söndag 30 september 2012

Lördag med middag :)

Lördagen började med fotbollscup för sonen, sista för säsongen. Skönt det, för nu börjar det bli jäkligt kallt och stå o titta o heja på dem. Men det får man stå ut med helt enkelt. Jag missade dock första matchen av tre, eftersom jag hade en tårta som skulle göras klart och levereras. Det var en tårta till en god vän som skulle ha sin första valpträff på kenneln. Jag hade fria händer, det enda hon ville var att det skulle stå hennes kennelnamn på tårtan, o det gärna i lila. Så här blev resultatet:



Hon är en ganska färgstark person därav valet av färg på själva tårtan o dekorationerna. Eftersom jag legat dålig så hade jag inte riktigt ork att göra som jag tänkt utan det fick bli en enkel tårta. Den var fylld med två olika sorters havtornscurd i första lagret och hallonmousse i andra. Sedan smorde jag upp den med chokladfrosting under marcipantäcket. Hon, o valpköparna, var mycket nöjda. Nu är det så att hon själv är en sån där som är överkänslig mot en hel del olika saker, bl a laktos, så hon kunde ju inte äta den här. Dessutom gillar hon inte marcipan. Så jag beslutade mig för att göra en bakelse till henne som var laktosfri och utan marcipan så hon också kunde fika tillsammans med de andra. Det blev ett litet hastverk, o dessutom är laktosfri grädde ta mig sjutton nästan hopplös att jobba med, när den är som bara grädde.



Grädden säckade ihop ganska snabbt tyvärr, men så här såg den ut i början iaf. Inte det mest kreativa, men hon blev jätteglad eftersom hon dessutom inte väntade sig det här, o för att jag tänkt på henne.

Efter fotbollen hem o duscha o sen köra in sonen till Gbg där han skulle gå på hockey med storasyster. Visste inte vilka som spelade mot Frölunda, o jag tyckte det verkade lätt hysteriskt runt Scandinavium med ordningsvakter och poliser högt och lågt. Fattade ingenting, ända tills dottern säger att de spelar mot AIK. Jamen tjena, smart drag där att låta honom gå på en sån match. Men dottern sa bara: Lugn, det är väl inga problem, jag är ju med ;). Sonen var nöjd iaf kan jag berätta *hihi*. Medan de var på hockeyn gick mannen och jag ut och åt, det händer inte så ofta liksom. Vi hamnade på Kometen, Leif Mannerströms restaurang. Jag har inte varit där sedan 1986 o då var det inte Mannerström som hade den ju. Vi kände att det kunde vara kul att gå dit. Mannen åt oxmärgsgratinerade sniglar, serverade i märgbenet på planka, och jag en löjromstoast, en av mina favoriter, till förrätt. Till varmrätt åt mannen en pocherad slätvar med skirat smör, pepparrot, räkor och sparrispotatis och jag åt pot-au-feux på lamm med svartkål, svartrot, trattkantareller med kantarellsky och karl johansmos, så jäkla gott! När vi precis fått in varmrätten dök herr Mannerström himself upp efter att ha varit på bokmässan och signerat sin nya kokbok. Han gick runt till alla vid borden o frågade hur maten smakade o om allt var till belåtenhet, mycket sympatiskt tycker jag. Inga höga hästar där inte. Jag kom på att jag skulle naturligtvis haft kokboken med mig så han fick signera den, men eftersom vi inte bestämt innan att vi skulle gå just dit så var den kvar hemma tyvärr. Men efter att ha frågat honom om det gick att lösa det så sa han bara, kom in med den o lämna den till vår servitris så fixar han det. Glöm inte skriva en lapp med ditt namn också, det här är väl inga problem, så kan du komma in o hämta den en annan dag bara. Det skall jag absolut göra :). Han är väldigt sympatisk, även om han kan se lite tvär o butter ut.

Idag har vi varit på konstutställning på biblioteket. Det är sonens klass som har utställning efter att ha haft en konstnär som kommit några gånger till klassen och pratat konst och visat hur olika färgtyper funkar. Själva utställningens alster var dedikerade barnkonventionen, o det var en hel del ang att alla skall få vara med o leka, inget bråk etc. Jättefina alster hade de gjort. Dessutom hade de en workshop och barnen fick göra fjärilar i papper som de sedan fick dekorera precis hur de ville och sedan hänga upp i en stor gren. Allt som sagt för barnkonventionen.

Dagens middag bestod av pankofriterade kycklingbitar, använde kycklinglår som jag skar i bitar om ca 4 cm, marinerade i vitlök o salt o doppade i mjölk och vände i pankomjöl innan de friterades. Till det gjorde jag egna pommes frites i lite tjockare size. Det blev jättegott, även om jag inte orkade äta så mycket. hade sallad och två dipper  gjorda på creme fraiche o vitlökskrydda i den ena, creme fraiche med dill/gräslök, salladskrydda och havsörtsalt i den andra. Kryddorna är Alpnaerings kryddor som jag gillar skarpt eftersom det är bra smaker utan en massa konstigheter i dem.

Nope, nu skall jag slänga i en sista maskin tvätt o in med den färdiga i torktumlaren innan jag slänger mig i säng. För imorgon är det praktik som gäller, o det kan vara bra att vara lite pigg iaf ;). Så natti natti.

3 kommentarer:

  1. Låter som en sympatisk herre, den där Mannerström. Kanske ska prova hans restaurang någon gång också..

    Alpnaering ja, jag gillar också dem, men såg en gång hos Anna Skipper hur hon totalsågade dem, men jag har ju fått för mig att det inte ALLS är massa skit i dem!?

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut att du skall. Det var dessutom inga problem att få halv portion hos dem :). Så jag åt barnportion både på förrätt och varmrätt :). O inget kort behövde de se heller.
    Ok, Anna Skipper tittar jag aldrig på eftersom jag helt enkelt inte orkar med henne. Hon verkar helt hysterisk i mina ögon. Det är väl natriumglutamaten som hon sågade då, men i våra svenska kryddor är den borttagen från väldigt många av kryddblandningarna. Det är bara i Sverige som den här diskussionen pågår på den här nivån, o tillverkarna förstår inte riktigt hysterin. Men de har ändå gjort som det har betts om :). Så du kan vara ganska lugn när du använder dem. Jag gillar dem verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju superbra, att man inte ens behöver bli ifrågasatt när man ber om halva portioner, men är det bara jag som fortfarande känner mig lite obekväm med att berätta att jag är opererad i en sån situation? Det kan ibland kännas som man hittar på och att de inte tror på mig..

      Och Anna Skipper ja, hon är verkligen ett kapitel för sig och jag är imponerad att hon får hålla på i TV år efter år. Jag sållar hennes uttalanden och tar det med en nypa salt, men blir irriterad när jag märker att hon kör ett race som inte stämmer. Folk TROR ju på vad hon säger liksom och skapar tvivel hos andra, typ mig, när hon säger saker som jag egentligen har koll på..

      Masshysteri?

      Radera