söndag 3 juli 2011

Söndag o varmt :)

Idag är det som sagt söndag o varmt är det :). Jättehärligt! Ja, jag älskar värmen verkligen, speciellt efter den här lååååååååååånga, kaaaaaaaaaaalllllllllllllllllllllllllla vintern som kändes oändlig. Det har dock inte varit helt soligt utan soldis, lite ibland tunga skyar, men fortfarande vaaaaaaaaaaaaaaaaarmt :). Det är så gôtt att slippa pälsa på sig en massa tjocka ytterkläder, bara dra på sig en kjol o linne o stoppa fötterna i sommarskorna :). Japp, jag njuter! Hör ni det ;)?

Idag har jag o min pappa varit o tittat på officiella rallylydnadstävlingar i Kallebäck. Det är en relativt ny hundsport som inte är så stenhårt disciplinerad som lydnad o bruks utan man får använda sig av handtecken o sin röst för att få hunden att göra momenten. Detta innebär att alla har möjlighet att träna o tävla i den här grenen, ung som gammal, oavsett vad man har för hund, renrasig eller rondellhund, ung el gammal, o det breddar för många hundägare som inte vågar sig på lydnad t ex som är ganska strikt. Min pappa har ju hållit på med bruks i många, många år, iaf minst 55 eftersom han fick en hedersutmärkelse för 50-årigt medlemskap i Brukshundklubben nu i våras, o han tyckte att det här var lite lekstuga men samtidigt kunde han se nyttan med tävlingsgrenen. Konservativ, javisst, men inte stockonservativ iaf, som en del andra gamla bruksmänniskor som tycker att det här har inte i SBK att göra. Jag tyckte det var mycket intressant att titta på, o tänkte att jag skulle ta o börja med det mina hundar.

Innan 1/7 har inte tävlingsgrenen haft officiell status så det här var första officiella tävlingen i Göteborg med 2-dagars tävling direkt. Det var 4 ekipage som klarat kraven för att bli uppflyttade till nästa klass, o det gjorde de i går o idag, så därför blev det landets första tävling i uppflyttade ekipage idag o det var extra kul att titta på dessa duktiga hundar o ägare.

På hemvägen tog vi en tur förbi Jysk o Rusta i Kållered för att hitta en bra stol till pappas altan. Han har bord o 4 gjutjärnsstolar men de är ju inte så sköna att sitta på o njuta av solen så det behövdes. Vi hittade en på Rusta som verkade bra, likadan fanns på Jysk men dyrare där, så det blev hem till honom o sätta upp den.

Sen har jag bara tagit det lugnt. Mannen o sonen är i Trollhättan hos farmor o kusinerna o kommer väl inte förrän senare.

Igår var vi på fotbollscup i Onsala med sonen. Hans klubb hade blivit inbjuden till en liten cup bestående av 4 lag, Onsala BK, Lerkils IF, Tölö IF o Kungsbacka IF. Förväntningarna har varit höga hela veckan inför det här o det har skrivits plakat o skyltar på fritids med hejaramsor mm på. När vi åkte regnade det lite så regnkläderna var med o gummistövlarna på. Naturligtvis slutade det regna o vi höll på att dö av värmeslag till slut även om jag hade vanliga skor med. Men de flesta var ändå inte klädda för nästan 30 graders värme kan jag tala om, utan gick i sina gummistövlar tills det var slut. Sonen spelade 3 matcher, o KIF hade 3 lag som alla spelade 3 matcher var. Utav 9 spelade matcher förlorade de bara en så jag kan säga att det var nöjda killar som åkte hem :).

På kvällen var vi barnvakt hos dottern som var ute o åt middag o var på bio med sin man. Inte så mycket passande eftersom när vi kom dit kl 18.00 så sov båda killarna o fortsatte med det hela kvällen. Tungt jobb med andra ord ;). Jag hade köpt kräftor o kokat på dagen så det åt vi på kvällen sen. Alltså, finns det något godare än nyfångade, egenkokta kräftor? Tror nästan inte det. Så jäkla gott va. Men 5 stycken gick ner, sen var jag proppmätt. Det är väl det som är nackdelen med att vara opad, man kan inte äta lika mycket skaldjur ;). Men aja, får väl nöja mig. Hade ju kunnat vara värre, att jag inte kunnat äta dem alls ju. Nu njuter jag desto mer av dem jag äter :).

Ha en fin kväll :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar