fredag 8 juli 2011

Semester i Bollnäs :)

Jaha, nu sitter jag här i natten o njuter av en jättefin sommarkväll/natt. Resten av folket sover gott, dörren är öppen o kossorna har tystnat för natten. Jag är i Bollnäs, så långt upp som man kan komma. På andra sidan bondens staket är det Ljusdals kommun. Vi åkte natten till onsdag, kom iväg strax efter 1 på natten. Tycker det är skönt att åka på natten på sommaren, dels för att det inte är så mycket trafik o dels för att sonen sover när vi åker då så man slipper höra "Hur långt är det kvar?" typ varje kvart. Körde så gott som non-stop till klockan var 6 o då kände jag att nu måste jag få sova en timme. Då stannade vi här:


En rastplats som användes av tradarchaffisar o till granne hade vi den här:


Efter drygt en timmes sömn fortsatte resan, med sovande man o barn fortfarande. Hade ställt in GPS:en på att köra nästan kortaste väg upp o jag kan ju säga att den helt klart inte valde snabbaste även om den var 11 mil kortare. Frågan är vad som är bäst eg, hm. Nåväl, vi hamnade i Borlänge till slut o där fylldes det på lite bensin o sedan gick vi in på Trafikverket, dels för att mannen jobbar där o dels för att de har ett museum som var lite intressant att titta på. Det tyckte både sonen o jag, även om det var av olika anledningar *hihi*. Vi tittade inte riktigt på samma saker kan jag säga. Det var ju en tidsresa i trafiken, o jag som gammal trafiklärare tycker det är ganska intressant att se vad som hänt genom åren i trafiken. De hade verkligen gjort fina montrar o en del som man kunde göra i dem också. Bl a hade de en med "fylleglasögon" som man skulle ta på sig o gå en bana o sedan avsluta med att sätta en nyckel i ett dörrlås. Kan säga att det var inte jättelätt. Här en bild från de första bilbesiktningarna som fanns, kontoret:

Lite skillnad mot idag ;).


50-talare, inte riktigt som de ser ut idag precis ;).

Vägen gick sedan vidare över Falun som vi körde in i centrum o tittade lite på fina hus. Sedan hamnade vi på världens längsta vägarbetssträcka tror jag. Inte kul kan jag säga. Så det tog sin stund innan vi väl kom upp.

Vi är uppe hos min kompis i hennes stuga som ligger precis vid Ljusnan. De har en km strand o det ligger bara jättefint. Skall ta en bild nere vid stranden imorgon. Jag kan säga att vi sov gott inatt iaf, efter resan o bara en timmes sömn natten innan :).

Idag tog vi det lugnt först o ungarna o mannen var nere o badade eftersom det var jättevarmt o skönt. Sen åkte vi in till Järvsö för att fika på Lill-Babs Caffär o gå på hennes utställning.

Gänget samlat för fika :)
I hjärtat över dörren står det Lill-Babs..... men min jäkla telefon tar inte så bra bilder.
Mitt val till fikat, en halv hårdbrödsmacka på något speciellt knäckebröd (jättegott) med ägg, kaviar, tomater, sallad o purjo. Här har sonen tagit en bit o jag en bit, så jag kan säga att den var stoooor. O god :). Kunde sedan inte låta bli en bit av den här:
En limepaj, inte så söt, o vansinnigt god. Åt 1/3 sedan åt sonen o mannen upp resten.

Sen in på utställningen naturligtvis ;):

För det är väl så att är man i Järvsö på semester måste man ju nästan gå hit, ansåg iaf mannen. O det är väl så.
Lite kul, eftersom vi är från Kungsbacka, var ju det här diplomet som tilldelats henne från en radiokanal i Kungsbacka.

När vi var inne o tittade på utställningen lekte barnen i lekladan där allt var i barnstorlek:




Gillade skylten in till "affären".


Mannen o kompisen inbegripna i diskussion om vägen vi kört upp.

Sonen i dörröppningen till affären :). O kompisens dotter skymtar i bakgrunden.

Efter några timmar här åkte vi o handlade o sen var det hem o med maten. Sonen o kompisens son var badsugna så de hoppade i medan mannen fixade med vattenpumpen som krånglar lite. Vi fixade lite kvällskäk som avslutades så här:


Det var lite närproducerat: jordgubbar som chokladdoppades, Jarsö getcamembert som var så perfekt mogen att den rann :) o en Jarsö ost som var som typ Brie, björnbärsmarmelad o krusbärsmarmelad med kardemumma, brödet från ett litet bageri/café alldeles precis där vi bor nästan. Det var också något som heter stekost som vi åt tillsammans med lite sill o ungarna åt Delsbokorv, falukorv. Allt smakade jättegott kan jag säga ;). Innan vi åt osten så slängde vi oss i vattnet för ett kvällsdopp, kompisen o jag, o det var inte helt fel efter en lång o varm dag :).

Behöver jag säga att vi har det ganska bra?! I morgon skall vi åka till en fäbodvall i närheten o sen blir det grillning på kvällen :). Fler bilder kommer då, om ni vill? Nu ropar sängen på mig också så sov gott.

3 kommentarer:

  1. Å vad mysigt ni ser ut att ha det! Kul att komma ut och se lite på semestern. Hur gick det med hunden? Är den med? Kul med massa bilder, mer tack!! KRAM

    SvaraRadera
  2. Det är jättefint, verkligen. Nej, hundarna är kvar i Gbg men det hade varit bättre att ha med dem. Lugnare för alla.. Då kkommer fler bilder :). Skall bara komma på hur jag får in dem direkt från mobilen. Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder du kommer att hitta mkt. fint att ta kort på där uppe, det kan jag lova. Hur länge är du i Hälsingland? Bollnäs/Järvsö? JAg ska till Bollnäs den 13 augusti för då är det en jättestor marknad där. Förhoppningsvis kan jag träffa min kära son några timmar för han bor där uppe. Ha en skön ledighet och njut av den fina naturen i Hälsingland. Besök även Järvsö zoo där är det fint också.

    SvaraRadera