var de är, hur skall man annars veta att de är just där. Ja, det är inte lätt att förklara att det här var mormors o morfars val, eftersom de inte tyckte att man skall behöva sköta en grav.

En bild från dammen vid minneslunden. Längst upp, till vänster om trädet, ställde vi våra ljus, eftersom sonen tyckte att precis just där låg mormor o morfar. De gillade ju skogen o plockade svamp så det klart att de låg vid trädet :). Fin tanke av en 8-åring tycker jag.
När vi kom hem var det Så ska det låta, o då spelar Magnus Uggla sin version på "Jag och min far". Klicka här om du vill höra den igen. Kan väl säga att jag tårarna rann som en syndaflod. Det blev bara för mycket. Fy fasen vad den var bra! Alltså, jag gillar Magnus Uggla i alla lägen, men det här var nog det bästa han gjort, i mitt tycke. 


Idag är sonen iväg o spelar innebandycup. Jag är inte så himla road av innebandy utan valde att stanna hemma o skall fixa lite städning här istället. Finns lite att bita i ;). Tänkte byta ut lite bord o byråer bl a, får se vad mannen tycker om det när han kommer hem *hihi*. Men det gäller att passa på när man kan ;). Eftersom jag har en del att välja på när det gäller att byta ut saker, med tanke på att mamma hade antikaffär o jag har kvar en hel del, som jag skall sälja är tanken, så kan jag ju plocka ut det jag vill ha :). Tänkte förändra hemmet en hel del, eftersom jag inte är nöjd så som det är. Känner inte igen mig själv i stilen, som är alldeles för blandad o rörig just nu, så nu skall det göras. Får naturligtvis ta lite i taget, men min tanke är att till jul skall det vara klart. Förutom att jag väl inte lär hinna tapetsera o måla tyvärr, men det löser väl sig det också :). 

Hoppas ni har en riktigt skön helg, även om det är riktigt tråkväder. Njut av en god bok, en skön filt o en stor kopp varmt te kanske :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar