söndag 23 september 2012

Ooops

Upptäckte att jag hade visst en blogg ;). O att det inte är skrivet något i den sen slutet av augusti, hu då. Bloggtorka, japp, mycket att göra, dubbeljapp ;). Fixade bröllop för mina goda vänner 1/9, med mat, tårta o värdinna. Gjorde en italiensk buffé som alla var jättenöjda med, kändes jättekul. Brudens syster har dessutom Hotell Lysekil samt café o lite andra företag, o frågade när jag kunde börja jobba hos henne :). Sånt värmer verkligen. Brudparet var supernöjda, o det är ju ändå det viktigaste. O i och med att bruden sagt att brudgummen är MYCKET petig med mat o han kom flera gånger under kvällen o kramade om mig o var så jättenöjd med hela arrangemanget, ja, det värmer verkligen :).

Sen har ju som sagt skolan dragit igång, eller rättare sagt praktiken. Jag började min praktik på Stensjöhills herrgård, men har slutat där efter 1 vecka lite drygt. En ensam kock, 24 år, som definitivt inte var mogen uppgiften att vara handledare. Visst, han var säkert en duktig kock, men ibland undrade jag lite. Fanns en del smaker o tillagningssätt som jag ställde mig mycket frågande till. Men men, är chefen nöjd så är det säkert bra. Vem är jag att ifrågasätta liksom, bara praktikant. Men det värsta var att istället för att tala om hur man vill ha det innan o visa, så slänger man fram ett papper med ett halvskrivet "recept" o säger, det här är din uppgift. O sedan när man försökt lösa det efter bästa förmåga så kommer han o säger: Minus på det här, så skall det inte vara. O inte en gång/dag utan flera. Sånt gör mig galen. O när man ser praktikanten som arbetskraft, vilket ju inte riktigt är meningen, ja då drog jag öronen åt mig. Jag jobbar gärna, inga som helst problem. Men jag vill veta vad jag gör, varför o hur, sen löser jag det. Men få skit för det på ett sånt sätt, nej, det är jag för gammal för. O jag vill ha ut något av min sista praktikperiod, så enkelt är det. Sen om jag missade ett jobb, ja, det struntar jag faktiskt i. Hade nog inte velat jobba med honom ändå liksom. Så nu är jag i stället på Råda Säteri, med en helt annan atmosfär o inställning till det mesta. Köksmästaren är dessutom tävlingskille o tävlar ett snäpp under Svenska kocklandslaget, o dessutom mycket van att ha praktikanter, så det känns som om jag här har möjlighet att lära mig mycket mer.

Annars händer det kanske egentligen inte så mycket. Det regnar o blåser naturligtvis, jäkla skit, men det är ju höst *suck*. Bakar lite då o då, lagar en massa mat naturligtvis, o pluggar en del. Har lite hemtentor, samt inlämningsuppgifter som skall göras i näringslära, inte kul alls. Men men, skam den som ger sig. 3 veckors praktik till, sen 2 veckor i skolan, sen är det slut liksom. Även om jag absolut inte känner mig redo att gå ut o jobba, nu mycket mindre än för ett halvår sedan, så är det den krassa sanningen. Har börjat titta lite grann på jobb, men det är ju 3-5 års erfarenhet som gäller på allt, så hur man skall lyckas få ett jobb, ja, det vet inte jag. Men men, det är ju julbordsdags när vi slutar, så något skall man väl kanske lyckas få. Om inte annat så får jag väl stå o skala lök o rulla köttbullar el något liknande.

Tiden för 2-årsdagen närmar sig dessutom. Har inte lust att åka upp till Stockholm för återbesök i år. Har gått upp ett par kilo under sommaren, o det känns inte alls bra. Har tyvärr kommit in i en felaktig rytm vad gäller maten, o det är nästan hopplöst att bryta den :(. Så det har jag att kämpa med nu under hösten. Jag skall ner dem o några till, typ 8-10, så är jag nöjd. För just nu är jag allt annat än nöjd. Men det är bara att bita ihop o ta tag i det, imorgon ;).

1 kommentar:

  1. Hoppas du blev mer nöjd med nya praktiken när du bytte.. det låter så i alla fall.
    Du kommer säkert inte ha några problem med att få ett jobb sen när det verkar vara så många som är så nöjda med dig och det du gör.
    Inventera tidigare praktiker och arbetsplatser, någon av dem kanske vill att du kommer tillbaka!?

    SvaraRadera