måndag 29 oktober 2012

Slut!

Ja, jösses, jag är slut men framför allt, skolan är slut och jag är kock! I fredags var sista dagen. Avslutning med frallor och tårta stod skolan för o en något tam avslutning får jag säga. Men alla våra lärare vi har haft under året var inne o önskade oss lycka till, trevligt. Inget betyg den dagen utan det skickas hem om 14 dagar, eftersom en lärare, henne vi haft sista kursen i a la carte med, hann inte sätta betyg innan så därför får vi vänta. Studieintyg om avslutade kurser fick vi istället tills vidare, så man kan gå till AF o anmäla sig som arbetssökande.

Efteråt gick vi, klassen, ut o åt lunch. Vi gick till Hard Rock Café, o jag kan väl säga att det var eg ingen speciellt nöjd med. Lite halvsnorkig servitris, o så hög musik (på lunchtid) att man kunde inte prata överhuvudtaget. Jag körde ju naturligtvis o beställde in en cola zero, vilket de inte hade utan det blev en Pepsi max, o när den kom in var den helt avslagen. O när jag frågade om jag kunde få en med kolsyra i halvfräser hon att nej, för våran pepsi är lite halvtråkig. Säger man så??? Så jag sa bara att då vill jag verkligen inte ha den utan du får ta ut den. Snacka om att hon blev skitsur! Mina klasskamrater bara gapade o undrade vad hon höll på med. Så nope, dit går jag aldrig mer, helt klart.

På kvällen var mannen, dottern, sonen och jag ute o åt o firade. Vi gick till Hos Pelle vilket var väldigt trevligt i gengäld. Dottern o jag beställde in champagne, eftersom jag ville ha det *hihi*, inte helt fel. Där var inte heller några problem att få in halv portion för mig, så sonen o jag åt barnportion :). Jag tycker verkligen inte om att slänga mat eller skicka tillbaka det till köket, eftersom de flesta kockar då tror att man tyckte maten var dålig. Så jag har börjat beställa in mindre portion, o ibland går o ibland är det blankt nej. Gissa hur det gick med den saken på lunchstället ;)?!

Nu är jag alltså färdig o funderar lite på vad det skall bli av det hela. För det är ju det här med jobb, o vilken inriktning man skall välja. Lunch, a la carte, kallskänk etc. Jag kommer jobba lite extra på Feskekôrkan efter höstlovet, då jag skall vara ledig med sonen. Sen blir det förmodligen lite julbord på Aquarelle, efter vad de sagt. O sen är det ju då bröllopstårtor på Råda o Hällsnäs nästa år. Men det är ju typ en halvtid så jag måste ju göra något mer, helt klart. O januari är ju ingen höjdarmånad i restaurangbranschen, så då lär man vara arbetslös antagligen. Jaja, det löser sig, jag oroar mig inte jättemycket just nu utan skall mest försöka landa i det hela.

Vi hade a la carte förra veckan o jag hamnade i desserterna, konstigt va *hihi*.
Såg ut så här:



Det är en Gateau Gala, vilket är en browniebotten med vaniljglass emellan, lagd på en jordgubbsmosaik med en bärkompott. Gästerna var nöjda iaf :).

Förra veckan hade jag också en beställning på en tårta till sonens klasskamrat som fyllde år. Han önskade sig en fotbollstårta, planen skulle det vara.



Han blev jättenöjd, det syntes på honom när han fick se den *hihi*. Hela han blev ett stort leende. Den var fylld med mango- o hallonmousse o uppstruken med chokladfrosting. Dessutom var den laktosfri eftersom pappan är känslig för laktos.

Gjorde också en liten resttårta på det som blev över av mousserna.



Inget speciellt, men ville testa några nya formar jag hade o den slängdes ihop på en kvart. Vi tog med oss den till kompisar som blev jätteglada, o den fick godkänt :).

Nu skall sonen o jag planera dagen, o naturligtvis så regnar det o stormar *suck*.

2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt, GRATTIS i massor!! :)

    ..å snygga tårtor. Förstår absolut att de uppskattades.

    SvaraRadera
  2. Tack :). O tack igen ;). Hoppas att det kanske kan gå att delvis iaf försörja sig på tårteri.

    SvaraRadera